با تحریم ظریف آینده سیاست خارجه دولت چه می شود؟

تحریم ظریف رسواگر ادعاهای آمریکا است

کدخبر: 2330654

محمدجواد ظریف با وجود وجهه و تعامل مثبت نزد غربی ها درنهایت توسط وزارت خزانه داری آمریکا در لیست تحریم ها قرار گرفت.

نسیم آنلاین : چهارشنبه ۹ مرداد وزارت خزانه داری آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد محمد جواد ظریف در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته است. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: محمد جواد ظریف براساس فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ مورد تحریم قرار می‌گیرد چون ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند.

استیون منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، سوم تیر ماه گذشته، همزمان با اعلام تحریم‌ها علیه رهبر انقلاب و هشت تن از فرماندهان سپاه پاسداران، گفته بود: «محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم به زودی تحریم خواهد شد.»

محمد جواد ظریف نیز در واکنش به قرار گرفتن نامش در لیست تحریم های اوفک، دفتر کنترل و دارایی های خارجی. در صحفه شخصی خود در توییتر نوشت: « دلیل ایالات متحده برای تحریم من این است که من "سخنگوی اصلی ایران در سراسر جهان" هستم آیا حقیقت واقعاً دردناک است؟ این هیچ تاثیری در من و خانواده من ندارد ، زیرا من خارج از ایران هیچ املاک یا منافع ندارم . متشکرم که چنین تهدید بزرگی را برای برنامه خود در نظر گرفتید .»

عباس موسوی سخنگوی امورخارجه نیز در پیام توییتری، تحریم ظریف را اوج حماقت وتناقض رهبران امریکا دانست، و نوشت:« ظریف را در سیاست ایران کاره ای نمی دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم وی می زنند. همچنین وی تأکید کرد که «امریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکرت او بشدت واهمه دارند».

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل هم در واکنش به تحریم ظریف، اظهار داشت: تحریم دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ، دلیل روشنی بر رفتار غیر معقول و غیرمتمدنانه سیاستمداران آمریکاست. ترامپ نه قادر به جنگ است و نه توانسته از مسیر تهدید ایران را وادار به مذاکره کند. تیم ترامپ به شدت دچار سرگیجه سیاسی شده اند و بی تردید انتهای این سرگیجه سقوط است.

عباسعلی کدخدایی نیز در توئیتی تحریم ظریف را دروغ بودن همه گفته های ترامپ و دیگر سران رژیم آمریکا توصیف کرد و ادامه داد« تحریم ظریف یعنی کذب بودن آزادی بیان مورد آمریکا. تحریم ظریف یعنی سقوط مجسمه آزادی».

اما همزمان محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در صفحه شخصی خود در توییتر، تحریم وزیر امور خارجه ایران را محکوم و نشانه ضعف وسهولت سیاسی دشمنان دانست همچنین اضافه کرد:«این تحریم ها باعث هشیاری هر ایرانی می شود و محاسبات وی را قبل از هرگونه گشودگی در آمریکا بازگرداند من به آقای ظریف می گویم: آنها(آمریکایی ها) نتوانستند از تحریم هایشان علیه حزب الله لبنان یا آقای عبدالملک الحوثی و دیگران به اهداف خود برسند و حلیه آن ها به شما هم آسیب نمی رساند».

روزنامه انگلیسی هاف پست نیز، اقدام دولت آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف شانس دیپلماسی موجود برای کاهش تنش میان ایالات متحده و ایران را نابود کرده است. دولت ترامپ با تحریم وزیر خارجه ایران در حقیقت درهای مذاکره با تهران را بست.

اما مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم گفت: امروز آمریکا محمدجواد ظریف رئیس توجیه گران را تحریم کرد. او به همان اندازه در رفتار غیر قانونی، آنچه که او رژیم نامید، دخیل است که سایر آنچه که مافیا خواند دخالت دارند.

ظریف چوب سازشکاری را خورد؟

علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار نسیم آنلاین درباره تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: در تحریم آقای ظریف، همان منطق قرآنی حاکم است که بارها در موضع‌گیری‌های رهبری، جنبش دانشجویی و مسئولان دلسوز نظام بود؛ که گفتند «مواجه دشمن با ما این است که تا زمانی که ما را به‌زانو درنیاورند و از مسیر خودمان به مسیر خودشان نبرند رها نمی‌کنند»

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که مواضع سیاست خارجه دولت بعد از این تحریم چه تغییری می‌کند گفت: با توجه به رویکرد دولت اعتدال، آقای روحانی نشان داده اهل کرنش در مقابل سیاست‌های غرب است. آمریکا و اروپا هم از ظرفیت سیاست ورزی این دولت برای اعمال فشار روانی بیشتر بر روی مسئولین ایران استفاده می‌کنند تا بتوانند جمهوری اسلامی را به همان جهتی که می‌خواهند سوق بدهند. مسائلی مثل اینستکس، اف ای تی اف و... هم نشان می‌دهد برای ما برنامه دارند.

دهقان در ادامه بابیان اینکه سیاست فعلی تعامل با غرب بوده، اما با توجه به اینکه مذاکرات با اروپا و آمریکا مذاکرات نتیجه نداده، گفت باید دید راهبرد آینده دولت چه خواهد بود؛ اما چیزی که فعلاً معلوم است دولت آقای روحانی برنامه جایگزین برای مدل کنونی خود ندارد و اما با توجه به تفکر آقای روحانی اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه از تعامل با غرب جز خسران چیزی برای ما نداشته است.گفت: افکار عمومی باید دولت را به سمت انجام پرقدرت مقاومتی که مدنظر رهبری بوده سوق بدهند، دولت نیز باید در مسئله‌ی هسته‌ای اقدامات بازدارنده انجام بدهد.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، درباره موضع‌گیری جنبش دانشجویی درباره تحریم آمریکا علیه ظریف گفت: مواضع ما بیشتر بحث تبیینی و تحلیلی در بدنه دانشجویی، دانشگاهی و فضای عمومی جامعه هست؛ که این را مطرح کنیم آقای ظریف با تمام نکات و تعامل مثبت با غرب و وجهه‌ای که نزد آن‌ها داشت اما درنهایت آمریکا بدون در نظر گرفتن این جایگاه دست به تحریم ایشان زد.

محمدرضا محمدی عضو دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم نیز در گفتگو با خبرنگار نسیم آنلاین درباره تحریم ظریف اذعان کرد: با توجه به شروع گام سوم مذاکرات آنچه کنشگران و تحلیلگران می‌گویند به‌روزها و ماه‌های پایانی حضور ایران در برجام نزدیک می‌شویم، چراکه ما باوجود سنگین‌ترین تحریم‌ها در حال اجرای تعهدات فراتر از کنوانسیون‌ها و پروتکل اجرایی هستیم. و منطقی نیست در برجام بمانیم.

وی ادامه داد: و هرچند که آقای روحانی قبول ندارد اما برجام توافق دوطرفه بوده و با خروج آمریکا از آن انگار که دیگر وجود ندارد. به نظر می‌رسد ایده حضور در برجام با توجه به اتفاقات اخیر منتفی است.

محمدی درباره تغییر مواضع سیاست خارجه دولت و آقای ظریف با اشاره به اینکه قبلاً هم تحریم‌های سنگین‌تری اعمال‌شده و اکنون با مسئله بزرگی روبه‌رو نیستیم گفت: در رویکرد آقای ظریف نسبت به سال‌های ۹۴ یا ۹۵ تغییرات خیلی محسوس بوده به‌طوری‌که باور نمی‌کردیم چنین مواضعی بگیرد . اخیراً هم مواضعی در قبال سیاست‌های غربی‌ها داشته، این مواضع ادامه‌دار خواهد بود و قابل‌تقدیر ولی دیراست.

ارسال نظر: