ربایکوف: روسیه با نمایندگان مخالف ونزوئلا در تماس هستیم

کدخبر: 2330463

معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر مواضع تغییرناپدیر این کشور درباره ونزوئلا، به‌رغم تهدید آمریکا به تحریم، گفت: مقامات مسکو برای تبادل اطلاعات و ارزیابی از دیدگاه مخالفان، تماس‌هایی با نمایندگان خوان گوایدو برقرار کرده‌اند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد، مقامات مسکو در حال تماس با نمایندگان خوان گوایدو که خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا نامیده و مخالفان ونزوئلایی هستند، ولی این تماس‌ها در چارچوبی صورت می‌گیرد که برای دولت "نیکلاس مادورو" کاملاً قابل فهم باشد. این تماس‌ها کانال موازی نیست و تنها یک امکان برای تبادل اطلاعات است.

پیش از این سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که نمایندگان رئیس مجمع پارلمان ملی ونزوئلا (خوان گوایدو) سعی دارد با مقامات مسکو تماس برقرار کند و طرف روسی به آنها توضیح داده که مداخله نیروهای خارجی در بحران داخلی ونزوئلا غیرسازنده خواهد بود.

ریابکوف در توضیح اطلاعات منتشره درباره برقراری تماس بین مسکو و نمایندگان گوایدو گفت: «ما امکاناتی برای به دست آوردن اطلاعات و ارزیابی از دیدگاه‌ها و برخوردهای آنها داشتیم. مقامات مسکو چنین ارتباط هایی را پنهان نمی‌کنند ، بلکه برعکس، ما معتقدیم که هرچه تماس‌ها بیشتر باشند برای همه بهتر است. ضمن اینکه ما این کار را در چارچوبی انجام می‌دهیم که از جمله برای دولت قانونی نیکلاس مادورو کاملاً قابل درک است و من اطمینان دارم که مقامات واشنگتن هم دیدگاه خاص خود را در این باره دارند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه توضیح داد: «این تماس‌ها تنها با هدف تبادل اطلاعات و ارزیابی دست اول از زبان خود مخالفان درباره دیدگاه و برخوردهای آنها صورت می گیرد. صحبت اصلاً بر سر ایجاد یک کانال موازی نیست. این گفت‌وگوها جنبه دائمی ندارند، ضمن اینکه این تماس‌ها در شکلهای مختلف بوده و به شکل گفت‌وگوی مستقیم نبوده است.»

روسیه در رابطه با ونزوئلا خط قرمزهایی دارد که هرگز از آنها عبور نخواهد کرد

سرگئی ریابکوف تاکید کرد که مسکو در صورت اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا هم هرگز از خط قرمز خود عبور نکرده و برخوردهای اصولی خود درباره ونزوئلا را کنار نخواهد گذاشت.

پیش از این، الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا گفته بود که ‌امکان اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه به‌خاطر حمایت از دولت ونزوئلا در واشنگتن در حال بررسی است.

معاون وزیر خارجه روسیه در تفسیر این سخنان گفت: «آمریکایی‌ها همیشه به تحریم تهدید می‌کنند. آنها مدت هاست که سیاستی به غیر از تحریم در پیش نگرفته اند و در نهایت امر این مسئله اعتبار آمریکا را زیر سوال برده و نفوذ این کشور در عرصه جهانی را کاهش خواهد داد.»

وی یادآور شد که در جریان نشست اخیر وزیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کاراکاس، کاملاً نشان داده شد که لحن صحبت‌ها و ارزیابی‌ها درباره چنین اقداماتی از سوی آمریکا در عرصه بین‌المللی تا چه اندازه تغییر کرده است و این تازه ارزیابی‌های علنی است، چه رسد به مذاکرات محرمانه و حاشیه‌‌ای که با واقع بینی بیشتری صورت می‌گیرند.

این دیپلمات بلندپایه روس تاکید کرد: «ما به خوبی از برخوردهای آمریکا آگاه هستیم و من امیدوارم که آنها نیز صحبت‌های ما را شنیده و به این درک برسند که روسیه خط قرمزهایی برای خود دارد که از آنها عبور نکرده و برخورد‌های اصولی و اولویت‌های اصلی در سیاست خارجی خود را هرگز زیر پا نخواهد گذاشت.»

ریابکوف همچنین افزود که فعلاً برنامه‌ای برای دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا ندارد. به گفته وی، این مسئله با توجه به اقدامات اخیر آمریکا و این واقعیت است که تغییری در وضعیت اوضاع صورت نگرفته و اختلاف نظر جدی در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل ما هیچ برنامه‌ای برای دیدار با این دیپلمات آمریکایی نداریم.

لازم به یادآوری است که نخستین نشست دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا روسیه درباره ونزوئلا با شرکت ریابکوف و آبرامز در ماه مارس گذشته در رم، پایتخت ایتالیا انجام گرفته بود.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: