رزمایش مشترک ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان تا پایان سال جاری برگزار می‌شود

پاتک ایران و روسیه به ائتلاف دریایی امریکا

کدخبر: 2330560

همزمان با تلاش برخی کشورهای اروپایی برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس، نیروی دریایی ارتش کشورمان نیز اعلام کرد در تدارک برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان است.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به ملاقات و گفت‌وگوی صورت گرفته توسط دریادار خانزادی با فرمانده نیروی دریایی روسیه، ایران در تدارک برگزاری رزمایش بین 2 نیروی دریایی ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان است که برنامه‌‌ریزی درباره آن جریان دارد.

در همین راستا فرمانده نیروی دریایی ارتش که به روسیه سفر کرده است، زمان برگزاری این رزمایش را تا پایان سال جاری اعلام کرد. دریادار حسین خانزادری در گفت‌وگویی اظهار داشت: درباره برگزاری رزمایش نیروهای دریایی 2 کشور در منطقه اقیانوس هند به توافق رسیده‌ایم و امیدواریم تا پایان امسال این رزمایش برگزار شود. وی ادامه داد: بزودی جلسات هماهنگی و طرح‌‌ریزی این رزمایش آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود رزمایش مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند بزودی برگزار شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش که به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ شرکت کرده است، افزود: «وقتی از اقیانوس هند صحبت می‌کنیم شاید بخش مهم و قابل توجه آن منطقه شمال اقیانوس هند باشد که به دریای عمان، تنگه هرمز و همین‌طور خلیج‌فارس متصل می‌شود».

رزمایش مشترک ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان که در واقع دروازه منطقه ژئواستراتژیک خلیج‌فارس محسوب می‌شود، در حالی قرار است بزودی برگزار شود که این منطقه در هفته‌‌های گذشته بستر تحولات مهم و به‌نوعی زمین تقابل ایران با آمریکا و متحدان این کشور بوده است. انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا و همین‌طور توقیف نفتکش متخلف انگلیسی در حریم آب‌‌های ایران موجب شده است اخبار این محدوده آبی در صدر رسانه‌‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قرار گیرد. علاوه بر اینها تلاش انگلیس برای همراه کردن سایر کشورهای غربی برای اجرای طرح موسوم به «تأمین امنیت در منطقه خلیج‌فارس» اهمیت رزمایش مشترک ایران و روسیه را دوچندان خواهد کرد. بر اساس این گزارش، تاسیس یک نیروی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها در خلیج‌فارس البته در میان کشورهای اروپایی نیز مورد استقبال قرار نگرفت. هرچند برخی رسانه‌های غربی به ‌نقل از 3 منبع اروپایی مدعی شدند فرانسه، ایتالیا و دانمارک حمایت اولیه خود را از طرح انگلیس برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس اعلام کرده‌اند، با این‌حال برخی کشورها نظیر آلمان برای پیوستن به ائتلاف مزبور هنوز تمایلی از خود بروز نداده‌اند. در‌ همین‌باره، نشریه آلمانی «دی‌ولت» تصریح کرد: «پیوستن به ائتلاف دریایی با حضور انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی می‌تواند منافع زیادی برای آنها داشته باشد اما آلمان در پیوستن به چنین ائتلافی همچنان مردد است». این نشریه افزود: تردید آلمان و همراهی ‌نکردن شمار دیگری از اعضای اتحادیه اروپایی اجرای آن را به‌مخاطره انداخته است. از سوی دیگر روزنامه معتبر «فیگارو» در مقاله‌ای با اشاره به موضع فرانسه دربرابر ائتلاف دریایی انگلیس نوشت: «فرانسه یک فروند پاس‌ناو یا ناو محافظ در خلیج‌فارس دارد و دقیقا پیش از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو»،

اطمینان داده بود قصد ندارد نیروها و تجهیزات نظامی خود را در این منطقه افزایش دهد. از این‌رو در وهله اول، حمایت خود را از طرح بریتانیا برای حفظ امنیت تنگه هرمز اعلام کرد اما 3 روز بعد از صحبت‌های جرمی هانت، از موضع خود عقب‌نشینی و پیشنهاد کرد تنها در تبادل اطلاعات با متحدانش همکاری کند.

دومینوی رزمایش‌‌های مشترک با ایران

گفتنی است رزمایش مشترک ایران و روسیه که قرار است تا پایان سال جاری برگزار شود تنها رزمایش مشترک امسال نیست. اردیبهشت‌ماه گذشته و چند روز پس از تصمیم عجیب آمریکا مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیرویی تروریستی، رزمایش مشترک نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش و سپاه با عمان برگزار شد. طبق این گزارش، نهم اردیبهشت‌ماه امسال رزمایش مشترک یگان‌‌های دریایی، هوایی و مرزبانی عمان و یگان‌‌‌هایی از نیروهای دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل مسقط پایان یافت. آن رزمایش در راستای پیگیری و اجرای توافقات کمیسیون مشترک دوستی نظامی کشورهای ایران و عمان برگزار شده بود. واحدهای شرکت‌کننده در این رزمایش شامل یگان‌‌‌هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی سلطنت عمان و همچنین یگان‌‌‌هایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، برابر طرح ویژه مشترک و سریال‌‌های از پیش تعیین شده، آمادگی‌‌ خود را برای اجرای عملیات امداد و نجات دریایی در آب‌‌های سرزمینی عمان به نمایش گذاشتند. در آن رزمایش، ناو بیمارستانی شهید ناظری و شناور اطفای حریق شهید محمودی از نیروی دریایی سپاه به همراه ناو موشک‌انداز سبلان و ناو پشتیبانی بندرعباس از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه یک فروند بالگرد و تیم‌‌های غواصی مشارکت فعال داشته و نقش محوری ایفا کردند. حضور شناورهای نیروهای دریایی ارتش و سپاه در این رزمایش همزمان با برگزاری جلسات پانزدهمین اجلاس کمیته همکاری‌‌های نظامی ایران و عمان، پیام امنیت، صلح و دوستی در منطقه را به جهان اعلام کرد و نشان داد همکاری‌‌های دوجانبه و چندجانبه بین کشور‌‌های منطقه، می‌تواند افزایش امنیت و عمق‌بخشی دوستی‌ها و پایدارسازی صلح منطقه‌ای را تضمین کند.

پیش از آن نیز سپهبد احمد جاسم المعارج، فرمانده نیروی دریایی عراق که به تهران سفر کرده بود، در دیدار با همتای خود در سپاه پاسداران پیشنهاد برگزاری رزمایش مشترک دریایی با ایران را مطرح کرد. توسعه همکاری‌‌های دفاعی در حوزه‌‌های دریایی بین 2 کشور، ایجاد کمیسیون مشترک همکاری‌های دفاعی- دریایـی، گسترش هماهنگی‌ها بین نیروهای دریایی 2 کشور، همکاری‌های آموزشی، علمی و پژوهشی، تبادل تجربیات دانشگاهی در موضوع علوم و فنون دریایی، همکاری‌‌های فنی و مهندسی دریایی در امور زیربنایی و اجرای رزمایش‌‌های مشترک دریایی از محورهای مورد تبادل‌نظر در این دیدار بود.

گسترش همکاری‌‌های نظامی میان تهران و مسکو

دریادار خانزادی در سفر به مسکو همچنین در تشریح دستاوردهای سفر خود به روسیه اعلام کرد: به نمایندگی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، موافقتنامه‌ای میان ستاد کل نیروهای مسلح ایران و وزارت دفاع روسیه امضا شد.

وی در توضیح این موافقتنامه گفت: بندهایی از این توافقنامه دارای طبقه‌‌‌بندی است اما در مجموع هدف از امضای آن، توسعه همکاری‌‌های نظامی میان 2 کشور است و قطعا بخش اعظمی از آن شامل نیروهای دریایی 2 کشور می‌شود و می‌توان گفت برای نخستین‌بار است که چنین توافقی بین 2 کشور انجام می‌شود و نقطه عطفی در همکاری‌‌های نظامی تهران و مسکو به حساب می‌آید. به گزارش دفاع پرس، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات فشرده در ارتباط با توسعه تعاملات دفاعی و همکاری‌‌های نظامی در منطقه دریای خزر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این مذاکرات در چارچوب اجلاس فرماندهان نیروهای دریای خزر و موافقتنامه‌ای است که بین ما پیش‌تر امضا شده و در حال تکمیل است. وی گفت: بخش دیگری از مذاکرات ما با طرف روس، دارای افق‌‌های کوتاه، میان و بلندمدت است که با هدف گسترش همکاری‌‌های دفاعی ایران و روسیه در همه بخش‌‌های نیروهای مسلح 2 کشور دنبال می‌شود. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه به مذاکرات خود با همتای فیلیپینی در سفر به روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه ریاست دوره‌ای اجلاس فرماندهان نظامی نیروهای دریایی اقیانوس آرام بزودی به فیلیپین می‌رسد و از آنجا که ریاست دوره‌ای اجلاس فرماندهان نظامی نیروهای دریایی اقیانوس هند هم‌اکنون برعهده ایران است، مذاکرات ثمربخشی را با طرف فیلیپینی داشتیم، چرا که دو طرف می‌توانند با گسترش همکاری‌ها، ارتباط خوبی بین نیروهای دریایی در اقیانوس هند و آرام ایجاد کنند.

رئیس دوره‌ای اجلاس فرماندهان نظامی نیروهای دریایی اقیانوس هند افزود: ایران در تدارک برگزاری رزمایش نیروهای دریایی اقیانوس هند است که برنامه‌‌ریزی درباره آن جریان دارد و ما امیدواریم پس از رزمایش مشترک ایران و روسیه، این رزمایش مشترک را برگزار کنیم.

روزنامه وطن امروز

ارسال نظر: