حذف ۴ صفر از پول ملی اولویت اقتصاد کشور نیست

کدخبر: 2330694

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ با بیان اینکه موضوع حذف چهار صفر اولویت اقتصادی کشور نیست گفت: حذف چهار صفر حتی ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود.

محمدرضا پور ابراهیمی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار داشت: با توجه به اینکه مسائل مهم و کلان اقتصادی از جمله فرمان اجرایی مقام معظم رهبری در طرح اصلاح ساختار بودجه کشور بعداز چهار ماه هنوز مدل عملیاتی مشخصی برای آن تعریف و اجرایی نشده است لذا «حذف چهارصفر» از نظر ما (مجلس) اولویت نیست.

وی افزود: اما اینکه این موضوع به طور اساسی کار درستی است مجلس معتقد است که درست است. اساس این کار از نظر مجلس مورد تائید است، اما اولویت مجلس نیست.حذف چهار صفر در جامعه‌ای که با تورم مواجه است آثار مثبتی دارد، ولی اینکه در قالب لایحه دوفوریتی باشد به طور قطع اینگونه نخواهد بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز متنی به مجلس ارائه نشده است که نظر بدهیم و آینده این کار به این دولت نیز مربوط نخواهد بود.

مسیر حرکت به دولت‌های دیگر و آینده برمی گردد بنابراین برای توافق با دولت در این زمینه باید مسیر حرکت درآینده را در نظر بگیریم.

پورابراهیمی ادامه داد: ضعف نظارتی بانک مرکزی و حجم نقدینگی به اقتصاد کشور صدمه زده است بنابراین انتظار از دولت این است که اولویت‌ها باید مبنا باشد و بر اساس آن تصمیم گیری شود و ساختار‌هایی که لازم است اصلاح شود که در صورت انجام این کار‌ها حذف چهار صفر دیگر مطرح نخواهد بود.

وی اضافه کرد: حذف چهار صفر حتی ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود و به تصویب هم نرسد. در سال‌های پایانی دولت باید یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور یعنی اصلاح ساختار بانک مرکزی در اولویت قرار بگیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاح ساختار نظام بانکی انتخاب افراد با رویکرد انتصاب از جانب دولت نخواهد بود و رویکرد ساختاری با قانون فعلی کاملا متفاوت خواهد بود.

چندین اقدام مستمر نیز درباره مشکلات فعالان اقتصادی انجام شده است و اصلاح ساختار نظام بانکی در هفته آینده در دستور کار علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

حذف ۴ صفر هزینه چاپ اسکناس را کاهش نمی‌دهد

در همین زمینه، حسین درودیان کارشناس مسائل اقتصادی دیگر مهمان برنامه درباره حذف 4 صفر از پول ملی گفت: فارغ از اولویت در ابتدا باید به هدف و آورده این کار توجه کنیم.

فلسفه اصلی حذف صفر در سهولت و آسانی محاسبه است. یکی از فواید نیز صرفه‌جویی در چاپ اسکناس است، ولی این درست نیست، چون صفر‌ها که هزینه‌ای در چاپ اسکناس ندارد. وی اضافه کرد: در کشور‌های دیگر وقتی تورم کم می‌شود یا دوره‌های تورمی به پایان می‌رسد حذف صفر از پول ملی انجام می‌شود، اما در کشور ما که تورم هنوز وجود دارد نمی‌توان با یک عامل روانی تورم را از بین برد.

این کار تغییر و گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد کرد و سیاست اقتصادی هم نیست در حقیقت این کار درحد و اندازه لایحه هم نیست. درودیان گفت: طراحان این امر نیز می‌دانند این مسئله (حذف چهار صفر) از جمله مسائل کلیدی کشور نیست و در شرایط تورم فعلی کشور باید فشاری که به اقشار ضعیف جامعه وارد می‌شود را در نظر بگیریم.

در کشور ما مواجه با فقر حرکتی هستیم بنابراین حذف چهار صفر زاییده اینچنین ذغدغه هاست.

همچنین، ابوالقاسم حکیمی‌پور، کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: حذف چهار صفر از دیرباز مطرح بوده است؛ در حال حاضر تورم لجام گسیخته در کشور وجود دارد، بنابراین حذف چهار صفر از پول ملی اولویتی برای اقتصادی کشور ما نیست. وی افزود: اولویت اقتصادی کشور ما در شرایط فعلی تورم و تولید ملی است و همه اولویت‌ها باید به تولید ملی اختصاص داشته باشد بنابراین در این شرایط اقتصادی و تحریم تعجب آور است که اولویت را بر حذف چهار صفر قرار داده‌اند.

روزنامه کیهان

ارسال نظر: