هیتلرامپ!

کدخبر: 2329902

رئیس‌جمهور آمریکا اتهام نژادپرستانه بودن توئیت‌هایش علیه 4 زن رنگین‌پوست کنگره را رد می‌کند اما سوابق دونالد ترامپ نشان می‌دهد او یک نژادپرست است.

وقتی که «یوری آندروپوف» دستگاه جاسوسی شوروی سابق (کاگ‌ب)، شخصا دستور سوزاندن جسد «آدولف هیتلر» و ریختن خاکسترش را در رودخانه‌ای در آلمان داد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ملی‌گرایان افراطی آلمانی این رخداد را به‌مثابه سوختن ققنوس برای تولد مجددش تعبیر کنند. روس‌ها و سایر فاتحان جنگ جهانی دوم این تعبیر را احمقانه می‌دانستند اما یک سال بعد در 14 ژوئن 1946، در بخش کویینز نیویورک کودکی به دنیا آمد که 70 سال بعد، همان شعارها، اهداف و رفتارهای آدولف هیتلر را تکرار می‌کرد. او کسی نبود جز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا. در آمریکا و اروپا بسیاری تاکنون از شباهت‌های رفتاری و گفتاری ترامپ و هیتلر نوشته‌اند. این شباهت از نحوه برخورد با رسانه‌ها تا توسعه نژادپرستی در قالب بازگرداندن عظمت به کشور متجلی است. ترامپ هرچند با هیتلر در یک مسیر گام برمی‌دارد اما ساختارهای آمریکا، دست او را برای شتاب بخشیدن به روند تبدیل آمریکا به کلونی نژادپرستی تا حدودی بسته است. با این حال اما ترامپ متوقف نمی‌شود و با لشکری از سفیدپوستان نژادپرستش به مسیر خود برای تبدیل آمریکا به کشور سفیدپوستان نژادپرست به پیش می‌رود.

دور تازه اقدامات و اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ به یکشنبه هفته گذشته بازمی گردد. ترامپ در یک رشته توئیت، تعدادی از نمایندگان زن رنگین پوست مجلس نمایندگان آمریکا را که از منتقدان جدی سیاست‌های مهاجرتی و خواهان استیضاح دونالد ترامپ هستند، هدف حملات خود قرار داد و از آنان که «از کشورهایی می‌آیند که دولت‌شان فاجعه تمام و کمال است» و «با صدای بلند و به شکلی شرورانه به مردم آمریکا، یعنی عظیم‌ترین و قوی‌ترین ملت دنیا، می‌گویند دولت ما چطور باید اداره شود» تلویحا خواست که به کشورهایشان بازگردند. او نوشت که «چرا اینها برنمی‌گردند تا جاهای کاملا ورشکسته و جرم‌زده‌ای را درست کنند که خودشان در اصل از آنجا می‌آیند.» این نمایندگان زن مخاطب توئیت‌های نژادپرستانه و توهین‌آمیز ترامپ، «ایلهان عمر»، «اوکاسیو کورتز»، «رشیده طلیب» و «آیانا پرسلی» هستند. ایلهان عمر نماینده ایالت «مینه‌سوتا» در کنگره، هنگامی که هشت سال داشت به‌عنوان پناهجوی جنگی از سومالی به آمریکا آمد. اما کورتز پورتوریکویی‌تبار، طلیب فلسطینی‌تبار و پرسلی آفریقایی‌تبار هر سه در آمریکا متولد شده‌اند. این درخواست ترامپ از این نمایندگان زن در حالی است که او خود نیز یک آمریکایی اصیل نیست و پدربزرگش آلمانی‌تبار و مادرش اسکاتلندی بوده است.

این اظهارات ترامپ و تاکید دوباره‌اش روی آنچه نوشته بود باعث شد روز یکشنبه مجلس نمایندگان آمریکا طی یک رای‌گیری نمادین اظهارات «نژادپرستانه» دونالد ترامپ را با ۲۴۰ رای در مقابل ۱۸۷ رای در مجلس نمایندگان محکوم کند. در این قطعنامه اظهارات نژادپرستانه‌ای محکوم شده است که به ترس و نفرت از آمریکایی‌های تازه و رنگین‌پوستان وجهه‌ای رسمی می‌بخشد. بسیاری از چهره‌های سیاسی اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه این اظهارات ترامپ را محکوم کردند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «وقتی دونالد ترامپ به چهار زن عضو کنگره آمریکا می‌گوید که به کشورهایشان بازگردند در حقیقت، بار دیگر تاکید می‌کند که منظور وی از طرح «دوباره عظمت را به آمریکا برگردانیم» این بوده که دوباره آمریکا را به انحصار سفیدپوستان دربیاوریم.» «برنی سندرز»، «کامالا هریس» و «الیزابت وارن»، کاندیداهای حزب دموکرات و رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا نیز چهارشنبه‌شب در حساب‌های شخصی توئیتری خود، از ایلهان عمر دفاع کردند. وارن در توئیت خود بر لزوم آغاز فرآیند استیضاح ترامپ تاکید کرد و سندرز نیز هشدار داد ترامپ در حال ایجاد «جریان‌های تشویش‌برانگیز و حقیر» در جامعه است. این اظهارات ترامپ حتی واکنش کشورهای خارجی را نیز در پی داشت. «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز از سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کردند و از او خواستند تغییر رویه دهد.

کمپینی برای نژادپرستان

البته قطعنامه مجلس نمایندگان باعث نشده تا ترامپ حتی کمی از موضع خود عقب‌نشینی کند. او مدعی است که «یک استخوان نژادپرستانه» هم ندارد اما در گوشه گوشه آمریکا طرفداران نژادپرستی دارد که حاضر به توقف نژادپرستی نیستند. ترامپ چهارشنبه‌شب در کمپین انتخاباتی‌اش در کارولینای شمالی بار دیگر به ایلهان عمر و سه نماینده زن مهاجر دیگر کنگره که با نام «جوخه» شناخته می‌شوند، حمله کرد. او در سخنرانی، این چهار نماینده را «افراط‌گرایان آکنده از نفرت» نامید و سپس گفت: «آنها همیشه به ما می‌گویند چگونه این [کشور] را اداره کنیم، چطور این کار را انجام دهیم، چطور آن کار را انجام دهیم. می‌دانید؟ اگر آنها [آمریکا] را دوست ندارند، بگذارید آن را ترک کنند.» هنگامی که ترامپ جمله‌اش را به پایان رساند، طرفدارانش خطاب به این چهار نماینده فریاد زدند: «[آمریکا را] ترک کنید.» ترامپ در ادامه، خطاب به ایلهان عمر گفت وقتش رسیده که به خانه و نزد مادرش برگردد و سپس او را به «ضد یهود» بودن متهم کرد. حامیان او بلافاصله پس از این حملات لفظی، چندین بار شعار دادند: «او را [به کشورش] برگردان.» همچنین ترامپ با تمسخر نام «الکساندریا اوکاسیو کورتز» یکی از این چهار نماینده کنگره گفت: «نه، نه، وقت آن را ندارم که سه اسم مختلف را بگویم. او را کورتز صدا می‌زنیم. خیلی زمان [می‌برد]. خیلی زمان می‌برد.»

«اول آمریکا» یا «اول سفیدپوستان آمریکا»

شاید لازم باشد برای هر تحلیلی درباره سیاست‌های ترامپ به این دو کلمه یعنی «اول آمریکا» اشاره شود. هرچه زمان می‌گذرد بخش‌های بیشتری از این شعار روشن می‌شود. اول آمریکا، در ظاهر به معنی ترجیح تولید ملی به واردات، کاهش هزینه‌های نظامی در سایر نقاط جهان به نفع بودجه ملی، بازگرداندن نظامیان آمریکا به خانه و... بود اما در باطن مسیر دیگری را نشان می‌داد؛ مسیری که گروه‌های نژادپرست سفیدپوست آمریکایی پیام آن را به‌خوبی دریافتند و از همین رو نیز در سه سال گذشته رشد حیرت‌انگیزی را تجربه کرده‌اند. آنان اکنون بخش مهمی از طرفداران حزب جمهوری‌خواه هستند و با هر شعار نژادپرستانه رئیس‌جمهور، به جشن و پایکوبی می‌پردازند. حالا نشانه‌های دیگر شعار «اول آمریکا» در حال آشکار شدن است. دفاع دولت ترامپ از نژادپرستان سفیدپوست، رشد گروه‌های افراطی این جریان در کنار سیاست‌های خشن و ضدمهاجرتی او کلمه سومی را به گزاره «اول آمریکا» اضافه کرده و آن را به «اول سفیدپوستان آمریکا» تبدیل کرده است. طراح دیوارکشی در مرزهای آمریکا و مکزیک، اخراج پناهجویان غیرقانونی، جدا کردن فرزندان مهاجران از والدین‌شان برای اعمال فشار روحی به آنها، تهدید پناهجویان مستقر در مرزهای آمریکا و مکزیک به استفاده از خشونت علیه آنها سیاست‌هایی بودند که به شکل کامل با خواست گروه‌های نژادپرست سفیدپوست همخوانی داشتند.

اجرای طرح‌های ضدمهاجرتی ترامپ در این دوره ریاست‌جمهوری‌اش عملا به تقویت نفوذ سیاسی-اجتماعی نژادپرستان سفیدپوست منجر شده است. این گروه‌ها که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به‌طور مستقل از ستاد انتخاباتی ترامپ از او حمایت کرده بودند، بار دیگر لابی‌هایشان را برای به ثمر رسیدن قوانین ضدمهاجرتی ترامپ بسیج کردند. به جز پشتیبانی گروه‌ها و لابی‌های نژادپرستان سفیدپوست در جریان انتخابات و تصویب قوانین ضدمهاجرتی این گروه‌ها با استفاده از فضای به وجود آمده در دولت ترامپ و حمایت‌های پنهان و حتی آشکارش توانستند با برگزاری اجتماعات مختلف فضای ترسناکی را علیه رنگین‌پوستان و طرفداران مهاجرت ایجاد کنند. راهپیمایی نژادپرستان سفیدپوست در شهر شارلتسویل و قدرت‌نمایی‌شان در این شهر نمونه‌ای از این اقدامات بود که در جریان آن یک تن از مخالفان گروه‌های نژادپرست به قتل رسید؛ اتفاقی که البته هیچ‌گاه توسط ترامپ محکوم نشد.

ترامپ یک «فاشیست» است

ایلهان عمر، یکی از چهار نماینده زن دموکراتی که هدف بیشترین حملات توئیتری دونالد ترامپ قرار گرفت، روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات «نژادپرستانه» رئیس‌جمهوری آمریکا وی را فردی «فاشیست» قلمداد کرد. این نماینده آمریکایی تاکید کرده است که «ترامپ و هوادارانش در تلاشند تا بر بحث‌های دموکراتیک و اختلاف دیدگاه‌های موجود در کشور سرپوش بگذارند.» ایلهان عمر همچنین یادآور شده است که دونالد ترامپ تنها نسبت به اظهارات وی خصومت ندارد، بلکه تلاش دارد بر سر مبارزه برای رساندن کشور به جایگاه واقعی‌اش مانع‌تراشی کند.

هرچه نژادپرست‌تر، محبوب‌تر

تصورش هم شاید کمی دور از ذهن باشد اما توئیت‌های «نژادپرستانه» ترامپ، محبوبیت او را در بین جمهوری‌خواهان افزایش داده است. نتایج یک نظرسنجی که در سطح ملی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته (یک روز پس از انتشار توئیت‌های ترامپ) صورت گرفته نشان می‌دهد محبوبیت ترامپ در میان اعضای حزب جمهوری‌خواه پنج درصد افزایش یافته و به ۷۲ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد هرچه ترامپ شعارهای نژادپرستانه بیشتری سر دهد، محبوبیتش در بین جمهوری‌خواهان افزایش پیدا می‌کند، در مقابل اما حمایت از ترامپ در بین دموکرات‌ها و مستقل‌ها در آمریکا کاهش یافته است. بر اساس این نظرسنجی، در میان مستقل‌ها از هر ۱۰ نفر سه نفر گفته‌اند که از ترامپ حمایت می‌کنند، در حالی که در نظرسنجی هفته گذشته از هر ۱۰ فرد مستقل، چهار نفر از ترامپ حمایت می‌کردند. همچنین در میان دموکرات‌ها به‌طور کلی دو درصد محبوبیت ترامپ کاهش داشته است. با وجود این کاهش اما محبوبیت ترامپ در کل در جامعه آمریکا همچنان با 41درصد ثابت باقی ‌مانده است.

پدر عضو کوکلاکس‌ کلان پسر ترویج‌دهنده آن

شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ مخاطبان خود را به‌خوبی پیدا کرد. او برای فریاد زدن عقاید نژادپرستانه‌اش محدودیت داشت ولی سازمان‌ها و گروه‌های نژادپرست به‌خوبی پیام او را دریافت کرده بودند. بر همین اساس هم در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، «دیوید دوک» رهبر گروه نژادپرستی کوکلاکس‌ کلان‌ها از دونالد ترامپ حمایت کرد. آنها از مخوف‌ترین سازمان‌های تروریستی نژادپرست در آمریکا بودند. این سازمان که در سال 1865 تاسیس شد، برای نابودی و ارعاب سیاه‌پوستان هسته‌های ترور تشکیل دادند. شبی که آنها دستور ترور و قتل داشتند، ماسک سفید مخصوصی بر چهره می‌زدند، لباس بلندی مانند کفن سفید بر تن می‌کردند و نوعی کلاه سفید نوک‌تیز بر سر می‌گذاشتند و در یک مراسم مخصوص به‌دور یک صلیب چوبی بیش از 30متری حلقه می‌زدند و شاهد سوختن آن می‌شدند و با هم سرود مذهبی می‌خواندند. کوکلاکس‌ کلان‌ها با همان ظاهر به محل اقامت سیاهپوستان شبیخون می‌زدند و به‌خصوص آنهایی را که موثر و خطرناک تصور می‌شدند می‌دزدیدند و با نهایت قساوت می‌کشتند و با آن عکس یادگاری دسته‌جمعی می‌گرفتند.

به دنبال توسعه جنایات این سازمان، قوانین محدودکننده‌ای علیه آنان تصویب شد و همین مساله فعالیت آنان را با فراز و فرودهایی مواجه ساخت. حمایت از دونالد ترامپ یک‌بار دیگر نام این گروه را بر سر زبان‌ها انداخت. همه در آمریکا منتظر بودند ترامپ این گروه نژادپرستی را محکوم کند اما او حاضر به این کار نشد و در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که چیزی در مورد دیوید دوک نمی‌داند. چند روز بعد اما روزنامه واشنگتن‌پست به اطلاعات قدیمی دست یافت که مربوط به حدود 90 سال پیش می‌شد. این روزنامه آمریکایی نوشت که «در سال 1927 میلادی هزاران نفر از اعضای سازمان کوکلاکس‌ کلان در لباس‌های سنتی سفید در «کوئنس» راهپیمایی کرده‌اند که به ناآرامی انجامید. پلیس هفت نفر از تظاهرات‌کنندگان را دستگیر کرد که «فرد ترامپ» پدر دونالد ترامپ یکی از آنها بود.» پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، این گروه بار دیگر اقدام به سازماندهی نیروهای خود کرد. در سال ۲۰۱۶ کوکلاکس‌ کلان‌ها اعلام کردند که با «افزایش عضوگیری در ایالت‌های جنوبی» این گروه در حال احیای خود است؛ احیای این سازمان تروریستی، بار دیگر کوکلاکس‌ کلان‌ها را به خیابان‌های آمریکا آورد. سال 2016 در انهایم کالیفرنیا، درگیری خشونت‌آمیز میان کوکلاکس‌ کلان‌ها و مخالفان‌شان به چاقو خوردن چند نفر و دستگیری ۱۳ نفر منجر شد.

جولای سال 2017 هم اعضای این سازمان یک‌بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. این بار آنان با لباس مخصوص خود، در اعتراض به برداشتن مجسمه ژنرال رابرت لی فرمانده نیروهای کنفدراسیون و هوادار برده‌داری در طول جنگ داخلی آمریکا، در خیابان‌های ویرجینیا راهپیمایی کردند.

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: