۵۰ میلیارد دلار کسری بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

کدخبر: 2330079

یک پژوهشکده کویتی اعلام کرد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال 2019 به طور مجموع 50 میلیارد دلار کسری بودجه دارند.

میزان کسری بودجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را برای سال جاری میلادی، ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۳.۱ درصد از تولید داخلی مجموع این کشورها اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، پژوهشکده اقتصادی «کامکو» در کویت اعلام کرد که کسری بودجه در سال ۲۰۱۸ در این کشورها ۲۸ میلیارد دلار (۱.۷ درصد از مجموع میزان تولید داخلی) بود اما امسال کسری بودجه به علت ادامه یافتن سیاست‌های انبساطی و افزایش هزینه‌های دولت به ۶۰۵ میلیارد دلار (۵.۵ درصد بیش از سال گذشته) افزایش یافته است.

کشورهای عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، قطر و عمان نمونه‌های بررسی شده در این گزارش هستند.

به گفته این پژوهشکده کویتی ۷۶ درصد از میزان افزایش هزینه‌ها مربوط به عربستان سعودی است. به این معنی که دولت ریاض ۲۴ میلیارد دلار بیش از سال گذشته هزینه کرده است.

اما در خصوص میزان درآمدها، پژوهشکده کامکو پیشی بینی‌ کرد که میزان آن افزایش خواهد یافت به طوری که موجب کاهش کسری بودجه در سال آتی میلادی به میزان ۳۷ میلیارد دلار می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول نیز در دوم خرداد گذشته در گزارشی کسری بودجه امسال عربستان را معادل ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور دانست و اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در مقایسه با سال گذشته ۰/۳ درصد کاهش خواهد یافت.

اخیرا پایگاه خبری الخلیج آنلاین در گزارشی نوشته است که «محمد بن سلمان» با افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اسکان برای حجاج تلاش دارد از بار هزینه‌های بالای خود بکاهد.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: