امامت «جامعه» یا پیش‌نماز «جمعه» مساله این است

امام جمعه انقلابی؛ بایدها و نبایدها

کدخبر: 2331030

چندی است با بعضی تغییر و تحول ها در ائمه جمعه سراسر کشور و انتصاب بعضی ائمه جمعه جوان مساله امامت جمعه انقلابی در افکار عمومی مطرح شده است. اما به راستی اینکه ائمه جمعه سوار تاکسی و مترو بشوند، در صف خرید نان بایستند ، نرده های حایل میان مردم و مسئولین را بردارند و صرفا جوان باشند آیا مساله انقلابی بودن حل شده است؟

نسیم آنلاین ؛ محمد علوی: چندی است با بعضی تغییر و تحول‌ها در ائمه جمعه سراسر کشور و انتصاب بعضی ائمه جمعه جوان مسئله امامت جمعه انقلابی در افکار عمومی مطرح شده است. اما به راستی اینکه ائمه جمعه سوار تاکسی و مترو بشوند، در صف خرید نان بایستند، نرده‌های حائل میان مردم و مسئولین را بردارند و صرفاً جوان باشند آیا مسئله انقلابی بودن حل شده است؟ در این نوشتار مختصری در باب ملزومات امامت جمعه انقلابی خواهیم نوشت.

انقلابی بودن در برابر محافظه‌کار بودن تعریف و معنا می‌شود. آنجا که در پیشبرد امور برای حصول به اهداف و آرمان‌ها انقلابی گری توصیه به تحول، نواندیشی، رفع موانع و بروکراسی‌های زائد، معطل دستگاه‌های فشل نبودن، اقدام جدی و پیگیر می‌کند. در مقابل محافظه‌کاران تأکید بر حفظ وضع موجود، عدم تحول و تحجر در روش‌ها، بهانه تراشی‌های مدام به نام‌های مختلف برای عدم تغییر وضع موجود، عدم استفاده از نیروهای خلاق و خوش فکر انقلابی به بهانه حفظ احترام شخصیت‌های سیاسی و حزبی می‌کنند.

انقلابی بودن امام جمعه یعنی تقلیل ندادن جایگاه رفیع امامت جامعه به صرفاً پیش‌نماز جمعه بودن. از طرفی امام جمعه، امام تمامی روزها و لحظات و اتفاقات و امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه است و به خواندن یک خطبه خاتمه نمی‌یابد. خواندن خطبه نماز جمعه برای امام جمعه انقلابی باید ماحصل یک هفته تلاش مجدانه و انعکاس آن در خطبه‌ها باشد.

امام جمعه انقلابی بیش از هر چیزی باید به فکر تغییر وضع موجود، ایجاد و بسترسازی گفتار و رفتار انقلابی در جامعه باشد و نه صرف اظهارات تند و صریح، که البته این جزو ملزومات امام جمعه انقلابی است؛ اما آنچه انتظار می‌رود تسری دادن حرکت انقلابی به یک منش مدیریتی و ساختاری در زیرمجموعه‌های خود و در نوع تعامل با افراد و نهادهای بیرونی است.

برای نمونه جهت تحول و تغییرات اساسی در وضع نابسامان موجود، مجدداً مانند گذشته به افرادی محافظه‌کار با اندیشه‌های متحجرانه و حزبی نه تنها رجوع نمی‌کند، بلکه با چنین تفکراتی به مبارزه فکری و عملی می‌پردازد. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب است؛ فلذا نه تنها خود انقلابی است بلکه انقلابی گری را ساختاری و در سیستم مدیریتی و اطرافیان خود پیاده می‌کند و با اندیشه‌های محافظه‌کارانه برخورد انقلابی می‌کند.

امام جمعه انقلابی نه تصنعی و نمایشی بلکه تماماً در سلوک رفتاری خود و اطرافیان مردمی است. بخشی از مردمی بودن به رفع موانع ملاقات و دسترسی آسان به امام جمعه می باشد اما تقلیل دادن روحیه مردمی به این قبیل امور ظلم در حق این ارزش اصیل است. بلکه مردمی بودن علاوه بر آن موارد مذکور، به پیگیر امور و مطالبات مردم بودن ، تبدیل شدن خطبه‌ها و سخنرانی‌های پیش از خطبه به تریبون حرف‌های مردم، پناهگاه و مآمن بودن دفتر امام جمعه و از این قبیل امور است.

امام جمعه انقلابی در نقش پدر جامعه و در عین اینکه آگاه به امورات سیاسی اجتماعی است به شدت با حزبی شدن خود و دفتر و زیرمجموعه خود برخورد می‌کند. اینکه دایره اطرافیان، مشاوران و اعضای دفتر امام جمعه از جریانات خاص سیاسی چپ یا راست باشند خود یکی از بزرگ‌ترین آفت‌هایی که ممکن است دامن‌گیر ائمه جمعه بشود. امام جمعه انقلابی بجای ضریب دادن به احزاب سیاسی خاص و محصور شدن در آن‌ها، باید به جریانات خودجوش فرهنگی انقلابی در مساجد و هیئات ضریب بدهد و پشتیبان اصلی آتش به اختیاران جبهه فرهنگی سیاسی باشد و دقیقاً در مقابل احزاب اختاپوسی سیاسی عمل کند و به بهانه‌های واهی در برابر آن‌ها تسامح نورزد. امام جمعه انقلابی باید پشتیبان و راهبر اصلی جریان حزب‌اللهی و انقلابی شهر باشد و وارد تعاملات حزبی سیاسی جریانات سیاسی نشود و خود برای مبارزه با این سازوکارها به میدان بیاید.

امام جمعه انقلابی نه تنها خود بلکه اطرافیان و سیستم دفتر خود را بر اساس ساده زیستی، دوری از تجمل طراحی و عملیاتی می‌کند. و البته مانند مقام معظم رهبری به این امر اکتفا نمی‌کند، و به میدان مبارزه با اشرافی گری و مانور تجمل در جامعه و مسئولین و مدیران استان خود می‌رود.

امام جمعه انقلابی خطبه‌ها، دیدارها و پیگیری‌های خود را نه بر اساس ذهنیات شخصی بلکه بر اساس اصول مستحکم دینی و علمی و متقن پیش خواهد برد. در تنظیم اولویت‌ها اسیر فضاسازی نهادها و افراد بیرونی نخواهد شد و خود با اجتهاد و استنباط دقیق از مسائل ورود می‌کند.

انقلابی بودن امام جمعه به صرف توصیه به پرهیز از اشرافی گری و تحقق عدالت نخواهد بود، بلکه امام جمعه انقلابی، خود شخصاً وارد میدان مبارزه با فقر، فساد و تبعیض خواهد شد که هم اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت و هم این امر موجب خواهد شد جریان حزب‌الله در زیر چتر امام جمعه به نقش مطالبه گری خود با انگیزه جدی بپردازد.

امام جمعه انقلابی باید در برابر جریانات محافظه‌کار و فرسوده بایستد و نشانه‌های تحول و انقلابی بودن را در گفتار و رفتار و منش مدیریتی خود به نمایش بگذارد.

ارسال نظر: