آزادی مشروط شیخ زکزاکی تنها برای درمان

کدخبر: 2330875

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه پس از ۱۳۰۰ روز اسارت و عدم‌رسیدگی به روند سلامت جسمانی‌اش در این کشور، روز گذشته از سوی دادگاه ابوجا اجازه خروج مشروط از نیجریه را دریافت کرد تا برای ادامه درمان به بیمارستانی مشخص در هند اعزام شود؛ غفلتی که سبب شد مسلمانان نیجریه و چهره‌های مختلف سیاسی جهان ماه‌ها نسبت به عدم‌رسیدگی وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی، اعتراضات و تحصن‌های متعددی از خود نشان دهند.

دادگاه نیجریه پس از چند ماه وقفه و تعلل در رسیدگی به پرونده سلامت جسمی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، روز گذشته حکم داد که وی می‌تواند برای درمان فوری به خارج از نیجریه سفر کند، البته دادگاه نیجریه شرط کرد که زکزاکی باید وثیقه بگذارد. این حکم در حالی صادر شد که دولت بوهاری قبلاً رأی دادگاه را نادیده گرفته بود و قاضی دادگاه بر حفظ جان شیخ تاکید کرد و گفت باید قانون اجرا شود.

جنبش اسلامی نیجریه در همین ارتباط در حساب توییتری روز گذشته خود نوشت که دادگاه مجوزی برای سفر وی و همسرش به هند برای پیگیری روند درمان صادر کرده است، البته دکتر شعیب محمد از شاگردان آیت‌الله زکزاکی در واکنش به رأی دادگاه نیجریه گفت: آزادی حضرت آیت‌الله شیخ زکزاکی مشروط بوده و ایشان فقط اجازه دارند برای درمان به یکی از بیمارستان‌های مشخص در هندوستان بروند. ایشان در طول معالجه زیر نظر سیستم اطلاعاتی نیجریه (DSS) خواهند بود و بلافاصله پس از درمان باید برای تکمیل روند دادرسی به نیجریه برگردند.

پس از آنکه دختر شیخ ابراهیم زکزاکی، رییس جنبش اسلامی نیجریه چهار ماه پیش اعلام کرد پدرش به بیماری آب‌سیاه یا گلوکوم (بیماری چشمی) دچار شده و بیماری‌اش در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد، گروهی از پزشکان اجازه یافتند شرایط جسمی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را که در زندان به سر می‌برد مورد بررسی قرار دهند.

پس از این اظهارنظرها بود که یک سازمان غیردولتی مستقر در انگلیس موسوم به «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» برای نخستین‌بار موفق شد با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و همسرش در محل بازداشت آن‌ها دیدار کرده و شرایط جسمانی آن‌ها را بررسی کند. این تیم پزشکی امیدوار بود این ارزیابی منجر به تحقیقات کامل درباره وضع شیخ زکزاکی شود اما متاسفانه با وجود اعلام تیم پزشکی مبنی بر ادامه درمان شیخ زکزاکی در خارج از نیجریه، دولت بوهاری با این موضوع مخالفت کرد و بر ادامه بازداشت شیخ و درمان او در زندان تاکید کرد؛ موضوعی که موجب شد تا روند سلامت و توان جسمی وی کاهش یابد و حتی فرزندانش از شهادت تدریجی او در زندان خبر دهد.

پیش از این شیخ زکزاکی خطاب به حکومت نیجریه که سال‌ها وی را در بند دارد، عنوان کرده بود: «اگر می‌خواهید من را بکشید، بکشید اما خانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنم، منفجر نکنید، زیرا بچه‌ها و مادرم هم در آنجا هستند و هیچ گناهی نکرده‌اند.

اگر می‌خواهید من را دستگیر کنید به من بگویید من خودم را به زندان می‌رسانم، اگر هم من را بکشید، سنت شماست!»

این نوع واکنش و تعلل عمدی دولت نیجریه در عدم رسیدگی به سلامت جسمانی «شیخ ابراهیم زکزاکی» باعث شد تا کشور نیجریه شاهد تظاهرات متعدد در شهرهای مختلف باشد و ده‌ها تن در این تظاهرات کشته و مجروح شوند و همچنین رسانه‌های کشورهای مسلمان و افکارعمومی جهان نسبت به وضعیت جسمانی و سلامتی رهبر شیعیان نیجریه، اعتراضاتی را از خود نشان دهند. رأی دادگاه مبنی بر اجازه درمان شیخ زکزاکی در حالی روز گذشته صادر شد که در روزها و هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات گسترده مردمی برای آزادی فوری شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در آبوجا پایتخت این کشور و همچنین دیگر کشورهای جهان از جمله بریتانیا بودیم؛ تجمع اعتراض‌آمیزی که در برابر سفارت نیجریه در لندن روی داد و معترضان خواستار آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی شده بودند.

شیخ زکزاکی از زمان بازداشتش فقط یک‌بار سال ۲۰۱۵، به میان خبرنگاران آمد و مصاحبه یک‌دقیقه‌ای انجام داد و تحت مراقبت‌های پزشکی نیجریه قرار گرفت. اقدامات پزشکی اولیه وی پس از آن صورت گرفت که هواداران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر تظاهرات متعددی را در پایتخت این کشور برای آزادی وی و همسرش در«آبوجا»، پایتخت نیجریه برگزار کردند. شیخ زکزاکی از سال 2015 که ارتش نیجریه با خشونت به خانه وی در شهر زاریا حمله کرد، زندانی است.

وی و همسرش در این حمله زخمی شدند. درحالی‌که 5 نفر از فرزندان و صدها نفر از پیروانش کشته شدند، دولت نیجریه از آزادکردن شیخ زکزاکی خودداری می‌کرد به‌طوری‌که یک دادگاه در حکمی اعلام کرده زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است.

از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از این رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت ارتش این کشور بوده است.

اما دادگاه نیجریه پس ازچند ماه وقفه و تعلل در رسیدگی به پرونده سلامت جسمی شیخ زکزاکی، روز گذشته (دوشنبه) حکم داد که وی می‌تواند برای درمان فوری به خارج از نیجریه سفر کند، البته دادگاه نیجریه شرط کرد که زکزاکی باید وثیقه بگذارد. این حکم در حالی صادر شد که دولت بوهاری قبلاً رأی دادگاه را نادیده گرفته بود.

کشورهای آفریقایی در هفته‌های اخیر شاهد خیزش جدیدی از بیداری اسلامی هستند که کشورهای شمالی این قاره (لیبی، سودان، الجزایر) را پس از 10 سال، بار دیگر در برگرفته و افزون بر این در روزهای اخیر به مراکش در شمال‌غربی آفریقا کشیده شده است.

دیگر کشورهای این قاره سیا، در ترس و هراس هستند که مبادا این اعتراضات مردمی در مناطق آن‌ها شکل گیرد؛ کشورهایی که با سیاست‌های آل‌سعود و امارات همراه هستند و سیاست‌های عبری و غربی آن‌ها را در بلادشان دنبال می‌کنند؛ سیاست‌هایی که با واکنش‌های عمومی مواجه شده و اعتراضات و تظاهرات متعددی در سودان و مراکش علیه سیاست‌های ریاض و ابوظبی به دنبال داشته است چرا که به‌طور رسمی به دخالت در این قاره اذعان کرده‌اند؛ دخالت‌هایی که به فراخوانده‌شدن سفیر امارات از رباط، پایتخت مراکش منجر شد.

از این رو، حکومت آبوجا در نیجریه که امور سیاسی این کشور را در دست دارد و با سیاست‌های آل‌سعود همراه است، از گسترش و خیزش بیداری اسلامی در «نیجریه» که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست، هراس دارد. این کشور 170‌میلیون نفری به برکت تلاش‌های «شیخ ابراهیم زکزاکی» حدود ۱۰ میلیون نفر از آنان طرفدار انقلاب اسلامی و مذهب جعفری شده‌اند.

شیعیان نیجریه در شهرهای لاگوس، زاریا و کانو سکونت دارند که کانون فعالیت آن‌ها در حسینیه بقیه‌الله شهر زاریاست. آذر 94 بود که بیش از1000 نفر از مسلمانان شیعه در حمایت از رهبرشان به حسینیه آمده بودند و به شهادت رسیدند. هیچ شاهدی زنده نماند تا ماجرا را به‌درستی تعریف کند، حتی اجساد را باقی نگذاشتند.

آن‌ها حمله خود را تا آنجایی پیش بردند که هر کسی را که می‌دیدند، می‌کشتند. حسینیه را تماماً نابود کردند. حملات آن‌ها به‌منظور دستگیری نبود بلکه قصد کشتار و پاک‌سازی داشتند، حتی حمله بی‌رحمانه و شلیک بی‌هدف گلوله‌ها در منزل شیخ زکزاکی نیز به امید کشتن او در زمان حمله بود. آن‌ها چهار گلوله در بدن رهبر شیعیان به جای گذاشته، خانه او را به آتش کشیده و هر کسی را که آنجا بود، از جمله سه نفر دیگر از پسران شیخ زکزاکی را با سنگدلی به گلوله بستند و از نارنجک و بولدوزر برای تخریب خانه‌های شیعیان استفاده کردند؛ اما این خون‌ها نه‌تنها موجب سکوت و عقب‌نشینی نشد بلکه جنبش اسلامی را در رسیدن به هدف و حمایت از رهبرشان استوارتر کرد.

با وجود حملات وحشیانه نیروهای امنیتی و کشته شدن اعضای برجسته جنبش اسلامی، شیخ زکزاکی همواره بر تعهد پرهیز از خشونت این گروه تاکید کرده است.

دشمنان شیخ ابراهیم زکزاکی، وی را «نصرالله نیجریه» می‌نامند، در حالی که این عنوان بیش از همه به حفظ وحدت ملی در نیجریه کمک می‌کند و اگر دولت آبوجا به‌دنبال حفظ منافع ملی خود باشد، اتفاقاً باید از شیعیان این کشور و شیخ ابراهیم زکزاکی حمایت کند، چرا که تفکر شیعی، همواره دفاع از وطن و حفظ وحدت ملی را مهم می‌داند؛ موضوعی که به روشنی در سیاست‌های سیدحسن نصرالله ثابت شده است. حال که چند سالی ( بیش از 1300 روز) از بازداشت شیخ زکزاکی و همسرش می‌گذرد و هر روز وضعیت سلامت جسمانی او وخیم‌تر می‌شود، دادگاه نیجریه دیروز دوشنبه حکم به ادامه درمان مشروط ایشان در بیمارستانی در هند را صادر کرد که با قید وثیقه باید پس از درمان و بهبود نسبی به ابوجا بازگردد.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: