فایننشال‌تایمز: اینستکس ژست توخالی اروپایی‌هاست

کدخبر: 2330180

یک تحلیل‌گر سیاسی انگلیسی با بررسی تحولات یک‌ سال گذشته پیرامون برجام بر این باور است که ایران حق دارد هیچ اعتمادی به کشورهای غربی نداشته باشد.

«دیوید گاردنر» نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی در گزارشی تحلیلی با نگاهی به تحولات جاری از دیدگاه ایران نوشته است تهران دیگر هیچ انگیزه‌ای برای گوش‌دادن به حرف‌های کشور‌های غربی ندارد.

این گزارش در پایگاه «فایننشال‌تایمز» منتشر شده است. نویسنده در ابتدا ریشه اصلی تنش‌های اخیر در منطقه را خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام می‌داند و می‌نویسد: پارسال دونالد ترامپ به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد؛ اقدامی خرابکارانه که یک دستاورد دیپلماتیک و موثر بین‌المللی را نابود کرد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

گاردنر پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها، درک منطق ایران و تحلیل مسائل از دیدگاه ایرانی‌ها بسیار مهم است.

وی در ادامه این پیشنهاد می‌نویسد: ایران سال ۲۰۱۵ به علت فشار‌های بین‌المللی به پای میز مذاکره نیامد بلکه تنها به این دلیل وارد مذاکرات هسته‌ای شد که دولت وقت آمریکا گزینه تغییر نظام را از روی میز برداشته بود. برجام را امضا کرد و در ازای برداشتن تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌‎ای خود را تحت نظارت شدید و قابل راستی‌آزمایی قرار داد.

این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به این واقعیت که «حتی قبل از خروج آمریکا از برجام، ایران از سرمایه‌گذاری و روابط تجاری که هواداران این توافق انتظار داشتند، محروم بود» افزود: با روی کار آمدن ترامپ گزینه تغییر نظام ایران بار دیگر به روی میز برگشت و هوادارانی نیز در کاخ سفید دارد. همچنین در راستای راهبرد فشار حداکثری تلاش می‌شود صادرات نفت ایران صفر شود.

گاردنر به «صبر راهبردی» یک‌ساله ایران پس از خروج آمریکا از برجام اشاره می‌کند و سازوکار مالی طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای را «ژستی توخالی» می‌داند و دراین باره می‌نویسد: اروپایی‌ها سامانه‌ای برای تسهیل روابط تجاری با ایران ایجاد کردند، اما به علت هراس از اخراج‌شدن از سیستم دلار، عملا این سازوکار به ژستی توخالی تبدیل شده و البته ایران هم می‌داند که چنین سازوکاری کارایی ندارد.

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته تنها ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس (INSTEXT) را اعلام کردند که بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته و توانایی مقابله با تحریم‌های آمریکا و تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام را ندارد.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: