دفاع مکرون از سرکوب و وحشت‌آفرینی

کدخبر: 2330444

جنبش اعتراضی مردمی «جلیقه‌زردها»ی فرانسه در حالی به هفته سی‌وهفتم فعالیت خود رسیده که با پیوستن جنبش قدیمی‌‌‌‌‌‌تر و خشن‌‌‌‌‌‌تر «بلوک‌‌های سیاه» تقویت شده است. روز شنبه ۲۷ جولای یک بار دیگر پس از آغاز این جنبش در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، صدها معترض به خیابان‌های پاریس ریختند و بار دیگر با شعارهای‌شان خواستار تغییرات اجتماعی و استعفای رئیس‌جمهور شدند.

جنبش اعتراضی مردمی «جلیقه‌زردها»ی فرانسه در حالی به هفته سی‌وهفتم فعالیت خود رسیده که با پیوستن جنبش قدیمی‌‌‌‌‌‌تر و خشن‌‌‌‌‌‌تر «بلوک‌‌های سیاه» تقویت شده است. روز شنبه 27 جولای یک بار دیگر پس از آغاز این جنبش در 17 نوامبر 2018، صدها معترض به خیابان‌های پاریس ریختند و بار دیگر با شعارهای‌شان خواستار تغییرات اجتماعی و استعفای رئیس‌جمهور شدند. آنها همچنین با بالا بردن جلیقه‌‌های زرد نمادین خود خطاب به امانوئل مکرون این پیام را فرستادند که استقامت‌شان در مطرح کردن بی‌عدالتی و نارضایی اجتماعی بسیار بیش از رکاب‌زنان تورنمنت دور فرانسه بوده است. کنایه آنها به اظهارات مکرون بود که هفته پیش در اقامتگاه تابستانی ریاست‌جمهوری در «فورت دی برگانکون» ضیافت شامی با حضور وزرای کابینه خود بر پا کرده و با اشاره به «ژولین آلافیلیپ» دوچرخه‌سوار فرانسوی که به عنوان قهرمان رقابت‌های امسال «تور دو فرانس» پیراهن زرد نمادین را به خود اختصاص داد، گفت: «کشور، جلیقه‌زردها را به سمت پیراهن زرد پشت سر گذارده است».

او همچنین خشم معترضان را فقط مربوط به بخشی از جامعه دانست نه مسأله‌ای عمومی. مکرون در این ضیافت وعده داد فرانسه بحران اجتماعی را پشت سر می‌گذارد و این به‌واسطه تمهیدات او و کابینه «ادوارد فیلیپ» برای پاسخ گفتن به بخشی از مشکلات مطرح شده توسط معترضان بوده است. به گفته او تا آخر تابستان، رژیم او به طور کامل به معترضان پاسخ خواهد گفت اما مشخص نکرد این کار را با حل کردن مشکلات انجام می‌دهد یا سرکوب بیشتر.

کم سن و سال‌‌‌‌‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه که توسط انبوه مخالفانش به «رئیس‌جمهور اشراف» ملقب شده، همچنین تلاش کرد دولت فعلی را از اتهام خشمگین کردن توده‌ها مبرا جلوه دهد و ضمن اعتراف به اینکه مشکلات اقتصادی کشور پیشینه‌ای طولانی دارد، از بی‌سابقه‌‌‌‌‌ترین سرکوب‌‌های پلیسی و امنیتی رژیم خود علیه جلیقه‌زردها دفاع کرد و آن را امری لازم و ضروری خواند. او با به زبان آوردن این جمله که «در عمل نباید سعی کنیم ترس را از بین ببریم، بلکه باید یک دیدگاه ارائه دهیم»، بر همه انتقادهایی که به رویکرد پلیسی رژیم فرانسه در ماه‌‌های اخیر می‌شد مهر تایید زد.

سخنان مکرون می‌تواند به منزله دفاع رئیس‌جمهور فرانسه از دستگیری حدود ۶ هزار نفر از معترضان (طبق آمار اعلام وزارت کشور) طی سی‌وشش شنبه سیاه پیش از این سخنرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، زخمی شدن بیش از ۲ هزار تن از مردم و هزار تن از نیروهای پلیس و کور شدن و قطع عضو صدها تن دیگر بویژه بر اثر شلیک ۱۰ هزار گلوله فلش‌بال توسط پلیس به مردم تلقی شود. معترضان فرانسوی این اظهارات را تحقیر‌آمیز دانسته و بر حجم آتش خود علیه رئیس‌جمهور اغنیا افزوده‌اند. تحلیلگر روزنامه «لو پاریزین» نیز روی تناقض حرف‌های مکرون دست گذاشته و نوشت با توجه به سخنان رئیس‌جمهور، این تصور ایجاد شده که جنبش اعتراضی ضددولتی جنبشی پیشینه‌دار است.

اتحاد سیاه‌پوشان با زردپوشان، دردسر جدید مکرون در حقیقت جلیقه‌زردها و متحدان سیاه‌پوش‌شان برای پاسخ دادن به ادعاهای مکرون، روز شنبه این هفته پرخروش‌‌‌‌‌‌تر ظاهر شدند به طوری که با وجود ریزش تعداد جناح زرد معترضان، آنها با همراهی حداکثری جناح مشکی، در اقدامی کم‌سابقه به دفتر یک عضو مجمع ملی فرانسه و حامی مکرون حمله کرده و ضمن غارت آن، دفتر را به آتش کشیدند.

«رومن گرو»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نماینده عضو حزب حاکم «جمهوری به پیش» در شهر پرپینیان حمله 300 نفر از معترضان که اغلب آنان جزو اعضای «بلوک‌‌های سیاه» بودند به دفتر نمایندگی خود را نشان‌دهنده نقض دموکراسی و حمله به جمهوریت خوانده و از هر دو گروه شکایت کرده است. بدین ترتیب گرو تلاش دارد جنبش ضددولتی را غیرقانونی جلوه دهد. پرپینیان شهری در جنوب ایالت لانگدوک روسیون در جنوب فرانسه است و گرو که تابستان پارسال به نمایندگی از منطقه کوهستانی پیرنه شرقی به پارلمان راه یافته، جزو حامیان سرسخت دولت محسوب می‌شود.

در حالی که مکرون و هم‌حزبی‌هایش سعی می‌کنند جنبش جلیقه‌زردها را رو به افول و فاقد پایگاه اجتماعی گسترده جلوه دهند، پیوستن جنبش ریشه‌دار «بلوک‌‌های سیاه» که سابقه چند دهه فعالیت بویژه علیه تبعیض نژادی در اروپا و آمریکا را دارد، رژیم فرانسه را سر در گم کرده است. از دیدگاه تاریخ‌دانان، «بلوک‌‌های سیاه» گونه‌ای از کنشگران متشکل از افرادی مبارز است که با پوشش تمام‌مشکی و پوشاندن صورت خود در هر اعتراض خیابانی ضددولتی شرکت می‌کنند.

اما اتحاد سیاه‌پوشان و زردپوشان ضد مکرون، یک جنبش مضاعف اجتماعی متشکل از 2 جنبش قدیم و جدید محسوب می‌شود. در پاریس تجمعات اصلی جلیقه‌زردها در نواحی اطراف برج ایفل و رود سن در محاصره کامل نیروهای امنیتی برپا شد و این در حالی بود که تعداد زیادی از مردم حاضر در این بخش توریستی پایتخت، بدون بر تن داشتن جلیقه‌‌های زرد و لباس شخصی شعارهای آنان را تکرار می‌کردند. به گزارش تارنمای پرنسا لاتینا، یکی از شعارهای اصلی مردمی بر ماندن در خیابان‌ها تا زمانی تاکید دارد که مکرون به مطالبات مردم توجه کرده و ظلم و جنایت علیه آنها را پایان دهد. در همین حال با توجه به برقرار وضعیتی شبیه حکومت نظامی در اغلب مناطق شهری پاریس، معترضان متوجه حومه‌‌های پایتخت شده‌اند. به نوشته تارنمای روزنامه لو پروگرس، از ساعت 8:30 صبح شنبه حدود 40 نفر از جلیقه‌زردها اقدام به تجمع در عوارضی بزرگراه در ناحیه لیماس کردند. بستن عوارضی‌‌های ورود و خروج به شهرهای مختلف فرانسه یکی از اقدام‌‌های رایج این جنبش بوده است.

حکومت نظامی در پاریس اما در حالی که رسانه‌‌های حامی رژیم فرانسه نظیر شبکه «فرانس 24» همچنان به بازتاب اظهارات هفته پیش مکرون می‌پردازند و اینکه کاهش تعداد تظاهر‌کنندگان به معنی خلع سلاح اجتماعی آنان خواهد بود، رسانه‌‌های مستقل‌تر معتقدند کاهش تعداد جلیقه‌زردها با توجه به حجم سرکوب و محدودیت‌‌های امنیتی طبیعی است. تارنمای شبکه تلویزیونی «فرانس اینفو تی‌وی» در گزارشی که به مناسبت سی‌وهفتمین تظاهرات شنبه‌‌های سیاه منتشر شد، آورد: «تجمع‌‌های امروز در حالی برقرار است که برخی مناطق فرانسه بارانی است اما رسانه‌ها نوشته‌‌اند باران، جلیقه‌زردها را متوقف نمی‌کند. جلیقه‌زردها برای تجمع در بسیاری از نقاط پایتخت ممنوعیت دارند.

پلیس فرانسه دستور هرگونه تجمعی در شانزه‌لیزه و مناطق اطراف آن، محدوده کلیسای نوتردام، لزانولیدز، موزه و آرامگاه ناپلوئون بناپارت و مجموعه تروکادرو شامل 2 موزه انسان و موزه ملی دریایی و همچنین برج ایفل را ممنوع کرده است. همچنین به دستور «دیدیه لالمان» رئیس پلیس فرانسه، محدوده کاخ ریاست‌جمهوری الیزه و مجلس ملی فرانسه همچنان جزو مناطق ممنوع برای برگزاری هرگونه تجمعی در پایتخت به شمار می‌رود». از سوی دیگر پلیس فرانسه با توسل به پهپادهای بالگردی یا کوادکوپترها تسلط خود بر فراز اجتماعات اعتراضی افزایش داده است. به گزارش مجله اینترنتی جلیقه‌زردها به نقل از یکی از افسران ارشد پلیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، هدف از به‌کار‌‌‌گیری پرنده‌‌های بدون سرنشین این است که به فرماندهان پلیس کمک کند. کوادکوپتر ارزان‌تر و آسان‌تر از هلیکوپتر به کار گرفته می‌شود و این اجازه را می‌دهد که رئیس یک عملیات اجرایی همه چیز را زیر نظر داشته باشد. این اطلاعات می‌تواند به اقدامات سرکوبگرانه کمک کند.

روزنامه وطن امروز

ارسال نظر: