آیا ایران از سعودی برای نفتکش «Happyness 1» غرامت می گیرد؟

کدخبر: 2329973

کشتی ایرانی با نام «Happyness 1» متعلق به شرکت ملی نفتکش که سه ماه پیش، در پی ایجاد نقص فنی به بندر جده عربستان منتقل و در آنجا توقیف شده بود، به همراه تمام کارکنان و خدمه خود در حال بازگشت به ایران است.

نسیم آنلاین : کشتی ایرانی Happyness 1 که به دلیل اشکالات فنی در اردیبهشت ماه سال جاری به بندر جده عربستان منتقل شده بود و تاکنون توقیف شده بود توسط دو یدک کش در حال بازگشت به ایران است.

پیش تر روابط عمومی شرکت ملی نفتکش طی اطلاعیه ای اعلام کرده بود که این کشتی متعلق به این شرکت بوده و در هنگام عبور از دریای سرخ به سمت کانال سوئز دچار آبگرفتگی موتورخانه و به تبع آن از کار افتادن موتور شد. این نفت‌کش با هماهنگی مقام های مرتبط به سوی جده هدایت شد تا پس از تعمیرات لازم مسیر خود را ادامه دهد. اما عربستان با وجود رفع نقص اقدام به ترخیص و آزادی این نفتکش ایرانی نکرد. اگرچه بیژن زنگنه در موضع گیری خود در مورد توقیف این نفتکش اعلام کرده بود که علت رفتار عربستان اختلاف در مورد دستمزد و پرداخت هزینه است، اما آزادسازی این نفتکش پس از اقدام نیروهای سپاه در توقیف قانونی نفتکش انگلیسی صورت گرفت که در حال حرکت به سمت عربستان بود.

گفتنی ست که این کشتی همراه با تمامی ۲۶ خدمه خود در حال بازگشت به ایران است. عربستان بابت تعمیر کشتی هزینه بالغ بر ۱۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

بدون تردید توقیف نفتکش ایرانی هپینس ۱ از سوی عربستان به مدت قریب به ۳ ماه، غیرقانونی بوده و حق ایران برای اخذ خسارت محفوظ است. باید منتظر ماند که مقامات ایران چه تصمیمی می گیرند. تصمیمی حقوقی، که می تواند مکمل اقدام قاطعانه سپاه در تنگه هرمز باشد.

ارسال نظر: