علیرغم تهدید های اولیه دولت انگلیس در عقب نشینی آشکار از مواضع خود دست کشید

چرا انگلیس توان تقابل با ایران را ندارد

کدخبر: 2330280

علیرغم تهدیدهای اولیه دولت انگلیس در عقب نشینی آشکار مواضع خود را در قبال ایران تغییر داد. گزارشات حاکی از آن است که این کشور با بحرانی های عمیقی دست و پنجه نرم می کند که بر ناتوانی انگلستان برای مقابله با ایران صحه می گذارد.

نسیم آنلاین : اخیراً بعد از توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انگلیس که حیثیت خود را در معرض خطر می دید به تلاش برای مقابله و اقدام تلافی جویانه با ایران برآمد. به این دلیل در روزهای اولیه این اقدام صحبت های تهدید آمیزی از لندن خطاب به تهران می آمد.

اما دیری نگذشت که علیرغم تهدید های اولیه، مقامات انگلیس موضع خود را تغییر دادند بطوری که سخنگوی نخست ‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه با تأکید برغیرقانونی بودن توقیف نفتکش اعلام کرد «ما به دنبال منازعه با ایران نیستیم» همچنین جرمی هانت، که ایران را به پیامد های جدی و تشکیل یک ائتلاف دریایی تهدید کرده بود سریعأ اعلام کرد «کشورش خواستارراه حل دیپلماتیک است».

حتی رسانه های انگلیسی مانند روزنامه اکسپرس و... بعد از توقیف نفتکش به ضعف و ناتوانی انگلیس اقرار کردند. روزنامه دی ولت آلمان نیز در مطلبی درمورد مناقشات اخیر انگلیس با ایران به دست خالی بودن این کشور اشاره کرد و از ضعف ناوگان دریایی و اقتصادی انگلستان برای فشار علیه ایران گفت. حال باید دید حال روز کشوری که قبلاً آفتاب در آن غروب نمی کرد چیست که امروزه توانایی اقدام تلافی جویانه به تحقیرش در خلیج فارس را ندارد.

عدم همراهی آمریکا با انگلیس

انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی برخلاف گذشته، بعد از جنگ جهانی دوم به علت خسارات وارد شده برآن ها، در عین حال دوری آمریکا از صحنه جنگ وعدم خسارت آن، و دادن وام های کلان به اروپا برای بازسازی، موجب شد روز به روز به ایالات متحده واسبته تر شوند. بطوری که امروزه در صحنه بین الملل بصورت مستقل عمل نخواهند کرد چراکه توانایی آن را هم ندارند.

در همین راستا بعد از شروع مناقشات بین ایران وانگلیس، مقامات انگلیسی سعی در جلب حمایت آمریکا داشتند، اما چند مقام آمریکایی برخلاف میل انگلیسی ها به عدم تمایل برای ورود به مناقشات آن ها با ایران اظهار نظر کردند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی با اشاره به اینکه محافظت از کشتی ها در تنگه هرمز در درجه اول وظیفه خود انگلیس است گفت: نیروی دریایی آمریکا به وظایف شخصی خود می پردازد.

کنت اف. مک‌کنزی، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه نیز در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست گفته است آمریکا نباید در مقابل اعمال تحریک آمیز ایران واکنشی افراطی نشان دهد. وی تاکید کرده که پاسخ ما به این شرایط بسیار آرام و در هماهنگی با جامعه بین المللی خواهد بود.

این اظهارات مقامات آمریکا وهمچنین مجوز دونالد ترامپ، به سناتور رند پال برای بررسی امکان مذاکرات با ایران. برخلاف میل انگلیس نشان از عدم رغبت به مقابله با ایران دارد. بخصوص بعد از ساقط شدن پهپاد خود توسط سپاه فعلاً وارد ریسک مناقشه مجدد با ایران نخواهد شد. انگلیس هم نمی تواند بدون همراهی آن دست به اقدامی تلافی جویانه بزنند.

وضعیت بحرانی اقتصاد

طی سال‌های اخیر به خصوص رفراندوم بریگزیت مزید بر علت شد تا اقتصاد این کشور در حالت بحرانی به سر برد، بطوری که با نگاهی به آمار و تحقیقات ارائه شده از سوی مؤسسات واندیشکده های انگلیس، نشان می دهد بعد از رأی به ترک اتحادیه اروپا، هر فصل ۶/۶ میلیارد پوند ضرر و ۷ درصد کاهش رشد اقتصادی داشته اند. تورم و کاهش ارزش پوند به میزان ۱۸ درصد از دیگر بحران های ناشی از رأی به بریگزیت بود.

همچنین موسسه ملی تحقیقات اقتصادی واجتماعی انگلیس پیش بینی رکورد اقتصادی از نظر فنی کرده است. این در حالی است که در ۵ رکود قبلی یک میلیون انگلیسی شغل خود را از دست داده اند وبه هر خانوار بیش از ۲۵۰۰ پوند خسارت وارد شده، ضمن اینکه بانک های آمریکایی تهدید به خروج منابع مالی خود از لندن کرده اند شرکت های مالی این کشور گفته اند د صورت خروج از اتحادیه سالانه ۴۰ میلیارد پوند و۷۹ هزار شغل از دست خواهد رفت.

در نهایت انگلیس آمادگی لازم برای مقابله تمام عیار برای تنبیه ایران را ندارد. حتی با وجود صحبتهای دولت انگلیس مبنی بربلوکه کردن دارایی های ایران، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران در انگلیس دارایی ندارد که این کشور بتواند آن را بلوکه کند. تحریم های انگلیس صادرات و واردات ایران را به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

ناتوانی نظامی

برخلاف قرون گذشته و دوران یکه تازی انگلیس در آب های جهان. جرمی‌هانت در یادداشتی اقرار کرده که نیروی دریایی سلطنتی بیش از حد ضعیف شده و قول داده در صورت انتخاب وی بعنوان نخست وزیر ناوهای جنگی و هواپیمابر انگلیس را افزایش خواهد، داد و درادامه گفته تقویت قدرت سخت مطمئن‌ترین راه برای حفظ احترام انگلیس در خارج از مرزهای این کشور است.

توبیاس الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس نیز در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به غیر ممکن بودن محافظت از تمام کشتی های عبوری تنگه هرمز گفته منابع مالی محدود نیروی دریایی انگلیس را عامل به وجود آمدن این شرایط است. و اگر ما می خواهیم همچنان نقشی را در صحنه بین المللی بازی کنیم باید بیشتر در زمینه دفاعی و از جمله در نیروی دریایی خود سرمایه گذاری کنیم.

با توجه به گزارشاتی مبنی بر اینکه توان نظامی انگلیس در پایینترین حد خود از سال ۱۹۰۰ تا کنون قرار کمیته پارلمانی انگلیس نیز در گزارشی ازضعف‌های دولت این کشور در عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه‌های دفاعی و امنیتی هشدار داد.

عدم واکنش ناو جنگی انگلیس در خلیج فارس به توقیف نفتکش خود گواه بر این ماجراست که با ضعف روزافزون این کشور و عدم حضور پررنگ در دریا ها مثل گذشته وهمچنین اقرار رسانه ها و مقامات خود. از آمادگی کافی جهت مقابله با ایران برخوردار نیستند.

نداشتن پشتوانه مردمی

رشد رو به افزایش اختلافات طبقاتی و روند فقر در انگلستان مشروعیت سلطنت را بین مردم زیر سئوال برده بطوری که در انگلیس بسیاری از مردم مخالف نظام سلطنتی هستند که گاهی اوقات تظاهراتی را علیه سیاست های آن به راه می اندازند. تظاهرات گسترده مردم در اعتراض به حمله موشکی به سوریه و تجمع علیه هزینه های سرسام آور مراسمات ملکه نمونه های کوچکی از این مخالفت هاست. رئیس شوای حزب جمهوری خواهان انگلیس گفته نظام موروثی اهانتی به تمام ارزش های دموکراتیکی است که این ملت طی سالیانی برای آن مبارزه کرده اند. همچنین کتی کلارک نماینده حزب کارگر در پارلمان که از کمک مالی برای هدیه به ملکه برای مراسم الماس نشان سرباز زده بود با بیان اینکه هرگز با داشتن یک خاندان سلطنتی موافق نبوده گفت:چرا که نهایت نابرابری و اختلاف طبقاتی را به تصویر می‌کشد. در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر ما در جامعه بسیار طبقاتی با نابرابری‌های وحشتناک در زمینه ثروت و قدرت زندگی می‌کنیم.

هر کشوری اگر بخواهد سیاستی را چه در داخل و چه در خارج از کشور اعمال کند نیاز به همراهی مردم دارد. در غیر این صورت اگر دولت اقدامی مخالف با نظر مردم انجام دهد تنش های داخلی را در پی خواهد داشت.

قدرت بازدارندگی ایران

هنگام تهدید کشوری عمل بازدارنده یک اصل استراتژیک در دکترین نظامی است که دارای چند بعد است.

اول:هنگام تهدید شما نیز باید در سطح بالاتر به پاسخ تهدید اقدام کنید، پاسخ کوبنده نظامیان ایران به دشمن گویای این علت است.

دوم: باید پشتوانه و قدرت این تهدید راهم داشته باشید بطور مثال وقتی آمریکایی ها ناو های جنگی و هواپیمابر خود را نزدیک مرزهای آبی ما می کنند ایران نیز در پاسخ قایق های تندرو، اژدر، موشک های کروز و... را نشان می دهد.

سوم: اگر درگیری بوجود آمد باید پاسخی شدیدتر داده شود مثل جواب قاطعانه به تروریست ها در پی ایجاد ناامنی هایی که در کشور انجام داده اند.

چهارم: باید درموقعیتی قرار داشته باشید که اگر کسی تعرضی بخواهد انجام دهد یقین داشته باشد که به انهدام پایان می پذیرد. یعنی اگر کسی متعرض کشوری شود این پیش بینی راهم داشته باشد که به جنگی جهانی یا حداقل منطقه ای تبدیل خواهد شد.

ایران که توانسته طی سال ها تلاش و کار بروی تقویت بنیه دفاعی خود به این چهار مرحله از استراتژی بازدارنگی دست پیدا کند. عقب نشینی آمریکا وانگلیس گویای این ماجراست.

راه حل انگلیس چیست

در نتیجه به لحاظ تئوری تنها یک گزینه برای لندن باقی می ماند و آن استفاده از نفوذ رو به کاهش خود در سازمان ملل و درخواست از اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم ها علیه ایران است. اما سئوال اینجاست با وجود این گزارشات که تنها گوشه ای از بحران های انگلیس را نشان می دهد و اختلافاتی که بر سر بریگزیت با دیگر کشور های اروپایی دارد و در صورت خروج قطعاً افزایش خواهد یافت اگر سازمان ملل دست رد به سینه لندن بزند دیگر چه چاره ای جلوی ایران خواهند داشت؟

ارسال نظر: