جزئیات تخلف دانشگاه تهران در جذب یک استاد

کدخبر: 2330499

رئیس مرکزجذب وزارت علوم گفت: من معتقدم دسته بندی و تیم بندی هایی در جذب اساتید دانشگاه ها وجود دارد ولی همه آنها رنگ و بوی سیاسی ندارد.

محمدرضا رضوان طلب در پاسخ به ادعای یکی از اساتید دانشگاه تهران مبنی بر غالب بودن یارگیری سیاسی و حزبی در جذب اساتید تا شایسته سالاری گفت: در محدوده حوزه کاری من، یعنی هیئت مرکزی جذب وزارت علوم، من اطمینان دارم و شهادت شرعی می دهم که هیچ گونه سوگیری سیاسی به هیچ وجه در این ۶ سال وجود نداشته است.

وی ادامه داد: اصولا اگر یک نفر یک ساعت در جلسه هیئت مرکزی جذب حضور داشته باشد، باور قطعی پیدا می کند که اینجا، جای سوگیری سیاسی نیست چون روال و تاکید افراد را در اظهارنظرها می بیند و متوجه می شود اینجا بحث سیاسی نشده و کاری به مسائل سیاسی نداریم.

دسته بندی و تیم بندی هایی در دانشگاه ها وجود دارد

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: اما اینکه در دانشگاه‌ها یا دانشگاه تهران که خانم سهیلا صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرده چه اتفاقی رخ می دهد، من معتقدم دسته بندی ها و تیم بندی ها وجود دارد ولی نه اینکه الزاما همه آن رنگ و بوی سیاسی داشته باشد.

وی یادآور شد: تا جایی که من اطلاع دارم، اعضای گروه در بسیاری از موارد، پیش از اینکه به فکر حزب سیاسی و یک دسته باشند، به فکر حزب شخصی خود هستند.

رضوان طلب افزود: بنابراین صحبت های خانم صادقی به نحوی درست است که اجمالا همه رد و تاییدها هویت علمی و صلاحیتی ندارد و سائقه هایی متاسفانه دخالت می کند ولی نه اینکه ما بگوییم همه انتخاب‌ها در دانشگاه مورد نظر وی این گونه است. نه ما هم از دانشگاه‌ها گله داریم، ما نیز از همان دانشگاهی که وی گله دارد گله داریم.

تخلف دانشگاه تهران در جذب یک استاد

وی ادامه داد: دانشگاه تهران، استاد یکی از دانشگاه های شهرستانی را که به خاطر رفتار اخلاقی نامناسب در دانشگاه خود، زبانزد خاص و عام بوده به دانشگاه تهران انتقال داده است.

رضوان طلب افزود: هیئت مرکزی جذب از مسئولان مربوطه خواست دلیل این کار را توضیح دهند، ولی کسی پاسخگو نبود و اکنون ۴ سال است که هیئت مرکزی جذب پیگیر این موضوع بوده ولی اهمیتی داده نمی شود.

وی ادامه داد: کلاس های درسی این استاد در دانشگاه شهرستان ۲ سال تعطیل بود، ولی اکنون به جای تنبیه، تشویق شده و در جایگاه معتبرتر و در دانشگاه مادر و در گروه علمی تخصصی و البته غیر مرتبط با رشته تحصیلی وی به کار گرفته شده است. پس جنس مطالبی که ما داریم و گلایه هایی که داریم از جنس گلایه های حرفه ای است، جنس گلایه های خانم دکتر صادقی حزبی است ما با حزب هیچ کاری نداریم و احتمال نمی دهیم مسائل حزبی پر رنگی، آنگونه که فرموده اند، وجود داشته باشد.

فرد مذکور نه صلاحیت علمی دارد نه اخلاقی

رضوان طلب با بیان اینکه ما می گوییم افرادی که به عنوان هیات علمی انتخاب می شوند باید سلامت اخلاقی و علمی داشته باشد افزود: در نمونه ای که در دانشگاه تهران مطرح کردم فرد مذکور نه صلاحیت علمی و نه صلاحیت اخلاقی دارد.

وی ادامه داد: بنابراین درست نبود که خانم دکتر صادقی موضوع اثبات نشده سائقه های سیاسی را رسانه ای کنند و به صورت کلی نتیجه بگیرند که جذب همه برگزیدگان هیأت علمی براساس رنگ و بوی سیاسی است، واقعا منصفانه نیست همان طور که مطرح کردم، صادقانه و به دور از مبالغه شهادت شرعی می دهم در بررسی های هیئت مرکزی جذب وزارت علوم به هیچ وجه هیچ سائقه سیاسی وجود ندارد.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به زمان مسئولیت خود افزود: طی این ۶ سال که سمت ریاست هیئت مرکزی جذب را برعهده دارم حتی یکبار هم هیچ یک از وزرای علوم به من دستور نداده‌اند که فردی را جذب کنیم یا برداریم، هربار هم که من در خصوص موردی مراجعه کرده ام، عنوان کردند طبق نظر هیئت مرکزی کار کن، ما دخالتی نمی کنیم.

تأکید وزیر علوم بر سلامت جذب

رضوان طلب افزود: حتی مورد خاصی بوده از وزیر درخواست کرده ام که از اختیارت خود استفاده و اظهار نظر کنند، ولی وی عنوان کرد، من هیچ اظهار نظری نمی کنم و می خواهم سلامت جذب حفظ شود و کسی با نظر خود این مسیر را منحرف نکند. این واقعا جای تشکر دارد.

وی فرایند جذب در هیئت مرکزی جذب را فرایندی سالم عنوان کرد و گفت: هیئت های اجرایی جذب دانشگاه‌ها نیز تا حدودی خوب هستند، در یک جا یک هیئت اجرایی جذب در یکی از استان‌ها در مورد فردی که سمتی در آن استان داشت یک مسامحه کرده بودند و وی را بدون اینکه شرایط لازم را داشته باشد جذب کرده و عضویت هیئت علمی وی را تایید کرده بودند.

رضوان طلب افزود: پرونده هر ۹ نفر اعضای هیئت اجرایی جذب در هیئت انتظامی مرکزی جذب وزارت علوم بررسی شد و به دلیل مسامحه ای که داشتند برای هر ۹ نفر یک درجه تنزل پایه اعمال شد و این بیانگر این است که در وزارت علوم، تحفظ و دقت زیادی می شود تا حق کسی پایمال نشود.

وی تاکید کرد: حالا که نقاط قوتی وجود دارد خوب نیست که از تریبون و رسانه عمومی استفاده شود و همه جذب را زیر سؤال ببرند. نقاط قوت را هم باید دید و گفت، هر کسی این موضوع را باور ندارد می تواند به صورت مهمان نا آشنا در جلسه ما حضور داشته و اگر غیر از این باوری که می گوییم برای وی اثبات شد می تواند اعتراض کرده و در رسانه عنوان کند.

سهیلا صادقی استاد دانشگاه تهران عنوان کرده بود، معتقد است: «آنچه که در موضوع جذب، بیش از هر عاملی نمایان می‌شود، یارگیری سیاسی است و متأسفانه متقاضیان جذب از فرصت‌های یکسان و عادلانه برخوردار نمی‌شوند و در این میان بیشتر از همه، نیروهایی متضرر می‌گردند که از قابلیت‌های لازم برخوردارند ولی درون باندهای سیاسی قرار نمی‌گیرند و در عوض فضا برای کسانی باز می‌شود که عصاره وجودی آنها را عوام‌فریبی تشکیل می‌دهد و بنا بر اقتضائات زمانی شکل و رنگ سیاسی لازم را به خود می‌گیرند.

اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، بیم آن می‌رود که باند بازی‌های سیاسی و حزبی بر شایسته سالاری علمی و اخلاقی مستولی شود و دانشگاه به باتلاق نزاع‌های سیاسی تبدیل شود.»

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: