۲۲ جولای؛ سالگرد ترور ناجی العلی کاریکاتوریست فلسطینی

کدخبر: 2330088

حنظله (به معنی سیب تلخ) شخصیت کارتونی برساخته ناجی علی و نمادِ مصور مردم فلسطین و نشانگرِ سرنوشتِ تلخ و اندوهبارِ آوارگانِ فلسطینی است. 

نسیم آنلاین : ۲۲ جولای؛ سالگرد ترور ناجی العلی کاریکاتوریست فلسطینی است. ناجی العلی کاریکاتوریست فلسطینی و مشهورترین کاریکاتوریست خاورمیانه و جهان عرب بود، که در سال ۱۹۸۷ در لندن در حادثه ای که هنوز جزئیات آن مشخص نشده، به شهادت رسید. «ناجی سلیم حسین علی» در سال ۱۹۳۸ در منطقه شجره در فلسطین به دنیا آمد. وی در ادامه مسیر زندگی خود تحصیلاتش را تا مقاطع عالی ادامه داد اما آنچه وی را در جهان برجسته کرد، تحصیلات و یا موقعیت شغلی وی نبود بلکه سیر مبارزاتی وی با استفاده از طراحی کاریکاتور در حمایت از مردم فلسطین، باعث شد وی شهره جهانی پیدا کند.

شخصیت کارتونی حنظله

حنظله (به معنی سیب تلخ) شخصیت کارتونی برساخته ناجی علی و نمادِ مصور مردم فلسطین و نشانگرِ سرنوشتِ تلخ و اندوهبارِ آوارگانِ فلسطینی است. او کودک ۱۰ ساله فلسطینی است که نخستین بار در سال ۱۹۶۹ در روزنامه کویتی السیاسة به تصویر کشیده‌ شد. ناجی علی از سال ۱۹۷۳ به این سو حنظله را همواره پشت به بیننده و با دستان قلاب شده در پشت ترسیم کرده‌است. ده‌سالگی سنی‌ست که او مجبور به ترک فلسطین شد و ده‌ساله ماندنش ناشی از آن است که جز در سرزمین خودش نمی‌تواند رشد کند. حنظله همیشه پیراهن ژنده و پابرهنه است و در کاریکاتورهای تازه‌تر گاه در حال سنگ‌پرانی یا شعارنویسی است.

ناجی علی در باره حنظله می‌گوید: حنظله امضای من است. هر کجا می‌روم یا در هر ملاقاتم همه از او می‌پرسند. من در یک گرداب این کودک را متولد کردم و بعد به مردم تقدیمش کردم. اسم او حنظله است و به مردم قول داده تا جز حقیقت نبیند و نگوید. من او را به شکل کودک نازیبایی رسم کردم، موهایش شبیه جوجه‌تیغی است. حنظله چاق نیست، شاد نیست، آرام نیست و هرگز شبیه کودکان نازپرورده هم نیست. او پابرهنه است، مانند تمامی کودکان مهاجر به اردوگاه‌ها. او برای من یک نشانه است که مرا از ارتکاب هر اشتباهی باز می‌دارد. دستان او در پشت سرش به هم جفت شده‌اند که شاید نشانی از عدم پذیرش باشد در زمانی که راه‌حل‌ها به شیوه آمریکایی آماده و در اختیار ما هستند.

ارسال نظر: