برنامه ریزی عراق برای صادرات نفت از طریق اردن و سوریه

کدخبر: 2329923

نخست وزیر عراق گفت عراق در فکر مسیرهای صادرات نفت از طریق قلمروی سوریه و اردن است و اضافه کرد وقایع اخیر در تنگه هرمز و تاثیر احتمالی آن بر اقتصاد عراق مقامات این کشور را نگران کرده است.

از آنجایی که عراق بیشتر تولید نفت خود را صادر میکند، دولت این کشور سعی دارد پایانه های صادرات نفت را متنوع تر کند .عراق تلاش می کند از هر گونه آسیبی که شرایط امنیتی منطقه خلیج فارس می تواند به صادراتش بزند، دوری کند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت عراق در فکر مسیرهای صادرات نفت از طریق قلمروی سوریه و اردن است و اضافه کرد وقایع اخیر در تنگه هرمز و تاثیر احتمالی آن بر اقتصاد عراق مقامات این کشور را نگران کرده است.

ماه گذشته تولید نفت خام عراق به 3.52 میلیون بشکه در روز رسید که از طریق بندر بصره در خلیج فارس و خط لوله‌ای که از کرکوک به بندر سیهان ترکیه کشیده شده، صادر شد.

عراق و اردن در فوریه توافق کردند یک خط لوله نفت با ظرفیت 2 میلیون بشکه در روز از بصره تا بندر عقبه اردن بسازند.

گزارشگران از تصمیم بغداد برای ساخت یک خط لوله جدید به سمت ترکیه به جای خط لوله فعلی خبر دادند. خط لوله ای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، در معرض خرابکاری های متعدد قرار دارد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت:« وزارت نفت در نظر دارد خط لوله نفت عراق را از طریق قلمروی سوریه به دریای مدیترانه گسترش دهد و در حال مطالعه قابلیت اقتصادی این پروژه و شرایط مناسب جغرافیایی و امنیتی آن است».

وی گفت این ایده در 2004 ارائه شد ولی به خاطر شرایط امنیتی بی ثبات در هر دو کشور به تعویق افتاد.

جهاد در مورد خط لوله به اردن گفت:« این پروژه در شورای وزیران به رای گذاشته شد و اجرای آن به تصویب اردن هم رسید. روزانه یک میلیون بشکه نفت عراق به بندر عقبه اردن می رود .ما در حال حاضر در حال مطالعه پیشنهاد های سرمایه گذاری از طرف شرکتهای بین المللی هستیم که این خط لوله را در عوض درصدی که از هر بشکه صادر شده می‌گیرند، خواهند ساخت».

وی در مورد انتخاب سوریه و اردن گفت:«هدف افزایش پایانه های صادرات عراق و پیدا کردن بازارهایی برای افزایش تولید نفت کشور است .این مسئله هیچ ربطی به شرایط امنیتی خلیج‌فارس ندارد. ساخت این خطوط لوله 5 سال طول خواهد کشید و تا زمان پایان کار، شرایط احتمالا تغییر می کند».

این اظهارات با گفته های پیشین عبدالمهدی در مورد افزایش تهدید رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه هرمز متفاوت است. ایران بارها تهدید کرده تنگه هرمز را میبندد.

هیبت الحلبوسی، رئیس کمیته نفت و انرژی در مجلس عراق گفت:« ما اعتقاد داریم افزایش پایانه‌های صادرات نفت به کاهش خسارات ناشی از درگیری های احتمالی در خلیج فارس کمک می کند. به همین دلیل است که از این پروژه حمایت می‌کنیم».

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: