جواد افشار

دولتی ها نسخه بدون سانسور «گاندو» را ببینند

کدخبر: 2330141

از اعضای محترم هیئت دولت که به سریال نقدهای تندی داشتند می‌خواهم که قسمت‌هایی که پیش از پخش دچار سانسور شد را به طور کامل ببینند و آن وقت دوباره نظر خود را درباره سریال مطرح کنند.

با گذشت بیش از دو هفته از اتمام پخش مجموعه تلویزیونی گاندو، هنوز هم اخبار مرتبط با این سریال پربیننده در رسانه‌های مختلف دیده می‌شود. در نشست خبری این سریال در سازمان صدا و سیما و همچنین آیین تجلیل از عوامل سازنده که هفته گذشته برگزار شد، هم کارگردان و هم تهیه‌کننده گاندو با ابراز تأسف از اظهارنظر برخی مسئولان دولتی، خواهان سعه صدر بیشتر دولت نسبت به این سریال شدند. اما دولت پاسخ این انتقاد سازندگان گاندو را با اعمال محدودیت بر بودجه سازمان صدا و سیما پاسخ گفت. اقدامی که با واکنش منفی افکار عمومی و رسانه‌ها همراه بود. چند روز پس از فروکش کردن این هیاهوها می‌توان بانگاهی عمیق‌تر به بررسی این سریال پرداخت.

در همین ارتباط، کارگردان مجموعه تلویزیونی گاندو در درباره انگیزه اصلی خود در پذیرش کارگردانی این مجموعه گفت: مسئله اقتدار و امنیت کشور دغدغه همیشگی من بوده است. وقتی آرش قادری (نویسنده) و مجتبی امینی (تهیه‌کننده) فیلمنامه گاندو را در اختیار من گذاشتند، من فقط با خواندن پنج قسمت اول احساس کردم با یک کار تأثیرگذار، مناسب و از همه مهم‌تر به‌روز و پویا مواجهم؛ بنابراین از تولید این اثر استقبال کردم. خدا را شکر بازخورد سریال در بین مخاطبان هم بسیار خوب و فراتر از حد تصور بود.

جواد افشار اضافه کرد: به نظر من برای ساخت چنین سریال‌هایی خیلی دیر عمل کرده‌ایم و باید زودتر از اینها دست به کار می‌شدیم. مردم ما به آگاهی و روشنگری نیاز دارند تا بدانند که سرمنشاء بخش عمده مشکلات امروزشان کجاست؟ چرا سفره هایشان کوچک‌ترشده؟ تحریم‌ها چه آثاری در جامعه و زندگی آنها گذاشته است؟ این تحریم‌ها را چه کسانی طراحی کرده و به سرمنزل مقصود می‌رسانند و...

وی عنوان کرد: سریال گاندو نمونه کوچکی از پروژه نفوذ محسوب می‌شد که از چند سال پیش برای من دغدغه شده بود و احساس کردم با چنین اثری می‌توانیم این موضوع مهم را به تصویر بکشیم.

کارگردان گاندو در ادامه گفت: همانطور که هفته گذشته و در یک نشست اعلام کردم، متأسفانه در هیاهو و جنجال‌هایی که به ناحق علیه سریال ایجاد شد، وجوه فنی و ابعاد هنری این مجموعه مغفول ماند. من به ‌هیچ وجه این ادعا را ندارم که گاندو یک اثر کامل و بدون ایراد است. همانطور که پس از پخش سریال گاهی با خودم می‌گفتم ای کاش فرصت و تجربه بیشتری می‌داشتیم تا کار از آن‌چه که دیدیم با کیفیت‌تر می‌شد.

افشار گفت: گاندو به عنوان کاری که از لحاظ محتوا و ساختار از اولین‌های تلویزیون محسوب می‌شد، ممکن است دارای ضعف‌هایی باشد، اما باید این را هم اعلام کنم که این سریال می‌تواند مسیر را برای سایر همکاران فیلمساز فراهم کند تا در این موضوعات راهبردی اثر تولید کنند.البته اخیراً شنیدم که متأسفانه برخی همکاران بدون این که چند قسمت از سریال را ببینند، قضاوت‌های عجولانه‌ای داشتند که امیدوارم از روی حسن‌نیت باشد.

کارگردان سریال گاندو عنوان کرد: برخی افراد و رسانه‌ها از صحبت‌های من این طور برداشت کرده‌اند که حاضرم درباره سریال با نمایندگان دولت مناظره کنم.خیر، من چنین حرفی نزدم. آن چه گفتم این بود که از اعضای محترم هیئت دولت که به سریال نقدهای تندی داشتند می‌خواهم که قسمت‌هایی که پیش از پخش دچار سانسور شد را به طور کامل ببینند و آن وقت دوباره نظر خود را درباره سریال مطرح کنند.

خبرگزاری آنا

ارسال نظر: