واکنش‌های داخلی و خارجی به رحلت «آیت‌الله محسنی»

کدخبر: 2330915

در گذشت آیت‌الله محمد آصف محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان واکنش رهبران سیاسی، مردم و شخصیت‌ها اعم از شیعه و سنی را در پی داشته و بسیاری فقدان او را ضایعه بزرگی برای جامعه علمی این کشور عنوان کردند.

آیت الله محسنی رئیس شورای علمای شیعه و از بنیانگذاران شورای اخوت اسلامی افغانستان در 84 سالگی به دلیل بیماری شب گذشته در کابل درگذشت.

درگذشت وی که یکی از پرنفوذترین علمای شیعه در افغانستان بود واکنش‌های گسترده را در بین عوام مردم، رهبران سیاسی و شخصیت‌های افغانستان اعم از شیعه و سنی برانگیخته است.

واکنش‌ها

آیت الله العظمی «سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: فقدان عالم جلیل‌القدر جناب آیت‌الله حاج شیخ محمدآصف محسنی(طاب ثراه) که از علمای شاخص و اندیشمندان مخلص و مبارزان راه استقلال و وحدت ملت شریف افغانستان بودند خسارتی بزرگ است.

این جانب این وارده را به مردم عزیز افغانستان به ویژه علما، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه و به بستگان محترم و خمه علاقمندان آن فقید سعید تسلیت عرص نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان شان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌دارم.

«جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی ارتحال ملکوتی آیت الله محسنی(ره) رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و منادی بزرگ اخوت اسلامی را به دولت و ملت افغانستان، علمای بلاد و بیت مکرم این عالم ربانی تسلیت گفت و برای ایشان از درگاه خداوند بزرگ شادی روح و علوّ درجات مسئلت کرد.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با اشاره به مجاهدت‌های او در دوران جهاد و خدمات در عرصه علوم اسلامی فقدان او را ضایعه بزرگی برای کشور و جهان اسلام دانست؛ وی آثار و حوزه علمیه بجا مانده از محسنی را مشعل راه نسل های بعدی در افغانستان و جهان اسلام توصیف کرد.

«عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان تصریح کرد که آیت‌الله شیخ آصف محسنی، از بزرگان جهان اسلام بود که همواره در راستای نهادینه‌ شدن قرائت متعادل و مبتنی بر عدل و برابری از متون اسلامی تلاش ورزید.

وی پیوسته در راستای اخوت اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز و رواداری مذهبی میان مذاهب و فرقه‌های اسلامی تلاش کرد و در این راه و رسم، آثار گران‌بها و سخنرانی‌های پرباری برجا گذاشته است. چنین شخصیت خیراندیش، مصلح و روحانی نیک‌نام و خوش‌کلام برای همیشه در میان ملت افغانستان خالی خواهد بود.

«حامدکرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان ضمن ابراز همدردی اظهار داشت: شادروان شیخ محمد آصف محسنى شخصیت روحانى، دانشمند و علم دوست کشور بود که عمر پربارش را در راه مجاهدت خاضعانه در عرصه علوم اسلامى، اجتماعى و اخوت اسلامى وقف خدمت به مردم و کشورش کرد و آثار علمى زیادى از خود به جا گذاشت. درگذشت آن مرحوم را یک ضایعه بزرگ میدانم.

«سروردانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که آیت الله محسنی زکاوت فوق العاده و در طرح مباحث نو دینی و علمی از شجاعت خاصی برخوردار بود. به عنوان یک عالم برجسته دینی در عرصه علم فقه، اصول، رجال، حدیث، تفسیر و کلام، اندوخته های ژرف و مطالعات وسیع و در برخی از مسایل هم نظریات بدیع و نو و قلم شیوا و بیان رسا داشت.

وی علاوه بر تدریس و تحقیق، در سال های پسین حوزه علمیه و مسجد جامع خاتم النبیین(ص) و دانشگاه خاتم النبیین (ص) را نیز بنیانگذاری نمود.

«عبدالرب رسول سیاف» رئیس حزب دعوت اسلامی افغانستان تصریح کرد که شیخ محمد آصف محسنی بخش بزرگ از زندگی خودرا صرف تدریس و تالیف و توجیه نمود و یک میراث و اندوخته قابل ملاحظه علمی را بجا گذاشت.

من برای این عالم ژرف‌نگر و دعوت‌گر باحکمت و باتدبیر دعای مغفرت و به اعضای فامیل و شاگردان ومحبین و همرزمانش دعای صبر و اجر می‌نمایم.

«حنیف اتمر» نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رئیس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال ضمن ابراز همدردی اظهارداشت که آیت الله محسنی در دوران حیات خود تلاش‌های بسیاری برای نزدیکی پیروان مذاهب مختلف اسلامی در کشور انجام داد و در این راه از تساهل و تسامح کار می‌گرفت.

حمایت از نظام جمهوری اسلامی پس از دوران طالبان و تلاش برای ایجاد قطب علوم دینی در داخل کشور نشان دهنده اهداف والای ایشان در سالهای اخیر می‌باشد.

«رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان و رئیس تیم انتخاباتی امنیت و عدالت محسنی را از علمای جید افغانستان که با مبارزه با جهل و تاریکی و تاسیس حوزه علمیه میراث ماندگاری را برجا گذاشته است.

«ژنرال دوستم» نیز وفات آیت‌الله محسنی را مصیبت بزرگ و ضایعه جبران ناپذیر توصیف کرد که علاوه بر جهاد تلاش‌های بیاد ماندنی در راستای اتحاد بین مسلمانان و مردم افغانستان انجام داده است.

«محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان نیز گفت که حضرت آیت الله محسنى یکى از رهبران جهادى و از علماء اثر گذار در تاریخ معاصر بود که تأسیس حوزه علمیه و دانشگاه خاتم النبیین، رسانه تلویزیونى تمدن، تاسیس شوراى علماء شیعه افغانستان و شوراى اخوت اسلامى از اقدامات ماندگار و صدقه جاریه این عالم بزرگ دینی محسوب می‌شود.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان اظهار داشت: من این رهبر خردمند و شیخ فرزانه را به عنوان نماد نزدیکی مذاهب و اعتدالگرایی میشناسم و باور دارم که اندیشه هایش، تا همیشه تاریخ در ذهن مردم ما جاری خواهد بود.

مرحوم آیت الله محمد آصف محسنی، در کنار مجاهدت در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی ثبت احوال شخصیه تشیع در افغانستان، تاسیس مدرسه خاتم‌النبیین(ص) که هر دو مذهب برای دانشجویان تدریس می‌شود، تاسیس تلویزیون تمدن همچنین فعالیت‌های دینی و فرهنگی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نیز نوشت که تاکنون بیش از 60 اثر از وی به چاپ رسیده است.

تالیف و تحقیق

ایشان به دلیل کثیرت تالیف «نشان آکادمیسین»، بالاترین نشان علمی افغانستان را دریافت کرد. آثار او به زبان‌های فارسی و عربی نوشته شده و موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرد؛‌ از جمله حدیث، فقه،، رجال، عقاید و سیاست.

برخی از آثار او عبارتند از: بحوث فی علم الرجال؛ مشرعة بحار الانوار؛ عقاید برای همه؛ تقریب مذاهب از نظر تا عمل؛ «زن در شریعت اسلامی»؛ «توضیح المسائل سیاسی» و «خصایص خاتم النبیین» آیت الله محسنی همچنین از دانشمندان مطرح جهان اسلام به شمار می‌رود که در صد‌ها کنفرانس و همایش علمی اسلامی حضور یافت.

گفتنی است که این دومین عالم بزرگ افغانستانی است در ماههای اخیر دار فانی را وادع می‌گوید؛ پیش از این آیت الله «محقق کابلی» مرجع عالیقدر شیعیان افغانستان نیز بر اثر بیماری در شهر قم در گذشت.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: