رهبری چه بگوید تا آقایان بفهمند حجت تمام است؟

«حاشیه پنداری» مسئله «فلسطین» کافیست!

کدخبر: 2331103

میزان واکنش و توجه در میان افکار عمومی ایران و حتی پیگیران تحولات منطقه‌ای به تحولات فلسطین مانند بسته شدن مسجدالاقصی برای نخستین بار از زمان اشغال (تیر ۹۶)، انتقال سفارت به قدس (اردیبهشت ۹۷) و ... بسیار کم و تعجب برانگیز بوده است.

نسیم آنلاین ؛ محمد محسن فایضی: پیام به حجاج بیت‌الله الحرام حج یکی از پیام‌های ثابت سالانه رهبر انقلاب طی سه دهه اخیر است. در این پیام‌ها موضوعاتی چون اهمیت حج، ظرفیت سیاسی و وحدت این میعاد رحمت پروردگار معمولاً از پایه‌های ثابت سالانه است.

اما پیام کوتاه امسال با جملاتی برای فلسطین به اتمام رسید: «امروز یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام، مسئله‌ی فلسطین است که در رأس همه‌ی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد. بزرگ‌ترین ظلم قرن‌های اخیر در فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت -سرزمینش، خانه و مزرعه و دارایی‌هایش، حرمت و هویّتش- مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانه‌تر در میدان است؛ ولی نتیجه‌ی کار نیازمند کمک‌ همه‌‌ی مسلمانان است. ترفند معامله‌ی قرن که به‌وسیله‌ی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی می‌شود، جنایتی در حقّ جامعه‌ی بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا می‌خوانیم و به حول و قوّه‌ی الهی آن را و همه‌ی ترفندهای دیگر جبهه‌ی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبهه‌ی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.»

تفاوت پیام امسال و سال‌های اخیر

یکی از تفاوت‌های جدی پیام امسال و سال‌های اخیر، تمرکز بر مسئله فلسطین بدون ذکر دیگر مشکلات جهان اسلام است.

در پیام سال ۹۷ رهبر انقلاب آمده است: «حجّاج عزیز! دعا برای امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید . » در پیام سال جدید از ذکر مسئله‌ای غیر از فلسطین امتناع شده است؛‌ علی‌رغم آنکه وضعیت برخی کشورها چون کشمیر، بحرین و ... بسیار حیاتی و فاجعه‌آمیز است و در سال گذشته ذکری از آنان به میان آمده است.

در پیام سال ۹۶ ضمن حمله مستقیم به سعودی در ادامه با ذکر کشورهای اسلامی آمده است: « امروز دنیای اسلام دچار ناامنی است؛ ناامنی اخلاقی و معنوی، و ناامنی سیاسی. عامل عمده، غفلت ما و هجوم بی‌رحمانه‌ی دشمنان است. ما در برابر هجوم دشمن نابکار به وظیفه‌ی دینی و عقلی خود عمل نکردیم؛ هم «اَشِّدآءُ عَلَی الکُفّار» را از یاد بردیم، و هم «رُحَمآءُ بَینَهُم» را. نتیجه آن است که دشمن صهیونیست در قلب جغرافیای جهان اسلام در حال فتنه‌گری است و ما غافل از وظیفه‌ی قطعیِ نجات فلسطین، به جنگ داخلی در سوریه و عراق و یمن و لیبی و بحرین، و مواجهه با تروریسم در افغانستان و پاکستان و غیره سرگرمیم . ..وظیفه‌ی متوقّف‌سازی فوری وقایع فاجعه‌بار در میان کشورهای اسلامی که امروز نمونه‌های تلخ آن همچون حوادث یمن، در سراسر جهان مایه‌ی اندوه و اعتراض است؛ وظیفه‌ی دفاع قاطع از اقلّیّتهای تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان میانمار و غیره؛ و از همه مهم‌تر وظیفه‌ی دفاع از فلسطین و همکاری و همراهی بی‌چندوچون با ملّتی که نزدیک به هفتاد سال است برای کشور غصب‌شده‌ی خود مبارزه می‌کند.»

پیام سال ۹۵ با توجه به عدم حضور حجاج ایرانی و سالگرد شهدای مظلوم منا فضایی متفاوت از دیگر پیام‌ها را در خود جا داد؛ اما با این حال در پیام سال ۹۵ رهبر انقلاب ضمن حمله مستقیم به سعودی، به ذکر مصائب و مشکلات جهان اسلام از جمله بحرین و لیبی تأکید می‌کنند: «آنان که حج را به یک سفر زیارتی ـ سیاحتی فروکاسته و دشمنی و کینه‌ی خود با ملّت مؤمن و انقلابی ایران را در زیر عنوان «سیاسی کردن حج» پنهان ساخته‌اند، شیطان‌هایی خُرد و حقیرند که از به خطر افتادنِ مطامع شیطان بزرگ، آمریکا، به خود می‌لرزند. حکام سعودی که امسال صد عن سبیله الله و المسجد الحرام کرده و راه حجّاج غیور و مؤمن ایرانی به خانه‌ی محبوب را بسته‌اند... بوق‌های تبلیغاتی آنان اعم از سیاستمدارانی که رفتار آنان در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا ننگ جهان اسلام است، تا مفتیان نا پرهیزکار و حرام‌خواری که آشکارا برخلاف کتاب و سنّت فتوا می‌دهند، تا پادوهای مطبوعاتی که حتّی وجدان حرفه‌ای هم مانع دروغ‌سازی و دروغ‌گویی آنان نیست، تلاش بیهوده می‌کنند که جمهوری اسلامی را در محروم‌سازی حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهند . .. حکّام فتنه‌انگیزی که با تشکیل و تجهیز گروه‌های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگ‌های داخلی و قتل و جرح بی‌گناهان کرده‌اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته‌اند؛ سیاست‌بازانِ از خدا بی‌خبری که دستِ دوستی به رژیم اشغالگر صهیونیست داده و چشم بر رنج و مصیبت جانکاه فلسطینیان بسته‌اند و دامنه‌ی ظلم و خیانت خود را تا شهر و روستای بحرین گسترده‌اند؛ حاکمان بی‌دین و بی‌وجدانی که فاجعه‌ی بزرگ منا را پدید آورده...»

پیغام پیام امسال؛ «فلسطین» تنها کلیدواژه جهان اسلام است

آقایان و جریان حزب‌الله! عدم ذکر هیچ کشوری از جهان اسلام برخلاف پیام‌های حج پیشین و تأکید بر مسئله فلسطین و هشداری جدی در خصوص «معامله قرن» آیا برای اتمام‌حجت کافی نیست؟ چرا برای تحولاتی از کشمیر تا بحرین، شیخ زکزاکی مظلوم و...جریان حزب‌اللهی واکنش نشان می‌دهد (که باید هم بدهد) اما برای فلسطین، بسته شدن درهای مسجدالاقصی، اجلاس معامله قرن و ... هیچ واکنشی وجود ندارد؟

میزان واکنش و توجه در میان افکار عمومی ایران و حتی پیگیران تحولات منطقه‌ای به تحولات فلسطین مانند بسته شدن مسجدالاقصی برای نخستین بار از زمان اشغال (تیر ۹۶)، انتقال سفارت به قدس (اردیبهشت ۹۷) و ... بسیار بسیار کم و تعجب برانگیز بوده است. امری که به باور نگارنده هشداری جدی است و باید در خصوص چرایی آن بازنگری کرد. آیا افکار عمومی و جوانان انقلابی ایران، اصل و هدف سیاست منطقه‌ای انقلاب اسلامی، یعنی آزادی قدس شریف را در میانه تحولات و اخبار یمن، عراق و سوریه و... گم‌کرده‌اند؟ پیام حج برای حجت جریان حزب‌اللهی و مسئول دولتی و حاکمیتی در عرصه سیاست خارجی کافی نیست؟

ارسال نظر: