جانسون نخست وزیر انگلیس شد

ترامپ انگلیسی؛‌ ضد برگزیت، ضد اسلام، متولد آمریکا

کدخبر: 2330160

جانسون در یک ویدئو تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود در صورت نخست‌وزیر شدن، انگلیس را با توافق یا بدون توافق در موعد مقرر (۳۱ اکتبر) از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. بسیاری وی را ترامپ انگلیسی می‌نامند

نسیم آنلاین :‌ سرانجام امروز (سه‌شنبه) با آرای اکثریت اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس جانسون به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد. جانسون، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس است که در اعتراض به اقدامات ترزا می درباره برگزیت استعفا داده بود. وی اکنون یکی از تأثیرگذاران مهم بر آینده انگلیس در مهم‌ترین دهه استراتژیک خود است.

آلکساندر بوریس دو ففل جانسون ( Alexander Boris de Pfeffel Johnson) متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۶۴ روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و تاریخ‌نگار بریتانیایی است. وی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به عنوان شهردار لندن فعالیت می‌کرد و از ۲۰۱۵ نمایندگی پارلمان بریتانیا از حوزه انتخابیه آکسبریج و رویسلیپ جنوبی را به عهده دارد. او در دوره دوم شهرداری خود بر برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن نظارت کرد. او پیشتر از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ نماینده پارلمان از حوزه انتخابیه هنلی بود. او که عضو حزب محافظه کار بریتانیا است به دلیل نزدیکی به سیاست‌های لیبرال اقتصادی و لیبرال اجتماعی «لیبرترین» خوانده شده‌ است.

متولد نیویورک

جانسون در بیمارستانی در محله آپر ایست ساید شهر نیویورک در سال ۱۹۶۴ زاده شد. تولد او توسط مقامات آمریکا و نیز کنسولگری بریتانیا در این شهر ثبت شد و بدین ترتیب هر دو تابعیت بریتانیایی و آمریکایی به او داده شد.

وی در یک ویدئو تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود در صورت نخست‌وزیر شدن، انگلیس را با توافق یا بدون توافق در موعد مقرر (۳۱ اکتبر) از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. جانسون وزیر خارجه سابق انگلیس در گفتگو با ساندی تایمز تأکید کرد که بروکسل باید شرایط بهتری را برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا فراهم کند.

تبریک زود هنگام ترامپ

تنها دقایقی پس از انتخاب جانسون به نخست وزیری ترامپ در توئیتی پیروزی جانسون را تبریک گفت و نوشت، او در سمت نخست‌وزیری انگلیس «فو‌ق العاده» خواهد بود.

تهدید به لغو توافق ۵۰ میلیارد دلاری با بروکسل

هم‌چنین جانسون تهدید کرده بود که اگر شرایط بهتری در مورد برگزیت به انگلیس پیشنهاد نشود وی در صورت رسیدن به ریاست حزب محافظه‌کار و کرسی نخست‌وزیری، پرداخت ۵۰ میلیارد دلار به بروکسل را لغو می‌کند.

پرداخت این مبلغ به بروکسل از سوی انگلیس، یکی از توافقاتی است که میان لندن و اتحادیه اروپا برای نشان دان حسن نیت انگلیس در خصوص اتحادیه اروپا انجام شده و قرار است طی چند سال اجرا شود.

بوریس جانسون ۵۴ ساله در عین حال در برنامه‌های سیاسی خود بر بازگشت به ارزش‌های سنتی محافظه‌کاران در ارتباط با کاهش نرخ مالیات و گسترش روابط انگلیس با دیگر کشورهای غیراروپایی تاکید دارد. در کارنامه جانسون سابقه هشت سال شهرداری لندن نیز در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به چشم می‌خورد.

مهاجران به انگلیس باید زبان انگلیسی یاد بگیرند!

جانسون در یکی از اظهارات انتخاباتی اش گفته است: «انگلیس اینک شرط تسلط به زبان انگلیسی را برای بسیاری از مهاجران خارج از اتحادیه اروپا که قصد اقامت در این کشور را دارند، برقرار کرده و جدیدترین سرشماری ملی در سال 2011 نشان داد که 98.7 درصد از مردم انگلستان و ولز به خوبی قادر به تکلم به زبان انگلیسی هستند. پایین‌ترین رقم نیز برای منطقه «نیوهم» در شرق لندن با 91.3 درصد بود.

جانسون در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «بخش‌هایی از کشور، بخش‌هایی از لندن و شهرهای دیگر وجود دارند که برخی از مردم انگلیسی را به عنوان زبان اول تکلم نمی‌کنند و این باید تغییر کند.»

به نوشته نیویورک تایمز، اظهارات جانسون با خشم قانونگذاران اسکاتلندی و ولزی مواجه شد به طوری‌که «آنگوس مک نیل» از قانونگذاران «حزب ملی اسکاتلند» در این زمینه با تمسخر اظهار داشت که سخنان جانسون«احمقانه» و «مزخرف» است.

پر سابقه در حمله به مسلمانان

بوریس جانسون در ادعایی جنجالی اسلام را سبب «قرن‌ها عقب‌ماندگی» مسلمانان دانست! به نوشته گاردین، جانسون در ضمیمه‌ای که به ویراست جدید کتاب منتشر شده خود در سال ۲۰۰۶ درباره رم اضافه کرده مدعی شده است در اسلام چیز‌هایی وجود دارد که مانع پیشرفت مسلمانان می‌شود.

این ادعای جانسون انتقادات فراوانی به دنبال داشته است. شرکت «تل ماما» که وظیفه نظارت بر رویداد‌های ضداسلامی در انگلیس را به عهده دارد این اظهارات را منحرف‌کننده خواند و اعلام کرد جانسون درک درستی از دین اسلام ندارد. شورای اسلامی مسلمانان انگلیس نیز در واکنش به این ادعا‌های جانسون گفته بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند آیا مقام نخست‌وزیری هنوز هم اعتقاد دارد اسلام مانع پیشرفت است.

این نخستین بار نیست که نخست‌وزیری جدید انگلیس اظهارات جنجال‌برانگیز علیه مسلمانان بیان می‌کند. سال گذشته نیز او در سخنانی سخیف با توهین به زنان مسلمانی که از پوشیه استفاده می‌کنند به تمسخر آن‌ها پرداخته و آن‌ها را به «سارقان بانک» تشبیه کرده بود.

یک شرکت تحقیقاتی مستقر در انگلیس نتایجی تکان‌دهنده از رشد اسلام‌ستیزی در میان سیاستمدارن انگلیسی منتشر کرد. نتایج آن تحقیق توسط موسسه «یوگاو» نشان داد ۵۲ درصد از اعضای حزب محافظه کار، نظرات اسلام‌ستیزانه دارند.

ظریف و تبریک کنایه دار به جانسون

دکتر ظریف در پیامی گفت: «توقیف نفت ایران توسط دولت ترزا می و به دستور آمریکا، دزدی دریایی است. به همکار سابقم جانسون، نخست‌وزیری انگلیس را تبریک می‌گویم. ایران به‌دنبال تقابل نیست اما ۱۵۰۰ مایل، ساحل در خلیج‌فارس داریم. اینها آب‌های ما هستند و ما از آن محافظت خواهیم کرد.»

ارسال نظر: