سفره کارگران کوچک‌تر شد

کدخبر: 2330111

برخی تحلیل‌های اقتصادی بر این است که طبق گزارش بانک مرکزی در سال ۹۶ دستمزد کارگران ۳۷درصد از حداقل هزینه‌های سبد معیشتی آنها را پوشش می‌داد . فاصله درآمد و هزینه‌ها در سال ۹۷ کاهش یافته که در سال جاری بار دیگر بیشتر شده است.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره افزایش هزینه‌های زندگی گفت: یک تکلیفی از سوی سازمان جهانی کار مشخص شد. از اوایل سال 89 و 90 مشاهده می‌کردیم که سمینارهایی درباره سند کار شایسته برگزار شد، سند و پیش‌نویسی تهیه شد، بعد از مدت‌ها بدون حضور کارگران این سند نهایی شد.

وی با بیان اینکه سند کار شایسته آن‌گونه که باید تهیه نشده است گفت: این سند بدون سه‌جانبه‌گرایی تدوین شده است و مفهوم دیگری به‌جز کار شایسته دارد. در این سند به‌صورت زیرپوستی پذیرش مردم برای اشتغال با حداقل درآمد آمده است. ما باید به‌خاطر وظایف قانونی مانع انجام این کار شویم، مسئول این کار وزارت کار است.

توفیقی با اشاره به افزایش درصدی هزینه‌های زندگی کارگران نسبت به اسفند ماه 97 اظهار داشت: میزان سبد حداقلی در اسفند ماه 97 حدود 3میلیون و 759هزار و 262 تومان بود. اما این سبد در حال حاضر به 6میلیون و 482هزار و 215 تومان تا انتهای اردیبهشت ماه رسیده است. تا پایان اردیبهشت ماه جهش‌هایی در لبنیات، حبوبات و سیب‌زمینی داریم که این جهش تأثیر مستقیم را در هزینه سبد می‌گذارد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار کشور ادامه داد: در اسفند ماه اعلام کردیم که اگر حقوق 100 درصد اضافه شود، اما دولت و قوه مقننه نقش حاکمیتی خود را در بازار ایفا نکنند، ما در بازار دچار مشکلات هستیم. اگر مشاهده کنیم که با سوءاستفاده‌گران برخورد کنند، این‌گونه نمی‌شود.

وی ادامه داد: کمیته دستمزد کانون شوراها باید کار خود را به‌صورت مدام و ماهانه انجام دهد؛ هرچند کمیته دستمزد سه‌گانه شورای عالی کار، به‌طور مرتب تشکیل جلسه نمی‌دهد و نمایندگان دولت و کارفرمایان جز در روزهای پایانی هر سال، بحثِ «دستمزد» و محاسبات آن را جدی نمی‌گیرند. باید در طول سال، سبد معاش خانوار محاسبه شود و نمودار تغییرات این شاخص، در طول دوازده ماه مشخص باشد تا در نهایت در پایان سال، با یک علامت سؤال بزرگ مواجه نباشیم.

توفیقی افزود: سبد معیشت خانوار در اسفند 97، 3میلیون و 759هزار و 262 تومان تعیین شد؛ هر سه ضلع مذاکرات مزدی ــ کارگران، کارفرمایان و دولت ــ پای این رقم را امضا کردند؛ اما طبق محاسبات تا انتهای فروردین ماه، 57 درصد افزایش قیمت باعث شد تا کارگران برای حفظ قدرت خرید خود نیازمند 2میلیون و 100هزار تومان مازاد دستمزد باشند. هزینه سبد معاش در انتهای فروردین ماه 5میلیون و 907هزار و 562 تومان تعیین شد.

وی ادامه داد: مقایسه هزینه سبد معیشت فروردین (5میلیون و 907هزار و 562 تومان) و اردیبهشت ماه (6میلیون و 482هزار و 215 تومان) کارگران نشان می‌دهد که هزینه اردیبهشت ماه کارگران حدود 574هزار و 653 تومان افزایش یافته است، یعنی کف هزینه‌های خانوار در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه 574هزار تومان متورم شده است.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: