هیچ ائتلاف آمریکایی، توان مقابله با ایران را ندارد ­

کدخبر: 2329997

عبدالباری عطوان: کشور‌های غربی بزرگ‌ترین اشتباهی که مرتکب می‌شوند این است که در ارزیابی قدرت ایران و همپیمانان آن خطا می کنند.

روزنامه رای الیوم نوشت: مسئولان ایرانی اراده قوی برای پاسخ به هر گونه تجاوزی را دارند و آن‌ها اهل اقدام عملی هستند و هیچ ائتلافی به سرکردگی آمریکا، یارای مقابله با ایران نیست.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه تاکید کرد: کشور‌های غربی که این روز‌ها دشمنی خود را به ایران نشان می‌دهند، بزرگ‌ترین اشتباهی که مرتکب می‌شوند این است که در ارزیابی قدرت ایران و همپیمانان آن و واکنش‌های احتمالی آن‌ها در برابر تحریک‌های سیاسی و نظامی و فشار کنونی در منطقه خلیج فارس و بحران‌های ناشی از آن همچون جنگ توقیف نفتکش ها، خطا کرده اند.

زمانیکه آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ایران یک هفته پیش درباره اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، هنگام عبور از تنگه جبل طارق هشدار داد، مسئولان انگلیسی در لندن گمان می‌کردند این تهدید‌ها فقط در حد واژه‌های توخالی است و هرگز به گام‌های عملی تبدیل نخواهد شد، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدم به قدم این تهدید‌ها را اجرا و نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد. طبق گفته سخنگوی سپاه، این نفتکش قوانین دریانوردی را نقض و به یک شناور ایرانی برخورد کرد و باعث آلودگی آب‌های خلیج فارس شد.

علت اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱ این نبود که این نفتکش قوانین دریانوردی بین المللی را زیر پا گذاشت. بلکه علت این اقدام، دستور‌های واشنگتن و به طور مشخص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود. همچنین علت اینکه شناور‌های سپاه پاسداران با توقیف دو نفتکش در آب‌های خلیج فارس پاسخ انتقامجویانه دادند، این نبود که این نفتکش‌ها به شناور‌های سپاه برخورد و آب‌های خلیج فارس را آلوده کردند بلکه آن‌ها می‌خواهند از این نفتکش به عنوان اهرم فشاری بر مسئولان انگلیسی استفاده و به زور آن‌ها را به آزادی فوری نفتکش ایرانی وادار کنند.

مسئولان ایران می‌خواهند پیام آشکاری به کشور‌های غربی و به طور مشخص آمریکا بدهند؛ مبنی بر اینکه اگر سخنی بگویند به آن عمل می‌کنند و هرگز در برابر هیچ گونه اقدام خصمانه علیه ایران و منافع آن سکوت نخواهند کرد و بدون هیچ ترسی تا آخر ایستاده اند.

مسئولان ایرانی اجازه گرسنگی مردم خود و جلوگیری از صادرات نفت ایران را نخواهند داد و ناوگان و ناو‌های هواپیمابر آمریکایی آن‌ها را نخواهد ترساند. آن‌ها فقط با شروط خود بر سر میز مذاکرات خواهند نشست و یک لحظه هم در سرنگونی پهپاد جاسوسی که ماه گذشته حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، تردید نکردند. زمانیکه آن‌ها تهدید‌های خود را مبنی بر بازگشت به غنی سازی اورانیوم با میانگین بیشتر از مقدار تعیین شده در توافق هسته‌ای و افزایش مخازن اورانیوم اجرا کردند در واقع به عهد و پیمان خود وفا کردند و به اقدام‌های بزرگ تری هم دست خواهند زد.

دریانوردی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، چندین دهه در امنیت انجام می‌شد و با هیچ مشکلی رو به رو نشده بود تا اینکه دولت آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و صادرات نفت ایران را برای خریداران آن یعنی چین، ژاپن، ترکیه و هند ممنوع کرد. به همین علت زمانیکه دولت ترامپ درباره تشکیل ائتلاف کشور‌های متمایل به تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز سخن می‌گوید، باید همه کشور‌هایی که احتمالا به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهند، این واقعیت را درک کنند.

مسئولان ایرانی در وضعیت شهادت طلبانه به سر می‌برند و هیچ ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا و عضویت برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا آن‌ها مسئولان ایرانی را از هدفشان باز نخواهد داشت. هر کسی خلاف این فکر می‌کند، در واقع مسئولان ایرانی، راهبرد‌های دفاعی و منحصر به فرد آن‌ها و همچنین ساختار روانی و نظامی آن‌ها را نمی‌شناسد و در این صورت است که این کشور‌ها به سمت اشتباه راهبردی و فاجعه بار دیگری سوق داده خواهند شد که تاوان سنگین آن، امنیت و ثبات این کشور‌ها و منافع همپیمانان آن‌ها در منطقه خواهد بود.

تا لحظه نگارش این مقاله، هیچ کشوری از پیوستن به ائتلاف جدید و پیشنهادی آمریکا استقبال نکرده است؛ به جز عربستان و امارات که تحت فشار‌های آمریکا و برای انجام ماموریت قدیمی و باج خواهی یعنی کمک مالی به چنین ائتلاف پُرهزینه، پرداخت هزینه سوخت کشتی‌های شرکت کننده در این ائتلاف و حفاظت از این کشتی‌ها از جیب مردم و نسل‌های آینده خود به این پیشنهاد آمریکا پاسخ مثبت دادند.

قدرت ایران تنها در داشتن زرادخانه عظیم موشک‌های بالستیک، کشتی‌ها و شناور‌های کوچک و تندروی رادارگریز نیست، بلکه به سبب آن است که مسئولان ایرانی برای تصمیم گیری و واکنش انتقامجویانه به هر گونه تجاوز از هر طرفی که باشد، اراده و قدرت دارند.

عطوان در ادامه افزود: در برنامه هفتگی مشهوری که شبکه تلویزیونی جهانی BBC انگلیسی پخش می‌کند، مجری برنامه از من پرسید اگر مشاور ترزا می‌ نخست وزیر انگلیس بودید به وی درباره اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی چه نصیحتی می‌کردید که در پاسخ گفتم اول اینکه من مشاور ترزا می‌ نیستم و نخواهم بود. دوم آنکه او را نصیحت می‌کردم تا نفتکش ایرانی را فورا و بدون هیچ تاخیری آزاد کند. سوم آنکه کاملا از ترامپ و سیاست‌های گستاخانه او دور شود و چهارم اینکه در غیر این صورت، وی با مشکلات بزرگی در منطقه غرب آسیا و به طور مشخص در منطقه خلیج فارس رو به رو خواهد شد.

در پایان این مقاله هشدار می‌دهیم فقط مسئولان ایرانی نیستند که اراده‌ای قوی برای واکنش دارند و همه همپیمانان ایران در محور مقاومت در سوریه، عراق، لبنان، یمن و نوار غزه هم چنین اراده قوی دارند. ترامپ باید به خوبی بداند اکنون دیگر آن زمان گذشته که کشور‌ها برای مشارکت در رویا‌ها و جنگ‌های وی در غرب آسیا تقلا می‌کردند و اینگونه نیست که در آن جنگ‌ها هیچ گونه مقاومت سرسختانه‌ای برای دفاع از حیثیت ملی به ویژه در کشور‌های وابسته به محور مقاومت صورت نگیرد. ما با دوره جدیدی یعنی دوران دلاوری، فداکاری و مخالفت با دیکته کردن‌ها و تحریک‌های خصمانه غرب و مقابله با آن رو به رو هستیم.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: