اصرار شهرداری‌چی‌ها به برگزاری انتخابات غیرقانونی

کدخبر: 2330033

شهرداری و شورای شهر تهران با وجود اینکه سازمان بازرسی انتخابات شورایاری پایتخت را غیرقانونی خوانده، اصرار بر برگزاری آن دارند.رئیس سازمان بازرسی به شهرداری و شورای شهر تهران هشدار داد اگر انتخابات شورایاری پایتخت برگزار شود، مسؤولان برگزارکننده باید جوابگوی میلیاردها هزینه آن باشند.

شهرداری و شورای شهر تهران با وجود اینکه سازمان بازرسی انتخابات شورایاری پایتخت را غیرقانونی خوانده، اصرار بر برگزاری آن دارند، رئیس سازمان بازرسی به شهرداری و شورای شهر تهران هشدار داد اگر انتخابات شورایاری پایتخت برگزار شود، مسؤولان برگزارکننده باید جوابگوی میلیاردها هزینه آن باشند.

با وجود تاکیدهای چندباره ناصر سراج مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری و ارسال نامه‌ای در همین زمینه به رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر کشور به‌منظور جلوگیری از برگزاری این انتخابات اما شورای شهر تهران و وزارت کشور همچنان بدون توجه به این هشدارها، بر برگزاری این انتخابات اصرار دارند.

روز گذشته نیز رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران در ارتباط با نامه رئیس سازمان بازرسی کل شوراها در ارتباط با انتخابات شوراها مدعی شده بود: با توجه به این نامه، هماهنگی‌هایی با سران 3 قوه انجام شد و در نهایت موافقت آنها برای برگزاری این دوره از انتخابات اخذ شده است.

در همین ارتباط رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آرش میلانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران از موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داده است، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد؛ اتفاقاً امروز در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری حضور یافتیم و مسائل مورد نظر خود را ارائه کردیم. ناصر سراج روز گذشته در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ تصریح کرد: انتخابات شورایاری‌ها صددرصد غیرقانونی است و وزارت کشور دادخواستی برای ابطال مصوبه سال ٧٨ شورای شهر اعلام کرده بود اما به ‌دلایلی انصراف داد. انتخابات باید در قانون احصا شده باشد و در اصل 100 قانون اساسی هیچ جا اسمی از شورایاری برده نشده است.

وی ادامه داد: درباره هزینه‌هایی که برای شورایاری از قانون بودجه عمومی و دولتی هزینه می‌شود چه‌کسی باید پاسخ دهد؟ ما دنبال این موضوع هستیم و اگر تمکین کردند بهتر و بعداً فرصت دارند لایحه بدهند و قانون آن را تصویب کنند و در غیر این‌ صورت ما هم قبل از آن اقدام خواهیم کرد و هم بعد از آن، اگر هزینه‌ای در این رابطه شد، فردی که این هزینه را کرده مسؤول است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارات رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران مبنی بر موافقت سران قوا با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را نادرست خواند و گفت: تا الان چنین چیزی اعلام نشده است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیس شورای شهر تهران گفته سازمان بازرسی برگزار انتخابات شورایاری‌ها را به موافقت سران قوا منوط کرده است، گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیاز به قانون دارد اما گفتیم چون ممکن است زمانبر باشد، می‌توانید از ظرفیت سران قوا استفاده کنید، اگرنه این مسأله نیاز به قانون دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این موضوع هم مربوط به چند ماه قبل است که اعلام کردیم اما متاسفانه آقایان اقدام نکردند. وی تاکید کرد: آنچه مدنظر ما قرار دارد، قانون است، اگرنه با شورایاری‌ها مشکلی نداریم و شاید برای نظام و کشور هم وجود چنین نهادی مفید باشد. ضمن اینکه مسؤول برگزاری انتخابات طبق قانون، وزارت کشور است و جز وزارت کشور، هیچ‌کس حق برگزاری انتخابات ندارد.

اصل یکصدم قانون اساسی چه می‌گوید؟

رئیس سازمان بازرسی معتقد است با توجه به اصل 100 قانون اساسی انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است، چرا که اصلا قانون اساسی چنین انتخاباتی را به رسمیت نشناخته است.

در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند. از سویی پیروز حناچی، شهردار تهران در ارتباط با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در واکنش به نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره انتخابات شورایاری‌ها گفت: به هر صورت در قانون اساسی به شکل‌گیری انجمن‌های محلی زیرمجموعه شورای شهر تأکید شده ولی به چگونگی شکل‌گیری آن اشاره نشده است. به هر حال 4 دوره از انتخابات شورایاری‌ها برگزار شده و قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود که در همین زمینه مدیریت شهری اقدام به اخذ مصوبه‌ دولت در این ارتباط کرده است، البته ما تابع قانون هستیم و اگر بنا نباشد، انتخابات را برگزار نخواهیم کرد و اگر قرار باشد انتخابات را برگزار می‌کنیم.

همچنین ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره نامه رئیس سازمان بازرسی به رؤسای قوا مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها عنوان کرد: در این‌باره اختلاف برداشت حقوقی وجود دارد که نتیجه آن نامه سازمان بازرسی مبنی بر خلاف قانون بودن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بوده است؛ طرحی در کمیسیون شوراها برای قانونی شدن شورایاری‌ها مطرح بود که در این کمیسیون رد شد؛ رد این طرح را می‌توان به‌معنای قبول داشتن نظر سازمان بازرسی کل کشور تعبیر کرد و به‌دنبال آن گفت برگزاری این انتخابات وجاهت قانونی ندارد. نظر ما این است که انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است، چون اساساً در کمیسیون شوراها هم رأی به تشکیل شورایاری‌ها داده نشده است البته که در ادوار گذشته شورایاری‌ها وجود داشتند اما در وهله کنونی باید در مجلس شورای اسلامی استفساریه مطرح شود تا اختلاف برداشت حقوقی رفع شود یا اینکه قانونی تصویب شود که این اتفاق هم رخ نداد و کمیسیون شوراها طرح مذکور را رد کرد، لذا می‌توان تعبیر کرد که اراده مجلس شورای اسلامی نیز بر تشکیل شورایاری‌ها نیست. به گزارش تسنیم، با توجه به تأکید سازمان بازرسی و کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی باید دید مدیریت شهری باز هم بر اجرای انتخابات غیرقانونی شورایاری‌ها اصرار خواهد داشت؟ از سویی درباره هزینه برگزاری این دوره از انتخابات رقم‌هایی بین 20 تا 30 میلیارد تومان اعلام می‌شود که هنوز مدیریت شهری در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

روزنامه وطن امروز

ارسال نظر: