نزدیکی ولی‌عهد سعودی به «اسرائیل»

کدخبر: 2330259

کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد، ولی‌عهد جوان سعودی برای اینکه از تبعات ترور روزنامه‌نگار عربستانی در امان بماند، ریاض را به این رژیم نزدیک کرد.

کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره نزدیک شدن عربستان سعودی به این رژیم، گفت که ریاض، پس از آن که در دو دهه گذشته منبع تروریسم بوده، با نزدیک شدن به اسرائیل به دنبال تغییر وجهه خودش است.

تهیه‌کنندگان این گزارش که از تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شد، معتقدند آنچه آن را «تهدید ایران» خواندند، سبب این تغییرات شده است.

در این گزارش که با عنوان «تحول عربستان از جهاد به دوستی با یهودیان و تحسین اسرائیل» تهیه شده، آمده است: دو دهه قبل، در مجموع عربستان سعودی منشأ و حامی همه جهادی وهابی‌ها بود که از طریق بن لادن و داعش به دنیا صادر شد و در طی چندین سال (اخیر) عربستان سعودی چهره خود را تغییر داد.

به گزارش وبگاه خبری المیادین ، گزارش صهیونیستی مدعی شده که «"تهدید ایران" به نوعی عربستان را تحت فشار قرار داد تا با نظام پیچیده روابط خود به اسرائیل نزدیک شود» و افزود: «این تغییر را می توان در جنبه‌های دینی احساس کرد».

«زِوی یحزقیلی» تفسیرگر مسائل عربی کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این گزارش می‌گوید: عربستان در برابر چشمان ما عوض می‌شود. چه بسا تغییرهای عمیق‌تر داخلی در کشور بسته عربستان نشان دهنده مسیری جدید است که رهبر جوان، بن سلمان دنبال می‌کند.

این گزارش افزود: بن سلمان به دنبال اینکه تصمیم گرفت روزنامه‌نگاری را که دوستش نداشت [جمال خاشقچی]، از میان بردارد تقریبا در آستانه سقوط قرار داشت؛ اما خیلی زود فهمید اگر می‌خواهد بماند و رهبری کشورهای عربی را داشته باشد باید با دنیای خارج رابطه بگیرد و هر چه را در چنته است بیرون بریزد هر چه که مربوط به اسرائیل، فلسطینی‌ها و به طور خاص بزرگ‌ترین تهدید یعنی ایرانی‌هاست.

بر مبنای گزارش مذکور، یکی از تغییرهای بزرگی که امروز در عربستان سعودی اتفاق می‌افتد، بحث جدیدی در مورد یهودیان و اسرائیل است. گزارشگر افزود: نهاد دینی عربستان سعودی که سال‌ها سخنرانی‌های افراطی علیه یهودیان و یا به تعبیرشان علیه کافران داشتند امروز متوجه شدند که برای جلوگیری از ضربه «تروریسم فلسطینی» به خود عربستان سعودی که در حال حفاظت از خود در برابر «تروریسم ایران» در مرزهای یمن است، یهودیان امروز در کنار عربستان سعودی هستند، بنابراین باید رفتار با آنها را تغییر دهد.

در این گزارش صهیونیستی آمده است: امروز ما می‌توانیم تحولات در قوانین اسلامی را شاهد باشیم که روح اسلام را که از مکه بیرون می‌آید تغییر می‌دهد. از یک زمان تا زمانی دیگر باید پلک‌ها را به هم زد و و باور کرد که آنها در عربستان چگونه سخن می‌گویند. آنها میانه‌روتر از فلسطینی‌ها شده‌اند. میانه‌روتر از ابومازن محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و قطعا بیشتر از حماس».

تحلیلگر صهیونیست در پایان گزارش آورده است: امروز نزد خاندان سلطنتی عربستان اسرائیل نه تنها دشمن نیست، مشکل هم نیست. بلکه راه حل مشکل است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: