احتمال بازگشایی مرز خسروی برای اربعین امسال

کدخبر: 2330565

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: به دلیل اینکه طرف عراقی هنوز آمادگی کامل برای بازگشایی مرز خسروی را ندارد، امکان دارد این مرز برای اربعین امسال بازگشایی نشود.

احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های ستاد مرکزی اربعین حسینی به منظور برپایی هرچه بهتر مراسم اربعین امام حسین (علیه‌السلام) اظهار کرد: جلسات ستاد مرکزی اربعین حسینی با حضور تمامی دستگاه‌ها و کمیته‌ها برگزار می شود و شرح وظایف ۱۳ کمیته تخصصی زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین، ستاد عراق و ۳۱ کمیته استانی در این جلسه عنوان شد و طی یکی دو روز آینده به تمامی این کمیته‌ها دستورالعمل اجرایی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در این دستورالعمل هم زمان بندی مشخص است و هم شرح وظایف کمیته‌ها؛ نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و دیگر دستگاه‌ها عضو این کمیته‌ها هستند تا برای ایجاد امنیت زائرین برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

احتمال دارد مرز خسروی برای اربعین امسال بازگشایی نشود

محمدی فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرز خسروی برای اربعین امسال بازگشایی می شود یا خیر اظهار کرد: ما به عنوان طرف ایرانی تمام اقداماتی که برای بازگشایی این مرز لازم است را انجام داده‌ایم، از نظر ما برای بازگشایی مرز خسروی هیچ مشکل و یا کم و کاستی نداریم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: اما برای بازگشایی مرز باید هر دو طرف آمادگی داشته باشند که متاسفانه طرف عراقی هنوز به آمادگی کامل برای بازگشایی این مرز نرسیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازگشایی مرز خسروی گفت: ما تمامی اقدامات لازم از جمله اضافه کردن تعدادی گیت ورودی و خروجی، جا نمایی پارکینگ‌ها، محل استقرار آتش نشانی و آمبولانس و... را انجام داده ایم و امیدوار هستیم که تا اربعین بتوانیم این مرز را بازگشایی کنیم.

امسال هم مانند سال‌های گذشته کاپوتاژ داریم

وی تصریح کرد: سال گذشته گمرک بدون هماهنگی با ستاد اربعین حسینی یک سری از اتوبوس‌ها را به صورت کاپوتاژ از مرز عبور داده بود (کاپوتاژ یعنی ماشینی که مستقیماً از مبدا تا مقصد داخل عراق می‌تواند عبور کند) و این باعث توقف و زمین گیر شدن زائرین در مرزها شده بود.

دبیر ستاد اربعین حسینی در پاس به سوالی مبنی بر اینکه آیا امسال کاپوتاژ داریم یا خیر گفت: بله امسال هم مانند سال‌های گذشته کاپوتاژ داریم ولی با این تفاوت که با نظارت ستاد اربعین حسینی ماشین‌ها کاپوتاژ شوند تا در رفت و آمد مسافرین در داخل کشور با کمبود دستگاه حمل و نقل مواجه نشویم.

آماده باش موکب‌های داخل کشور برای بازگشت زائران

محمدی فر خاطرنشان کرد: در هنگام رفت به این مراسم معنوی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور موکب‌ها مستقر هستند، زائران موادغذایی و یا خوراکی با خود به همراه ندارند و در مسیر برگشت به دلیل اینکه ایام این سفر معنوی به پایان رسیده و تعداد زیادی از موکب ها به فعالیت خود پایان دادند، با مشکل برای تهیه غذا مواجه می شوند. ابلاغ کردیم تا موکب‌هایی که در داخل کشور فعالیت می کنند برای بازگشت زائران هم برنامه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، ۸ مهر ماه سال ۹۸ (اول ماه صفر)، عملیات اربعین حسینی (ع) آغاز می‌شود؛ یعنی کمتر از دو ماه دیگر تا اربعین حسینی (ع) و جبران کمی‌ها و کاستی‌ها زمان باقی مانده است.

امسال همزمان با برگزاری اربعین حسینی (ع) به دلیل رایگان شدن صدور روادید و پیش بینی افزایش جمعیت زائران با شرایط خاصی رو به رو هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی های مناسب مقدمات این سفر معنوی به نحوی فراهم شود که زائران اباعبدالله الحسین (ع) با کمترین سختی مواجه شوند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: