چرا ۵۰۰ نیروی آمریکایی وارد ریاض شدند؟

کدخبر: 2329972

با اعلام خروج امارات از جنگ یمن، حالا سعودی ها بیش از گذشته احساس خطر می‌کنند. سپردن بندر حدیده به سازمان ملل و معطوف شدن بیشتر تلاش های انصارالله به منطقه شمال یمن و استان های جنوبی عربستان در کنار افزایش حملات پهپادی و موشکی منظم و هدفمند انصارالله به عمق خاک سعودی، همگی بر ترس و نگرانی بن سلمان افزوده است. 

نسیم آنلاین : با اعلام خروج امارات از جنگ یمن، حالا سعودی ها بیش از گذشته احساس خطر می‌کنند. سپردن بندر حدیده به سازمان ملل و معطوف شدن بیشتر تلاش های انصارالله به منطقه شمال یمن و استان های جنوبی عربستان در کنار افزایش حملات پهپادی و موشکی منظم و هدفمند انصارالله به عمق خاک سعودی، همگی بر ترس و نگرانی بن سلمان افزوده است.

گویا سعودی ها مانند همیشه در اولین اقدام برای رهایی از ترس خود به آمریکایی ها پناه برده اند. شبکه تلویزیونی «الجزیره» گزارش داد ارتش آمریکا استقرار صدها سرباز، جنگنده و سامانه‌های موشکی در پایگاه «شاهزاده سلطان» در نزدیکی ریاض را بعد از موافقت پادشاه سعودی با استقبال از نیروهای آمریکایی در عربستان آغاز کرده است. این اقدام از ترس تقابل نظامی در سایه تنش‌های فزاینده میان تهران و واشنگتن و حملات مداوم انصارالله انجام می‌شود.

شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد، عملا شماری نیروی آمریکایی در پایگاه مذکور مستقر شده‌اند و تعداد آنها بعد از رسیدن اسکادران هوایی آمریکا به پایگاه بیش از ۵۰۰نفر خواهد شد.

عربستان سعودی معتقد است نیروهای انصارالله بعد از تنش در آب‌های خلیج‌فارس و عمدتا در تنگه هرمز غافلگیری‌هایی برای این کشور دارند. سعودی‌ها همچنین نگرانی‌هایی درباره انتقال انصارالله به مرحله تعیین‌کننده با استفاده گسترده از موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار علیه فرودگاه‌ها و منافع سعودی در عمق خاک این کشور دارند.

از این‌رو، ورود نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی برای رویارویی با خطر انصارالله است؛ چرا که اگر هدف از این اعزام تقابل با ایران بود بایستی ده‌ها هزار نظامی به همراه سیستم‌های پیشرفته دفاعی مانند سامانه موشکی تاد، که عربستان سعودی به آن دسترسی ندارد، در این کشور مستقر می‌شدند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در صفحه فیسبوک خود به این توافق جدید ریاض و واشنگتن درباره حضور نیروهای آمریکایی در عربستان واکنش نشان داد و نوشت که «ریاض در باتلاق یمن گیر کرده است و نمی داند چگونه باید از آن خارج شود و به همین دلیل از اعزام ۵۰۰ نظامی آمریکایی به عربستان استقبال می‌کند و برای بقای خود به حمایت آمریکا و انگلیس متوسل می‌شود...چقدر فاصله وجود دارد بین عربستان و کشور مستقلی که به تنهایی و با صلابت و اقتدار در برابر قدرت‌های استکباری جهان می‌ایستد».

ارسال نظر: