واکنش انگلیس و آمریکا به توقیف نفتکش استینا ایمپرو

کدخبر: 2329883

وزارت خارجه انگلیس در پی توقیف نفتکش این کشور در خلیج فارس خواستار حل فوری این وضعیت شد. شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد به همکاری با متحدان خود برای مقابله با آنچه «رفتارهای مخرب ایران» خوانده ادامه خواهد داد.

نسیم آنلاین : وزارت خارجه انگلیس در پی توقیف نفتکش این کشور در خلیج فارس خواستار حل فوری این وضعیت شد. شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد به همکاری با متحدان خود برای مقابله با آنچه «رفتارهای مخرب ایران» خوانده ادامه خواهد داد.

بی‌بی‌سی نوشت: جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس گفت: «ما کاملا واضح می گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت.»

وی افزود: «ما به گزینه های نظامی نگاه نمی کنیم، بلکه در حال بررسی راهی دیپلماتیک برای حل این موضوع هستیم هرچند خیلی روشن می گوییم که باید حل شود.»

همچنین کمیته اضطراری دولت انگلیس، برای دومین بار در روز جمعه برای بحث درباره این تحولات تشکیل جلسه داده است. وزارت خارجه و دفاع نگلیس، نیز روز جمعه اعلام کردند که در پی "اطلاعات فوری" درباره نفتکش بریتانیایی هستند که مقصدش عربستان سعودی بوده، اما به سوی جزیره قشم ایران تغییر مسیر داده است.

به گزارش رویترز، شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفته به همکاری با شریکان و متحدان خود برای مقابله با آنچه «رفتارهای مخرب ایران» خوانده شده ادامه خواهد داد.

پیش از آن مسئولین ایران چند بار اخطار داده بودند که جمهوری اسلامی توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی گریس۱ را در جبل الطارق بی‌جواب نمی‌گذارد. در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

چندی پیش هم دادگاهی در جبل الطارق حکم توقیف این نفتکش را به مدت یک ماه تمدید کرد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر دیروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.»

نفتکش استینا ایمپرو بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می‌برد. کشتی انگلیسی همچنین به هیچکدام از تذکرات داده شده نیز توجهی نکرده است. این کشتی از بندر فجیره به سوی عربستان در حال حرکت بوده است.

ارسال نظر: