آمانو نتوانست حق ایران در برجام را استیفا کند

کدخبر: 2330075

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمانو به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت هسته‌ای، نتوانست حق ایران را به درستی در توافقنامه برجام رعایت کند.

امروز رسانه‌های جهان از درگذشت «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند، او هفته گذشته اعلام کرده بود که سال آینده (مارس ۲۰۲۰) به خاطر وضعیت سلامتی‌اش از این سمت کناره‌گیری خواهد کرد.

همچنین در یادداشت آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «با کمال تأسف و اندوه بسیار درگذشت دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را اعلام می‌کنیم». در این یادداشت به علت فوت آمانو اشاره نشده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، اظهار کرد: یوکیا آمانو تلاش کرد تا جایگاه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را ترمیم و اعتبار نهاد بین المللی ارتقا ببخشد.

وی افزود: دبیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش کرد تا نفوذ آمریکا و قدرت‌های دارای حق وتو در آژانس را کاهش دهد، ولی نتوانست ظرف مدتی که مدیریت این نهاد را به عهده داشت در برابر کاخ سفید اقدام عملی انجام دهد، چراکه آژانس همچنان تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس قرار داشت.

هانی زاده با بیان اینکه دوران البرادعی به عنوان مدیرکل آژانس، بسیار بهتر از دوران آمانو بود، تاکید کرد: البرادعی دیپلمات و سیاستمدار مصری به دلیل اینکه از یک کشور عربی و مسلمان بود، توانست بی طرفی آژانس را بهتر نشان دهد، ولی آمانو ضعف‌های زیادی داشت و به همین دلیل هم نتوانست جایگاه بی طرفانه‌ای برای آژانس در عرصه بین الملل تعریف کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: یوکیا آمانو همواره تابع سیاست‌های آمریکا و غرب بود، ولی با این حال در گزارش‌هایی که او در رابطه با ایران منتشر می‌کرد، می توان گفت که تا اندازه‌ای اعتدال را رعایت و منصفانه عمل می کرد.

هانی زاده گفت: در رابطه با ارزیابی کلی از شخصیت آمانو باید گفت که او شخصیتی خنثی و محافظه کار داشت، همچنین به شدت از سیاست‌های آمریکا و غرب پیروی می‌کرد، ولی به هر حال باید در انتظار مدیر جدید آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای باشیم.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: آژانس بین المللی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت هسته‌ای تمام کشور‌ها نتوانست حق ایران را به درستی در توافقنامه برجام بگیرد، معتقدم یوکیا آمانو باعث شد که قدرت‌هایی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس نفوذ فوق العاده‌ای در عرصه بین المللی داشته باشند.

وی با بیان اینکه به طور کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر برجام حق ایران در این زمینه را بگیرد گفت: گزارش‌های منتشره از آمانو به حق و منصفانه بود، ولی می‌توانست بهتر از این عمل کند، در واقع رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتوانست حق ایران را در رابطه با برجام استیفا کند و تنها در جنبه‌های فنی نظارت کاملا قوی در رابطه با فعالیت هسته‌ای کشورمان داشت و در این رابطه نقش فنی خود را ایفا کرد.

هانی زاده اضافه کرد: آمانو به عنوان نهاد ناظر بر برجام در حوزه سیاسی برای ایفای حق تهران و اجرایی کردن بند‌های این توافقنامه بسیار ضعیف عمل کرد و نتوانست جنبه‌های سیاسی برجام را عملیاتی کند، در حقیقت آمانو تلاش کرد که تنها با اعزام بازرسان و نظارت دقیق و فشرده ایران را وادار به انجام تمام تعهدات خود کند در حالی که نتوانست قدرت‌های دیگر را به اجرایی کردن توافق برجام واردار کند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: