سفیر سوئد در روسیه:

مخالف سیاست آمریکا در برجام هستیم

کدخبر: 2330606

سفیر سوئد در مسکو با اشاره به اهمیت ادامه روابط تجاری کشورش با ایران، از سیاست آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه تهران به‌شدت انتقاد و بر مواضع سوئد درباره لزوم اجرای برجام تأکید کرد.

پیتر اریکسون سفیر سوئد در فدراسیون روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که این کشور با سیاست آمریکا در خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران موافق نبوده و قاطعانه خواستار اجرای این توافقنامه مهم بین‌المللی است.

اریکسون گفت: «ما اصرار داریم که برجام حفظ و همچنان اجرا شود و با سیاست آمریکا درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران موافق نیستیم. ما معتقدیم که این توافق‌نامه بسیار مهم است و باید حفظ شود و طرف آمریکایی در اصل هیچ دلیل موجهی برای خارج شدن از آن نداشت، به‌خاطر اینکه ایران و سایر کشورهای شرکت‌کننده در برجام به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه عمل کرده بودند. ما بسیار متأسف هستیم که آمریکا چنین تصمیمی گرفته و اکنون هم ما شاهد عواقب منفی این اقدام واشنگتن هستیم.»

سفیر سوئد در مسکو یادآور شد که این کشور در حال همکاری با شرکای خود در اتحادیه اروپا با هدف حفظ توافقنامه هسته‌ای با ایران است، در حالی که وضعیت کنونی پیرامون برجام چندان خوش‌بینانه نیست.

پیتر اریکسون درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و امکان کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد اتحادیه اروپا در مواجهه با این تحریم‌ها گفت: «من بعید می‌دانم که این کار ممکن باشد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا دو قطب اقتصادی بزرگ جهان هستند و دارای روابط نزدیک اقتصادی زیادی هستند. برای ما گفتگوهای سیاسی با آمریکا اهمیت زیادی دارد، در عین حال بازار ایران نیز برای ما مهم است، ولی در حال حاضر توسعه روابط اقتصادی با ایران دشوار شده و این خبر بدی نه‌تنها برای شرکت‌های تجاری، بلکه به‌خصوص برای بانک‌های سوئد است و در این زمینه بانک‌ها باید خود تصمیم بگیرند که کدام یک برای آنها اهمیت بیشتری دارد؛ بازارهای آمریکا یا ادامه روابط تجاری با ایران. در اکثر موارد آنها آمریکا را انتخاب می‌کنند.»

وی افزود: «سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه مکانیسم مالی اینستکس را ایجاد کرده‌اند که شرکت‌های اروپایی بتوانند برای مبادلات بازرگانی خود با تهران از این مکانیسم ویژه استفاده کنند. البته مسلماً این مبادلات شامل کالاهای مورد تحریم آمریکا قرار نخواهد گرفت و به همین دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران این روابط را پیچیده کرده است.»

سفیر سوئد درباره امکان پیوستن این کشور به مکانیسم اینستکس توضیح داد: «این مکانیزم فعلاً تنها توسط سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به‌اجرا گذاشته شده، ولی درهای این مکانیزم برای سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باز خواهد شد. تا آنجا که من اطلاع دارم، سوئد علاقه‌مند به پیوستن به این مکانیسم است. ما مایل هستیم تا روابط تجاری خود با ایران را ادامه دهیم و به همین دلیل هم از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم. این توافقنامه محدودیت‌های هسته‌ای مشخصی را برای ایران در نظر گرفته و به‌ازای آن شرایطی را به‌وجود آورد تا روابط تجاری با ایران گسترش یابد. در نخستین سال پس از اجرای برجام، بین سوئد و جمهوری اسلامی ایران روابط تجاری بسیار خوبی برقرار شد و مسلماً ما مایل هستیم تا اوضاع پیرامون برجام سر و سامان بگیرد. ما از هم‌اکنون نیز بارها در اتحادیه اروپا مواضع خود در رابطه با برخورد آمریکا با ایران و توافق هسته‌ای را اعلام کرده‌ایم.»

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: