پهپاد ایران در کاراکاس!

کدخبر: 2330034

رییس‌جمهوری ونزوئلا از حمایت‌های ایران در مقابله با امپریالیسم قدردانی کرد

وزیر خارجه کشورمان در حالی این روزها در سفر به آمریکای لاتین به سر می‌برد که «نیکولاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا از حمایت‌های ایران در مقابله با امپریالیسم آمریکا تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به پیروزی ایران در سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در خلیج فارس، دکتر ظریف را به شوخی پهپاد ایران در کاراکاس خطاب کرد. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با «نیکولاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا دیدار و در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و سایر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که چند روز از سقوط پهپاد آمریکایی توسط نیروهای ایرانی در مرزهای کشورمان می‌گذرد و این موضوع باعث شد تا نیکلاس مادورو شوخی جالبی با ظریف داشته باشد. رییس‌جمهوری ونزوئلا هنگام استقبال از ظریف در کاراکاس به شوخی به تصویربرداران و خبرنگاران حاضر گفت: «فیلم بگیرید، این ظریف به خودی خود یک پهپاد است». ساعتی پس از این دیدار ، رییس‌جمهوری ونزوئلا در پیامی در توییتر نوشت: «دیدار موفقیت‌آمیزی با جناب محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتم. من از حمایت‌های شما از ونزوئلا در مقابل محاصره امپریالیسم قدردانی می‌کنم. آمادگی خود را برای تحکیم روابط دوجانبه اعلام می‌کنیم».

تور آمریکایی ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر جمعه پس از 6 روز، نیویورک را برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد در ونزوئلا ترک کرد. ظریف پس از سخنرانی در اجلاس مهم وزیران خارجه عضو جنبش عدم تعهد در ونزوئلا، عازم نیکاراگوئه و بولیوی به‌عنوان دو کشور متحد و دوست ایران در آمریکای لاتین می‌شود و آخرین تحولات روابط دوجانبه اعم از سیاسی و اقتصادی را با مقامات آن کشورها مورد بحث قرار خواهد داد. دکترظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، در هفته جاری، برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک)، به نیویورک سفر کرده بود.

حمایت از دولت قانونی مادورو سفر وزیر امورخارجه ایران به کشورهای آمریکای‌لاتین آن‌هم بلافاصله پس از سفر به نیویورک، پیام بسیار مهمی برای بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد. اهمیت دوچندان این سفرها آنجایی است که سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی که ظریف آهنگ آن‌ها را دارد، هر سه جزء کشورهای به‌اصطلاح دست چپی و مخالف آمریکا به‌حساب می‌آیند. افزون‌براین، در میان کشورهای حاضر در اجلاس عدم‌تعهد که قرار است در ونزوئلا برگزار شود، ایران از جمله کشورهایی است که در سطح وزیر خارجه حضور دارد. این در حالی است که بقیه کشورها قرار است صرفاً به ارسال نماینده عادی اکتفا کنند. یکی از دلایل عمده‌ای که می‌تواند به‌عنوان نقطه عزیمت جمهوری اسلامی به‌منظور حضور پرقدرت در اجلاس عدم‌تعهد به‌حساب بیاید، اعلام حمایت قاطع از دولت مشروع نیکلاس مادورو است. مادورو، رییس‌جمهوری قانونی ونزوئلا که در جریان کودتای آمریکایی در این کشور رقیب سرسختی به‌نام خوان گوآیدو، چهره موردحمایت آمریکا، پیدا کرد، با حمایت جبهه ایران، روسیه و چین مواجه شد. حمایت این جبهه از مادورو البته براساس زمینه‌های داخلی انجام شد. مردم ونزوئلا بارها با حضور در خیابان‌ها، حمایت‌شان را از دولت قانونی این کشور اعلام کردند. علاوه‌براین، نهادهایی مانند ارتش نیز بارهاوبارها بر مشروعیت مادورو تأکید کردند. سه کشور ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه که ظریف قصد دارد به آن‌ها سفر و حمایت جمهوری اسلامی را اعلام کند، ازجمله بازیگرانی هستند که در فرصت‌های مختلف، حمایت خود را از سیاست‌های ایران و محکومیت سیاست‌های آمریکا در صحنه بین‌المللی اعلام کرده‌اند. در شرایطی که آمریکا با کمک متحدانش هر روز دایره و حیطه فشارها علیه ایران را تنگ‌وتنگ‌تر می‌کند، سیاست سفر به منطقه آمریکای‌لاتین و تقویت جبهه مخالفان آمریکا، راهبرد هوشمندانه‌ای است که استمرار آن، نیازمند جد و جهد بیشتری خواهد بود. کودتای نافرجام ونزوئلا در حالی بهمن سال گذشته در کاراکاس روی داد که با حمایت مستقیم آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی همراه شد؛ کودتایی که در شورای امنیت هم مطرح شد و چین و روسیه از مخالفان اصلی سیاست‌های آمریکا برای این‌گونه توطئه‌ها در سایر کشورها بودند. شامگاه چهارشنبه، سوم بهمن «اماخوان گوایدو» رییس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور با حمایت آمریکا و برخی کشورها شامل فرانسه، برزیل، آرژانتین و کانادا، طی سخنرانی در جمع معترضان مادورو، خود را رییس‌جمهوری ونزوئلا خواند. به فاصله نیم‌ساعت از این اقدام، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرده و گوایدو را به‌عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخت. «نیکلاس مادورو» پس از این اقدام آمریکا در سخنرانی در جمع هواداران خود با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با امپریالیسم آمریکا به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: