پای نفوذی‌ها در میان است

چگونه نفتکش‌های با محموله‌های ایران لو می‌رود؟

کدخبر: 2330512

در دوره گذشته تحریم‌های نفتی، خبری از توقیف نفتکش‌ها نبود. اما در شرایط کنونی، خبر توقیف نفتکش‌ها منتشر می‌شود. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

نسیم آنلاین : از خبرسازترین اتفاقات روزهای اخیر در پی اقدامات تحریمی و خصمانه آمریکا، توقیف کشتی های تجاری و نفتکش های ایرانی و غیر ایرانی است که تنها نفت و محصولات نفتی ایران را حمل می کنند.

ابتدا خبر توقیف نفتکش غول پیکر روسی در جبل الطارق منتشر شد. نفتکشی که نیروهای نظامی انگلیس با چراغ سبز آمریکا اقدام به توقیف آن کردند، تنها به این دلیل که حامل نفت خام ایران بود. در همان روزها خبر توقیف نفتکش های ایرانی نیز در مصر و عربستان منتشر شد. در آخرین مورد هم سنگاپور به مجریان نقشه آمریکا پیوست و دو کشتی چینی حامل LPG ‌ ایران را در تنگه مالاکا توقیف کرد.

آیا مسیر تجارت نفت ایران لو رفته است؟

دولت آمریکا بعد از اقدام برای لغو معافیت خریداران نفت ایران، در اقدامی جدید نسبت به دوره پیشین تحریم ها در سال های ۸۹ و ۹۰ اقدام به شناسایی مسیر تجارت نفتی ایران کرده است. در دوره قبلی آمریکا و هم پیمانانش با وجود حضور نظامی و اطلاعاتی در آب های خلیج فارس نتوانسته بودند مسیر تجارت نفتی ایران را ردیابی کند و ایران به خوبی توانست نفت خود را علی رغم مشقت‌های فراوان باز هم بفروش برساند. موضوعی که اندیشکده‌های آمریکایی نیز بدان اعتراف کرده‌اند که ایرانی ها تجربه های فراوانی در دور زدن تحریم ها دارند.

مدیر پایگاه اینترنتی تانکرترکرز: یافتن مسیر حرکت کشتی‌های ایرانی بسیار دشوار است

اما در دوره کنونی تحریم ها که با خروج آمریکا از برجام تشدید شده است، امریکا علاوه بر بکارگیری راهبردهای پیشین خود در فشار به کشورها و مشتریان نفتی ایران و عدم تمدید معافیت های آن، در تلاش است تا با اقدام های اطلاعاتی بتواند مسیرهای تجارت دریایی ایران را ردیابی و شناسایی کند. اما آن‌ها حتی با وجود کنترل ماهواره‌ای هم چندان موفق به این امر نشدند. در همین مورد سمیر مدنی مدیر پایگاه اینترنتی تانکرترکرز که یکی از سایت های پرطرف‌دار در حوزه اخبار و رویدادهای دریایی جهان است، گفت: در مقایسه با تحریم پیشین، شرایط بسیار متفاوت شده است. فناوری های جدید کار ردیابی یک تانکر را راحت تر کرده، اما با مخفی کاری ایرانی ها، یافتن مسیر حرکت یک نفتکش با دشواری های زیادی روبرو است. مدنی می‌گوید که ردیابی نفتکش‌های ایران به کار دشواری در شرایط کنونی تبدیل شده است. ما می‌توانیم در عرض یک دقیقه، موقعیت هر یک از نفتکش‌های دنیا را اعلام کنیم، اما برای نفتکش‌های ایران باید حدود یک روز برای بررسی و اعلام نظر، زمان صرف کنیم.

در سیستم نفت چه می‌گذرد؟

اما با وجود مهارت ایرانی‌ها در تجارت دریایی محموله های نفتی، علت توقیف کشتی‌ها و نفتکش های محموله های نفتی ایران را حمل می‌کنند، چیست؟ یکی از مدیران اسبق شرکت ملی نفت در پاسخ به این پرسش به خبرنگار نسیم آنلاین گفت: «با وجود تبحر ایران در دور زدن تحریم‌های فروش نفت، علت اتفاقات متعدد اخیر پیرامون توقیف نفتکش‌ها، می‌تواند افشای اطلاعات مهم از درون سیستم نفت باشد. گویی اطلاعات مهمی از نحو فروش نفت ایران توسط افرادی نفوذی به بیرون درز پیدا می‌کند.»

آمریکا به خوبی می‌داند که یکی از مهم ترین ابزارهای ایران در شرایط کنونی تحریمی، ناوگان بزرگ کشتیرانی و نفتکش‌های آن است که یکی از بزرگترین‌ها در دنیاست. ناوگانی که در دوره پیشین تحریم کمک ‌های ویژه‌ای به کشور کرده است و هم اکنون نیز در حال تلاش است که حربه های امریکایی را خنثی کند. در این شرایط دستگاه های امنیتی بیشتر از گذشته باید سیستم نفت را پایش کنند تا این برگ برنده ایران در شرایط جنگ اقتصادی به عکس خود تبدیل نشود.

ارسال نظر: