ارتش نئونازی ترامپ

کدخبر: 2330803

روز شنبه یک تیراندازی دسته‌جمعی باعث کشته شدن 20 نفر و زخمی شدن بیش از 26 نفر شد. عامل اصلی این تیراندازی یک جوان سفیدپوست با گرایش‌های نژادپرستانه بود. رشد اقدامات نژادپرستانه و هدف قرار دادن اقلیت‌ها در آمریکا در حال تبدیل شدن به یک بحران است. عمده افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، به نوعی از شیفتگان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند.

داده‌های اطلاعاتی موسسه «گان وایولنس آرشیو» آمریکا نشان می‌دهد تنها در سال ۲۰۱۸، 11هزار و 984 نفر در آمریکا با سلاح گرم کشته شده‌اند. این تعداد کشته در یک‌سال، از تمام کشته‌های آمریکا در جنگ افغانستان و عراق بیشتر است. با وجود این اما دست به اسلحه بردن در آمریکا خیلی موضوع بزرگی نیست که رسانه‌ها بخواهند دائما به آن بپردازند.

تقریبا روزانه نزدیک به ۱۰۰ تیراندازی در آمریکا گزارش می‌شود. تیراندازی در آمریکا هر روز به دلایل مختلفی انجام می‌شود اما اغلب این تیراندازی‌ها دلایلی شخصی مثل خودکشی و درگیری‌های خانوادگی دارند یا به سرقت‌های تبهکارانه مربوط می‌شوند. با این حال آنچه در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، تیراندازی‌های دسته‌جمعی است. در چند سال اخیر رشد این نوع تیراندازی و همچنین‌ انگیزه‌ای که پشت آن نهفته است، باعث نگرانی بین سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی شده است.

روز شنبه یک تیراندازی دسته‌جمعی باعث کشته شدن 20 نفر و زخمی شدن بیش از 26 نفر شد. عامل اصلی این تیراندازی یک جوان سفیدپوست با گرایش‌های نژادپرستانه بود. رشد اقدامات نژادپرستانه و هدف قرار دادن اقلیت‌ها در آمریکا در حال تبدیل شدن به یک بحران است. عمده افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، به نوعی از شیفتگان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند.

در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ گروه افراطی در آمریکا شناسایی شده است.

یکی از برجسته‌ترین آنان «راست‌آلترناتیو» است.

وجه مشترک این گروه که مجموعه‌ای نه‌چندان هماهنگ از گروه‌ها و افراد هستند، تنفر از معیارهای متعارف سیاسی و عشق به دونالد ترامپ است. این افراد ملی‌گرایان سفیدپوست متعصبی هستند که رد پایشان در هر جنایتی علیه اقلیت‌ها دیده می‌شود. گفته می‌شود که بخشی از رشد این گروه ناشی از شعارهای تبلیغاتی مهاجرستیز و نژادپرستانه دونالد ترامپ است.

نژادپرستان سفیدپوست، با اختلاط نژادی، تنوع مذهبی و ورود مهاجران و پناهجویان خارجی به آمریکا به‌شدت مخالفند و به هر شکلی در پی متوقف کردن روند مهاجرت به آمریکا هستند. این اتفاق گاهی با اذیت و آزار رخ می‌دهد، گاهی با کشیدن دیوار مرزی، گاهی با ممانعت از ورود اتباع کشورها و گاهی با آتش گشودن به سمت مردم. به هر حال میراث دونالد ترامپ رای آمریکا، چیزی جز یک رژیم نژادپرست و برادر خلف آلمان نازی نخواهد بود.

۱.نقطه شروع

سوم آگوست 2019، ۱۱ صبح روز شنبه به وقت محلی، فردی مسلح با ورود به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت در شهر «ال‌پاسو» حاضران در این مرکز را به گلوله بست. «ال‌پاسو» در جنوب ایالت تگزاس و در نزدیکی مرز مکزیک قرار دارد. ساعتی پس از این حادثه، «گرگ ابوت»، فرماندار ایالت تگزاس به خبرنگاران گفت: «دست‌کم 20 فرد بی‌گناه در تیر‌اندازی ال‌پاسو جان خود را از دست داده‌اند.» پلیس هم گفت: «این حادثه علاوه‌بر ۲۰ کشته دست‌کم ۲۶ مجروح داشته است.» با این حال مراکز بهداشتی که مجروحان حادثه در آن تحت مداوا قرار دارند به رسانه‌ها گفته‌اند که حال ۹ نفر از زخمی‌ها وخیم است. پلیس اعلام کرده است موفق شده بدون شلیک گلوله، فرد مهاجم را دستگیر کند. رئیس پلیس ال‌پاسو فرد مهاجم را «سفیدپوست و 21 ساله» معرفی کرده است. بنابر اعلام پلیس این حادثه به‌نوعی با جرائم ناشی از نفرت مرتبط است.

این نوع جرائم به‌طور معمول به مواردی اطلاق می‌شود که فرد یا افرادی به دلیل ویژگی‌های نژادی یا مذهبی مورد هدف حرکات انتقام‌جویانه قرار می‌گیرند.

پلیس تا لحظه نگارش گزارش، هویت فرد مهاجم را اعلام نکرده است اما برخی رسانه‌ها با توجه به یک بیانیه منتشرشده از سوی فردی راست‌گرا، او را متهم اصلی این حادثه معرفی کرده‌اند. این خبر رسانه‌ها گرچه مورد تایید ضمنی یکی از فرماندهان پلیس قرار گرفته است اما مقامات امنیتی و پلیس ایالت تگزاس به صورت رسمی اطلاعاتی درباره فرد مهاجم ارائه نکرده و اعلام کرده‌اند همچنان مشغول بررسی صحت بیانیه یادشده هستند.

۲.مهاجم و ضدیت با مهاجران

رسانه‌های آمریکایی پس از اعلام برخی مشخصات فرد مهاجم از سوی پلیس ال‌پاسو، این شخص را «پاتریک کراسیوس» معرفی کرده‌اند. پلیس اعلام رسمی نام فرد مهاجم را به تکمیل تحقیقات موکول کرده است. بنابر گفته رسانه‌ها این جوان، 21 ساله و اهل منطقه «الین» درحومه‌ شهر «دالاس» است. او روز شنبه فاصله هزار و 46 کیلومتری را طی کرد تا به ال‌پاسو برسد که نیمی از جمعیتش را لاتین‌تباران و مهاجران تشکیل می‌دهند. او در این شهر- که لقب امن‌ترین شهر در مرز مکزیک نام گرفته- به یک فروشگاه رفت و مردم را به رگبار بست. بر اساس تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین‌های مداربسته وی که به یک قبضه سلاح اتوماتیک «47 AK-» مجهز بوده با حالتی عادی و در حالی که محافظ صوتی روی گوش‌های خود داشته، به سمت مردم شلیک کرده است.

یک افسر پلیس به خبرنگار روزنامه «واشنگتن‌اگزماینر» گفته است: «شخص ضارب، تیراندازی را از بیرون فروشگاه آغاز کرده و کودکان و بزرگسالانی را که مشغول جمع‌آوری کمک‌های خیریه از طریق فروش آب‌معدنی بودند، به قتل رساند.» گفته می‌شود این فرد یک بیانیه چهار صفحه‌ای در وبسایت «chan8» که معمولا تندروها از آن استفاده می‌کنند، منتشر کرده است. او دلیل اقدامش را «پاسخ به لشکرکشی اسپانیایی‌تبارها [لاتین‌تباران] به تگزاس» اعلام کرده است. کراسیوس در بیانیه خود همچنین از تروریستی که 51 تن را در دو مسجد در شهر «کرایس چرچ»در نیوزیلند به شهادت رساند، حمایت کرده است.

علاوه‌بر این، رسانه‌های آمریکایی تصویری را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود «پاتریک کراسیوس» پیش‌تر در حمایت از ترامپ در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. در این تصویر کراسیوس با کنار هم قرار دادن چندین اسلحه، نام ترامپ را نوشته است.

۳.افزایش تیراندازی جمعی

یکی از نگرانی‌های آمریکایی‌ها، رشد چشمگیر تیراندازی‌های جمعی در این کشور است. پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به بررسی 164 تیراندازی‌های جمعی در آمریکا از سال 1966 تا به امروز پرداخته است. در این گزارش با توجه به اینکه تعریف یکسانی از «تیراندازی جمعی» در جهان وجود ندارد، تیراندازی‌هایی را مورد بررسی قرار داده که در هر کدام از آنها یک نفر (در اندک مواردی دو نفر) یا بیشتر کشته شده‌اند.

این آمار، البته تیراندازی در درگیری‌های باند‌ها یا دزدی‌ها یا در خانه‌های شخصی را شامل نمی‌شود. اولین این ۱۶۴ تیراندازی که مورد بررسی قرار گرفته است، اول آگوست ۱۹۶۶ (۱۰ مرداد ۱۳۴۵) اتفاق افتاد که در آن یک دانشجو از برج ساعت دانشگاه تگزاس به سمت رهگذران شلیک کرد. در این حادثه، ۱۸ نفر از جمله عامل این تیراندازی کشته شدند.

واشنگتن‌پست اضافه کرده در بازه 50 سال پیش از تیراندازی در برج تگزاس، فقط ۲۵تیراندازی جمعی اتفاق افتاده بود که طی آن در مجموع چهار نفر یا کمی بیشتر کشته شدند، اما از آن زمان به بعد تعداد این تیراندازی‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته و بسیاری از مرگبارترین تیراندازی‌ها در چند سال گذشته روی داده است. این روزنامه با اشاره به اینکه تعداد کمی از مردم بر اثر تیراندازی‌های جمعی در مکان‌های عمومی جان خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: «اما این نوع کشتار بسیار وحشتناک است،

زیرا بدون هشدار قبلی و در مکان‌های بسیار معمولی اتفاق می‌افتد. بسیاری از قربانیان نه به خاطر کاری که انجام داده‌اند بلکه فقط برای آنکه به‌طور اتفاقی در آن مکان بوده‌اند، کشته می‌شوند.»

۴.تیراندازی جمعی و نژادپرستی

علت رشد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا چیست و عاملان این جنایت با چه‌ انگیزه‌ای دست به این کار می‌زنند؟ در چند سال گذشته و با قدرت‌گیری گروهک تروریستی داعش در سوریه، بخشی از تیراندازی‌های جمعی توسط عواملی انجام می‌شد که به‌نوعی با این گروه‌ تروریستی احساس نزدیکی می‌کردند.

یکی از این اقدامات، تیراندازی جمعی در باشگاه شبانه همجنس‌گرایان در شهر اورلاندو در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶ بود. در این حادثه «عمر متین» ۲۹ ساله که گرایش‌هایی نزدیک به گروه‌های تروریستی داشت، با حمله به باشگاه شبانه ۴۹ نفر را کشت و ۵۳ نفر را زخمی کرد. این حادثه که در میانه مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد، باعث شد دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شود. در همان زمان «راجر کوهن»، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در اظهارنظر کوتاهی درباره حمله اورلاندو و تاثیرات منفی آن به‌ویژه اثرات آن بر تقویت نژادپرستی در آمریکا و همچنین اروپا هشدار داد.

این خبرنگار و تحلیلگر ارشد آمریکایی تصریح کرد: «تیراندازی دسته‌جمعی اورلاندو به نفع روندهای فاجعه‌بار راستگرایانه، انزواطلبانه و نژادپرستانه در آمریکا و اروپا خواهد شد.» هرچند آن زمان کسی به هشدار کوهن توجه نکرد؛ دونالد ترامپ به کاخ سفید رفت و همان‌طور که وعده داده بود، جلوی مهاجرت به آمریکا را گرفت، با این حال تیراندازی‌های جمعی در آمریکا متوقف نشد.

عواملی که تیراندازی‌های جمعی را انجام می‌دادند، نه‌تنها مسلمان نبودند که از هیچ‌کشوری نیز به آمریکا نیامده بودند؛ آنها اصالتا آمریکایی‌ سفیدپوست بودند و برای اقدامات‌شان یک‌ انگیزه مشترک داشتند: «نژادپرستی»؛ تمامی این افراد از گروه‌های راست افراطی و طرفداران سرسخت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بودند.

۵.ترامپ؛ منشأ اقدامات نژادپرستانه

شاید هیچ‌کس بیش از ترامپ مقصر حادثه ال‌پاسو نباشد؛ حتی کراسیوس. رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های اخیر بیشترین سهم را در تزریق نفرت‌های نژادی به جامعه آمریکا داشته است. کمتر از یک‌ماه پیش بود که ترامپ در حساب توئیتری‌اش به چهار نماینده زن رنگین‌پوست مجلس نمایندگان حمله کرد. او از این چهار نماینده خواسته بود به جای آنکه درباره نحوه اداره آمریکا اظهارنظر کنند، به کشورهای پر از جرم و جنایتی بازگردند که از آنجا آمده‌اند. این اظهارات بلافاصله با واکنش تعداد زیادی از سیاستمداران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روبه‌رو شد اما ترامپ در پاسخ اعلام کرد حتی ذره‌ای نژادپرستی در او وجود ندارد. سابقه سخنان و اقدامات نژادپرستانه ترامپ اما به چند سال اخیر محدود نمی‌شود.

او نخستین بار 46سال پیش به‌طور رسمی به نژادپرستی متهم شده است. در آن زمان (1973) وزارت دادگستری آمریکا، ترامپ را که مدیر یک شرکت املاک و مستغلات بود، به نژادپرستی متهم کرد، زیرا او گفته بود که شرکتش برای سیاهان خانه ندارد. ترامپ در سخنرانی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 نیز سعی در پنهان کردن عقاید نژادپرستانه‌اش نداشت و بارها مهاجران مکزیکی را مشتی جنایتکار و تجاوزگر نامیده بود.

او همچنین بارها در سخنرانی‌ها و توئیت‌های خود با استناد به آمارهای جعلی مدعی شده است بیشترین جنایات آمریکا توسط سیاه‌پوستان انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا سال‌گذشته میلادی، در جریان نشستی در کاخ سفید با اشاره به مهاجران، کشورهایی نظیر السالوادور، هائیتی و برخی کشورهای آفریقایی را چاه توالت نامیده بود. او حتی بالتیمور، یکی از شهرهای عمدتا سیاه‌پوست‌نشین آمریکا را به «زباله‌دانی پر از موش» تشبیه کرده بود.

۶.واکنش ترامپ به جنایت نژادپرستانه

واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به حادثه ال‌پاسو بسیار ساده بوده است. ترامپ در حساب کاربری‌اش در توئیتر این کشتار را «خیلی بد» توصیف کرده و همچنین نوشته است: «این تیراندازی «کشته‌های فراوانی» برجای گذاشته است.» او همچنین خواستار پیگیری پرونده از سوی دادستان شده است. در حالی که رسانه‌ها و همچنین برخی سیاستمداران با اشاره به شواهد، کشتار ال‌پاسو را حرکتی نژادپرستانه می‌دانند، ترامپ از هرگونه صحبتی علیه نژادپرستی پس از این اتفاق خودداری کرده است.

البته این رفتار رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل کشتارهای تروریستی نژادپرستان مسبوق به سابقه است. او در سال 2017 و در جریان حوادث شارتسویل نیز از موضع‌گیری علیه نژادپرستان خودداری کرده بود. در این سال نژادپرستان سفیدپوست تجمعی برگزار کردند و در مقابل مخالفان‌شان به خیابان‌ها آمدند.

در ادامه این تجمع، نژادپرستان با خودرو مخالفان‌شان را زیرگرفتند و بر اثر درگیری‌ها یک نفر کشته شد. ترامپ در این حادثه بدون توجه به اقدام تروریستی و تهاجمی نژادپرستان سفیدپوست و اقدام به کشتار مخالفان‌شان، تنها خواستار خویشتنداری دو گروه شد.

۷.ارتش نئونازی ترامپ

به‌دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، گروه‌های افراطی احساس کردند به ضیافتی به درازای چهارسال دعوت شده‌اند. در سه سال گذشته اظهارات نژادپرستانه ترامپ باعث شده گروه‌های افراط‌گرا در آمریکا با اقبال عمومی مواجه شوند و تمایل برای عضویت در این گروه‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند. به دنبال افزایش عضویت، اقدامات نژادپرستانه نیز علیه اقلیت‌ها در این کشور با رشد همراه شده است.

علاوه‌بر صحنه میدانی، در شبکه‌های مجازی هم اقدامات نژادپرستانه توسعه پیدا کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، حملات این گروه‌ها که همگی از هواداران ترامپ هستند، علیه مسلمانان، آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار، سیاه‌پوستان و اقلیت‌های قومی و نژادی بوده است. دونالد ترامپ نیز مانند طرفداران نژادپرستش، هم در فضای مجازی و هم در سخنانش ترسی از اظهارات نژادپرستانه ندارد. البته ترامپ به دلیل اینکه رئیس‌جمهور آمریکاست با محدودیت‌هایی نیز دست به گریبان است.

او علی‌رغم میلش برای اظهارنظرهای نژادپرستانه، تنها به توئیتر متوسل می‌شود اما هوادارانش به مسلسل. ترامپ توئیترش را مقر و پادگان افراطیون نژادپرست کرده است. او همان‌طور که در توئیتر عزل و نصب‌ها را اعلام می‌کند، فرمان عملیات‌های نژادپرستانه را هم صادر می‌کند و با تمام شباهت‌هایی که در میزان نژادپرستی با آدولف هیتلر دارد، نمی‌تواند همچون رهبر آلمان‌نازی، ارتشش را در پادگان سازماندهی کند.

او بر همین اساس فعلا در توئیتر این کار را می‌کند و سربازانش بدون هیچ‌مخالفتی دستوراتش را اجرا می‌کنند. توسعه حرکات نژادپرستانه باعث شده بسیاری از مقامات فعلی و سابق آمریکا نسبت به رشد افراط‌گرایی و نژادپرستی در این کشور هشدار دهند. آنان شخص دونالد ترامپ را عامل این وضعیت می‌دانند. روزگذشته و پس از حادثه ال‌پاسو، «بتو او رورک»، نماینده سابق تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که بخشی از مسئولیت تیراندازی در ال‌پاسو برعهده دونالد ترامپ است.

به نوشته هیل، نشریه کنگره آمریکا وی با تاکید بر اینکه ترامپ مکزیکی‌ها را متجاوز و مجرم می‌خواند، گفت:« بله، ما در سه سال گذشته همواره شاهد افزایش جنایات ناشی از نفرت بوده‌ایم.» نماینده سابق کنگره و نامزد کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ گفت: «وی ترامپ نژادپرست است و به نژادپرستی در کشور دامن می‌زند. این مساله نه‌تنها احساسات ما را جریحه‌دار می‌کند، بلکه ماهیت کشور را تغییر و آن را به سوی خشونت سوق می‌دهد.»

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: