جاسوسی آمریکا از روسیه در سوریه

کدخبر: 2329914

طبق گزارش رسانه روس، یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی طی چند ماه اخیر به طور مکرر در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین پایگاه‌های نظامی این کشور در سوریه پروازهای شناسایی انجام داده است.

آنطوری که خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه خبر داده است، یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی در چند ماه گذشته به طور مرتب در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین پایگاه‌های نظامی مسکو در سوریه به عملیات شناسایی مبادرت کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هواپیمای «آر سی- ۱۳۵ وی ریوت جوینت» که هواپیمای شناسایی و استراتژیک آمریکایی محسوب می‌شود، در چند ماه اخیر مکرر در نزدیکی حریم هوایی پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه و همچنین در نزدیکی مرزهای روسیه عملیات شناسایی و جاسوسی انجام داده است.

دولت روسیه از چند دهه قبل و طبق توافقات قبلی خود با سوریه، در مناطقی از استان‌های «لاذقیه» و «طوطوس» پایگاه‌ نظامی دارد و تعدادی از نظامیان روس در سوریه مستقر هستند.

اسپوتنیک در گزارش خود به داده‌های پایگاه «پلین رادار» (PlaneRadar) که پرواز هواپیماها را رصد و رهگیری می‌کند، استناد کرده است.

طبق اطلاعات پایگاه مذکور، این هواپیمای جاسوسی آمریکایی در نزدیکی مرز غربی روسیه واقع در منطقه بالکان عملیات پروازی سه ساعته داشته است.

گفته می‌شود که هواپیمای «آر سی- ۱۳۵ وی ریوت جوینت» از پایگاه «میلدنهال» در انگلیس به پرواز درآمده و بعد از پرواز در مجاورت منطقه «کالینینگراد» به عملیات در بخش‌های جنوبی و شرقی حریم هوایی لهستان و لیتوانی دست زده است.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است، پنجشنبه هفته گذشته پهپاد گلوبال هاوک مدل «کیو-۴ بی» و هواپیمای «پی-۸ پوسایدون» در نزدیکی شبه جزیره کریمه دست به پرواز شناسایی زده بودند.

پی-۸ پوسایدون، یک هواپیمای نظامی آمریکایی با کاربری گشت دریایی، شناسایی، اخطار هوایی و پشتیبانی جنگ الکترونیک است.

وزارت دفاع روسیه بارها در واکنش به این تحرکات آمریکایی‌ها، خواستار توقف عملیات جاسوسی و شناسایی در نزدیکی مرزهای روسیه شده اما واشنگتن توجهی به این درخواست‌ها نکرده است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: