قانون جامع انتخاباتی به انتخابات مجلس نمی رسد

کدخبر: 2330592

امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه اینکه ۸۸ لایحه تقدیم مجلس کرده ایم بعید میدانم لایحه جامعه انتخابات به دوره یازدهم مجلس برسد. نامزدهای انتخاباتی به طور طبیعی کار خود را با قانون فعلی برنامه ریزی کنند.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، در جواب این سئوال که لایحه جامع انتخابات تا چه حد می تواند مشکلات قانون انتخابات را رفع کند گفت: لایحه جامع انتخابات سابقه طولانی دارد. زمانی که آقای پورمحمدی وزیر کشور بودند ایده لایحه جامع انتخابات کلید خورد. در نهایت این لایحه در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت یازدهم مورد رسیدگی و با قید دو فوریت تصویب و تقدیم مجلس شد.

وی ادامه داد: همزمان با ارائه لایحه جامع انتخابات، نمایندگان مجلس طرح استانی شدن انتخابات را در دستور کار خود قرار دادند با توجه به این موضوع از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم لایحه جامع انتخابات را که نتیجه یک دوره کارشناسی خیلی مفصل و مبسوط است را در دستور کار مجلس قرار دهند؛ اما در آن شرایط نمایندگان بر این باور بودند که بررسی طرح استانی شدن انتخابات را ادامه دهند و لایحه جامع انتخابات در نوبت رسیدگی قرار گرفت.

همچنین وی درباره اینکه لایحه جامع انتخابات در چه مرحله‌ای است و آیا به انتخابات مجلس می رسد یا خیر گفت: باتوجه به اینکه تا امروز حدود ۸۸ مورد لایحه در دولت تدبیر و امید تهیه و تقدیم مجلس کرده‌ایم در مدت باقیمانده از مجلس دهم قطعا مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به همه این ۸۸ لایحه رسیدگی کند، به همین دلیل ۲۲ لایحه‌ای که برای کشور مهم و حیاتی است و به ویژه در شرایط تحریم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به عنوان لوایح دارای اولویت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که یکی از آن لوایح، لایحه جامع انتخابات است و امیدواریم در مدت باقیمانده از مجلس دهم، این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

امیری گفت: از طرفی کار انتخابات کلید خورده و وزارت کشور در حال تهیه مقدمات انتخابات است. نامزد‌های انتخاباتی به طور طبیعی کار خود را با قانون فعلی برنامه‌ریزی کرده‌اند که در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند؛ بعید می‌دانم لایحه جامع انتخابات به انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی برسد، ولی این لایحه می‌تواند بسیاری از مشکلات انتخاباتی را حل کند و در انتخابات شورای اسلامی روستا‌ها و شهری اثرگذار باشد و قطعا تصویب آن به نفع کشور خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: