واردات مونوکلسیم فسفات با ارز دولتی؛ فروش به نرخ آزاد

کدخبر: 2330979

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات با اشاره به واردات مونوکلسیم فسفات با ارز دولتی گفت: عدم تناسب بین محصول وارداتی و تولید داخل مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است.

سید محسن سعیدیان دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات (مکمل غذایی و دارویی دام و طیور) در نشست خبری که امروز چهارشنبه ۱۶ مهرماه برگزار شد با بیان اینکه ما تولید کننده دی و مونو کلسیم فسفات دام و طیور هستیم گفت: ۳۵ سال است که کارخانجات ما مشغول تولید این مکمل های مهم هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ کارخانه در کشور تولید کننده دی و مونوکلسیم فسفات دام و طیور هستند، گفت: در مجموع ۷ هزار اشتغال از این طریق ایجاد شده و این محصولات تنها تأمین کننده کلسیم و فسفر دام و طیور هستند که روی پرواربندی دام ها، استخوان بندی آنها، بحث شیردهی، زایش و نیز شکل گیری پوسته تخم مرغ تأثیر بسزایی دارد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه میزان مصرف این مکمل ها در هر کیلو خوراک دام بین ۱.۵ تا ۲ درصد است، اظهار داشت: با این حال از نظر مصرف، اهمیت بسیار بالایی در تغذیه دام دارد.

سعیدیان با اشاره به اینکه پتروشیمی رازی، اسید فسفریک مورد نیاز کارخانجات ما را تولید می کند، ادامه داد: این پتروشیمی برای تولید اسیدفسفریک از مواد اولیه خارجی استفاده می کند که یکی از مهمترین آنها خاک فسفات است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ که مشکلات ارزی ایجاد شد، پتروشیمی رازی امکان واردات خاک فسفات را نداشت، اضافه کرد: سالانه کشور به واردات ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن خاک فسفات احتیاج دارد. اما مراجعاتی که ما به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد برای اختصاص ارز به منظور واردات این کالا داشتیم، بی نتیجه بود و در نهایت مسئولان از نیمه دوم سال ۹۷ ارز دولتی را برای واردات محصول نهایی یعنی دی و مونوکلسیم فسفات اختصاص دادند.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات (مکمل غذایی و دارویی دام و طیور) با اشاره به اینکه این مجوز از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شد، گفت: در پی این اقدام، مقادیر زیادی مونو کلسیم فسفات وارد کشور شد که قیمت آن نیز کیلویی سه هزار تومان است و دولت به وارد کنندگان اجازه داد ۱۸ درصد سود به این رقم اضافه کنند و محصول خود را به فروش برسانند که با این حساب قیمت کالا به ۴ هزار و ۳۷۰ تومان می رسد.

سعیدیان افزود: نرخ هر کیلوگرم مونوکلسیم فسفات وارداتی با کرایه حمل و انبارداری حدود ۴۶۰۰ تومان برای مصرف کنندگان تمام می شود. این در حالی است که قیمت تمام شده این کالا در داخل حدود ۸۵۰۰ تومان است و ما باید آن را نزدیک به ۱۰ هزار تومان به فروش برسانیم. ضمن اینکه دی کلسیم فسفات نیز ۵ هزار و ۸۵۰ تومان برای ما تمام می شود و با احتساب نرخ سود مشخص باید آن را کیلویی ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشیم.

وی یادآور شد: بنابراین قیمت محصولات وارداتی و تولید داخل به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نیست. به دلیل اینکه برای واردات محصولات خارجی، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفته و ما با ارز نیمایی مجبور به واردات مواد اولیه خود شده ایم.

سعیدیان با بیان اینکه این وضعیت باعث شده تولیدات داخل مشتری نداشته باشد، تصریح کرد: حدود ۱۱ ماه است که کارخانه های ما تعطیل است. چرا که خیلی از آنها با کمبود مواد اولیه مواجه بودند.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات (مکمل غذایی و دارویی دام و طیور) ادامه داد: از حدود دو ماه پیش که پتروشیمی رازی خاک فسفات خریداری و وارد کرده است، برخی کارخانه ها کار خود را آغاز کرده اند اما مشکل فروش دارند. ضمن اینکه خیلی ها نیز اقدام به تولید نمی کنند چرا که می گویند اگر هم تولید کنیم، نمی توانیم بفروشیم.

به گفته وی، ظرفیت تولید کارخانجات داخلی، ۲۷۰ هزار تن و نیاز کشور حدود ۱۲۰ هزار تن است. بنابراین ۲.۵ برابر نیاز کشور امکان تولید داریم.

سعیدیان با تأکید بر اینکه شرایط قیمتی باید مساوی باشد، تصریح کرد: یا دولت نباید به محصول نهایی ارز بدهد یا اینکه به مواد اولیه ما نیز ارز بدهد. وقتی که شرایط به این صورت نابرابر باشد، مثل این است که دولت به تولید کنندگان خارجی یارانه پرداخت کند و در اختیار وارد کنندگان رانت قرار بگیرد. چرا که محصولات وارداتی تنها ۱۰ درصدشان در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته و حدود ۹۰درصد آن در اختیار دلالان و واسطه ها است که با قیمت های بالاتر به تولید کنندگان می فروشند.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات (مکمل غذایی و دارویی دام و طیور) با اشاره به اینکه زمانی که رحمانی وزیر صنعت شد دستور داد خاک فسفات در گروه یک کالایی قرار بگیرد و ارز دولتی دریافت کند، اظهار داشت: این مسئله هیچ گاه به مرحله عمل نرسید.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه تولید باعث شد تولیدات نامرغوب در کشور زیاد شود به عنوان مثال برخی کودهای فسفاته را آسیاب می کردند و به عنوان دی کلسیم فسفات می فروختند که این مسئله باعث بیماری شکم آب در طیور و در نتیجه سرطان کبد در انسان می شود و ما بارها در این زمینه هشدار داده ایم.

سعیدیان افزود: همچنین عمده وارداتی که در حال انجام است از کشور چین صورت می گیرد که محصولات چینی نیز مرغوبیت بالایی ندارند.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات (مکمل غذایی و دارویی دام و طیور) تأکید کرد: در جلسه ای که اخیراً با مسئولان وزارت جهاد داشتیم آنها اعلام کردند که امکان قطع تخصیص ارز به واردات این مکمل ها وجود ندارد چرا که دولت نمی خواهد فسفات برای تولید کنندگان گران شود.

وی یادآور شد: دولت در صورتی که ۳۰ میلیون دلار ارز به ما اختصاص می داد می توانستیم مواد اولیه خود را وارد کنیم و ۴۷ کارخانه به کار خود ادامه می دادند ضمن اینکه اشتغال ۷ هزار نفر به خطر نمی افتاد در حالی که ۸۵ میلیون دلار در اختیار وارد کنندگان قرار داشت که ۳۰۰ میلیارد تومان از بابت آن سود بردند و ۱۵۰ میلیارد تومان سود کارخانجات داخلی را نابود کردند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در صورت ادامه این وضعیت ما ناچاریم دراول شهریورماه با نامه رسمی به وزارت کار کارگران مان را برای بیمه بیکاری معرفی کنیم.

وی افزود: سازمان دامپزشکی در قبال این صدور مجوزها، درآمد کسب می کند. به عنوان مثال این سازمان برای حدود یک میلیارد تومان پروفرما (پیش فاکتور) نزدیک به ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان دریافت می کند.

در ادامه این نشست یکی از تولید کنندگان این مکمل ها با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مونو کلسیم فسفات وارداتی در اختیار دلالان است، تصریح کرد: چندی قبل بنده از یک وارد کننده مونو کلسیم فسفات در بسته بندی های ۲۵ کیلویی به قیمت کیلویی سه هزار تومان خریداری کردم و مبلغ آن را به حساب شرکت بابت فاکتور صادر شده واریز نمودم. علاوه بر این کیلویی ۱۵۰۰ تومان نیز به حسابی غیر از شرکت واریز کردم و توانستم کالای مورد نیازم را دریافت کنم. به عبارت دیگر چون این وارد کننده ها باید به تعزیرات فاکتور نشان دهند، در فاکتور رقم تعزیراتی را ذکر می کنند و علاوه بر آن مبلغی را در حساب های غیر رسمی دریافت می کنند. همچنین در بخش نهاده های دامی نیز این اتفاق بسیار رخ می دهد.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: