آماری از خشونت در آمریکا

کدخبر: 2331119

پس از اظهارات نژادپرستانه بایدن، ترامپ از احتمال اصلاح قوانین مربوط به سلاح در آمریکا سخن گفت. در ایالات متحده به ازای هر آمریکایی 1.2 اسلحه وجود دارد. آمارها نشان می‌دهد میزان جنایت‌های نژادپرستانه در دوره دموکرات‌ها فرق چندانی با جمهوری‌خواهان ندارد.

ایالات متحده تقریباً بیشترین تعداد اسلحه‌های خصوصی در جهان را در اختیار دارد. براساس تخمینی که سال 2017 زده شده، به ازای هر 100 نفر در آمریکا، 120.5 اسلحه وجود دارد. به عبارت دیگر تعداد اسلحه از جمعیت مردم بیشتر است. در این کشور پس از هر کشتار قابل توجهی، در عین ناباوری، سهام شرکت های اسلحه سازی آمریکایی رشد قابل توجهی پیدا می‌کند. سال 2017 نشریه فورچون نوشت که به دنبال حادثه لاس‌وگاس که منجر به کشته شدن 59 نفر شد، سرمایه‌گذاران شروع به خریدن سهام شرکت های اسلحه سازی کردند زیرا انتظار می رفت همچون همیشه میزان فروش اسلحه در پی این حادثه افزایش یابد. سهام شرکت استورم و روگر فردای آن روز در آغاز معاملات، سه درصد افزایش یافت و سهام شرکت امریکن اوت دور(American Outdoor ) با افزایش پنج درصد و سهام شرکت ویستا اوت دور(Vista Outdoor ) با افزایش بیش از دو درصدی همراه شد. مردم به دنبال هر حادثه برای حفظ امنیت خود به خرید اسلحه پناه ‌می‌برند و این به معنای رشد سهام شرکت‌های اسلحه سازی است.

آمریکایی‌ها پس از دو تیراندازی دسته جمعی هفته گذشته که منجر به کشته شدن 31 نفر شد، باز هم به سراغ خرید اسلحه‌های بیشتری رفتند. حالا در این شرایط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته کاخ‌سفید مشغول مذاکره جدی با رهبران کنگره درباره اصلاح قوانین مربوط به سوء‌پیشینه متقاضیان خرید سلاح است. رئیس‌جمهور آمریکا، البته گفته با رهبران انجمن اسلحه آمریکا که قوی‌ترین لابی حامی آزادی سلاح است نیز گفت‌وگو کرده تا نقطه‌نظرات آنها را هم در مذاکرات میان کاخ‌سفید و کنگره لحاظ کند.

انجمن اسلحه آمریکا از حامیان مالی کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بود و از او برای حضور در انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز حمایت می‌کند. این انجمن سالانه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا هر قانون محدودکننده خرید و مالکیت سلاح را متوقف کند. این موضع‌گیری ترامپ در حالی است که عمده حوادث تروریستی 3 سال گذشته، توسط کسانی انجام شده که هیچ سابقه منفی و مبهمی نداشته‌اند. عامل اصلی تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا سفیدپوستانی هستند که همچون دونالد ترامپ گرایش‌های نژادپرستانه دارند. این موضوع در اظهارات هفته گذشته «کریستوفر وری» رئیس اف‌بی‌آی نیز مشهود است. او گفت که «غالب پرونده‌های تروریسم داخلی که در ۹ ماه گذشته در این سازمان مورد بررسی قرار گرفته اند، دارای انگیزه‌های نژادی و سفیدبرترپنداری بوده‎اند». بررسی‌های

«فرهیختگان» از اقدامات تروریستی دسته‌جمعی در آمریکا نشان می‌دهد که روند تیراندازی‌های دسته‌جمعی با گرایش‌های نژادی، از دوره باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این کشور آغاز شده و به مرور شدت گرفته است. کشتار کلیسای چارلستون، تیراندازی چپل هیل و تیراندازی به افسران پلیس در دالاس، 3 حادثه‌ای است که در دوران اوباما اتفاق افتاده است. بخشی روند توسعه این جنایات را به ادبیات رئیس جمهور کنونی آمریکا مربوط می‌دانند چرا که او باعث تهییج این افراد شده است.

رشد خشونت در تمام ابعاد پلیس فدرال: خشونت‌ها 2 برابر شد

بر اساس گزارشی که پلیس فدرال آمریکا درباره تیراندازی‌های خیابانی در این کشور تهیه کرده، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳، خشونت‌ها در آمریکا رشدی صددرصدی داشته و به دوبرابر رسیده است. در گزارش منتشرشده «اف‌بی‌آی» آمده است: «در تیراندازی‌های انجام شده در آمریکا از سال 2000 تا 2013، حداقل 468 نفر کشته شده و 557 تن نیز زخمی شده‌اند.» خشونت علیه زنان

شمار سربازان آمریکایی که در سال‌های 2001 تا 2012 در افغانستان و عراق کشته شدند 6488 تن بوده است. شمار زنان آمریکایی که در همین برهه به دست شوهر یا شریک عاطفی فعلی یا سابق خود به قتل رسیده‌اند 11766 تن بوده است که تقریبا دوبرابر تلفات جنگ است. در آمریکا 85 درصد قربانیان خشونت‌های خانوادگی زنان و 15 درصد آنها مردان هستند. تعداد زنانی که گرفتار خشونت‌های خانوادگی هستند بسیار زیاد است، خواه خشونت از نوع جسمی باشد یا عاطفی، یا به صورت سوءاستفاده‌های مالی، یا ترکیبی از همه اینها. روزانه سه زن در آمریکا به دست شریک فعلی یا سابق زندگی‌شان به قتل می‌رسند. در سال 2011، 1509 زن‌ به دست مردانی آشنا به قتل رسیده‌اند. از این 1509 زن، 226 نفرشان به دست شرکای عاطفی خود کشته شده‌اند که 264 موردش در حین مشاجره بوده است. خشونت در مدارس

خشونت‌ها در آمریکا محدود به خانه‌ و خیابان‌ نیست؛ موج «تنفر» و «خشونت‌گرایی» به نوجوانان آمریکایی و حتی مدارس نیز رسیده است. عمده عاملان تیراندازی در مدارس آمریکا نوجوانان 16 یا 17 ساله هستند اما در بین آنها نوجوانان 12 ساله هم یافت می‌شود. بر اساس آماری که مرکز دفاع و امنیت داخلی آمریکا برای شمارش حملات به کار برده، از ابتدای سال 2018 تا دسامبر 2018، ۹۴ حادثه تیراندازی در مدارس آمریکا ثبت شده است. این تعداد حادثه نسبت به سال ۲۰۰۶ که بیشترین موارد تیراندازی در مدارس یعنی ۵۹ فقره رخ داده، بسیار بالاتر است. سال ۲۰۱۸ با ۱۶۳ قربانی، بدترین سال از نظر تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها در آمریکا بوده است. این افزایش رشد تعداد کشته‌شدگان، رشد قابل‌توجهی را نسبت به دهه‌های سابق به نمایش می‌گذارد. با این حال اما در دهه ۱۹۷۰ تلفات سالانه هیچ‌گاه از 20 درصد قربانیان سال 2018 یعنی 35 نفر تجاوز نکرده بود. عادی شدن خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا باعث شده تا خانواده‌ها برای حفظ جان فرزندان‌شان به جلیقه‌ها و کوله‌های ضدگلوله پناه ببرند.

تیراندازی دبستان سندی هوک

«آدام لانزا» 20 ساله، پس از کشتن مادر 54‌ساله‌اش به ضرب گلوله، راهی همان مدرسه‌ای می‌شود که مادرش در آن کار می‌کرد. ساعت 9:40 آدام وارد مدرسه «سندی هوک» در شهر «نیوتاون» ایالت «کانتیکت» می‌شود و با اسلحه به سمت دانش‌آموزان شلیک می‌کند. 100 گلوله‌ای که او شلیک کرد، منجر به کشته شدن ۲۶ نفر، شامل ۲۰ دانش‌آموز و ۶ نفر از کارکنان دبستان شد. آدام لانزا پس از کشتار و تیراندازی در همان مدرسه خودکشی کرد. وی علاوه‌بر مادرش و دانش‌آموزان، در مسیر رسیدن به مدرسه نیز یک نفر را به قتل رساند تا در مجموع این حادثه 28 نفر کشته شوند. پس از این حادثه، موجی از وحشت، مدارس شهر را فراگرفت و تمامی مدارس ابتدایی شهر مذکور به حالت تعطیل درآمدند. پس از این اتفاق، دستورالعمل‌های امنیتی جدیدی برای دبستان طراحی شد که بر اساس آن همه مراجعه‌کنندگان برای ورود باید توسط دوربین‌های مداربسته هویت‌شان مورد تایید قرار می‌گرفت. درهای دبستان نیز ساعت 9و نیم صبح بسته می‌شد.

تیراندازی به افسران پلیس در دالاس (نژادپرستی)

پنج افسر پلیس توسط حداقل دو تن از افراد مسلح در دالاس تگزاس کشته و 6 افسر دیگر و یک غیرنظامی نیز مجروح شدند. تیراندازی‌ها در جریان تظاهرات به خاطر کشته شدن دو مرد سیاه‌پوست در ایالت‌های مینه‌سوتا و لوئیزیانا رخ داده است. فرد تیرانداز یک کهنه‌سرباز ارتش آمریکا به نام مایکا جانسون بود. مادر وی از «ناامیدی» فرزندش به دنبال تجربه خدمت در ارتش آمریکا سخن گفت. مایکا بین ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ تا ماه جولای سال ۲۰۱۴ به‌عنوان سرباز ارتش آمریکا در افغانستان خدمت کرده بود. دیوید اُ. براون، رئیس پلیس دالاس در بیانیه‌ای اعلام کرد تک تیراندازان عامل این حادثه از بالا اقدام به تیراندازی کرده بودند. برخی افسران پلیس از پشت هدف قرار گرفته‌ بودند. براون همچنین گفت یکی از مظنونان اعتراف کرده است که پس از کشته شدن یک مرد سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا، وی تصمیم گرفته سفیدپوستان و به‌ویژه نیروهای پلیس سفیدپوست را بکشد. این مرگبارترین حمله به پلیس بعد از حملات ۱۱ سپتامبر است.

تیراندازی آیلاویستا

در محله آیلاویستا در شهر سانتاباربارا در نزدیکی دانشگاه کالیفرنیا، «الیوت راجرز» 22 ساله، بعد از آنکه سه مرد را با ضربات چاقو در آپارتمان مسکونی خود به قتل رساند، با اتومبیل بی‌ام‌و خود به منطقه‌ای در همان حوالی رفت و چندبار به در ساختمانی کوبید و بعد از آنکه کسی در را به روی او باز نکرد، سه زن را در خیابان به رگبار گلوله بست که دو نفر از آنها در جا به قتل رسیدند. وی سپس یک پسر دانشجو را در خیابان کشت، به چند عابر دیگر تیراندازی و سعی کرد دوچرخه‌سواری را از پا درآورد و کلانتری را نیز به گلوله بست و بعد از تبادل آتش با ماموران، با اتومبیل از صحنه فرار کرد. سرانجام جنازه او در حالی که جای یک گلوله در سرش بود، در خودرویش پیدا شد. الیوت که یک زن بود، چهار اسلحه و ۴۰۰ گلوله داشت. دوسوم ساکنان محل وقوع تیراندازی دانشجو هستند. در این حادثه هفت نفر جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر نیز زخمی شدند.

تیراندازی چپل هیل (نژادپرستی)

10فوریه 2015 (21 بهمن 1393)، سه دانشجو به نام‌های ضیا شادی برکات، یاسر محمد ابوصالحه و رزان محمد ابوصالحه در خانه خود در نزدیکی دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل آمریکا به قتل رسیدند. ضیا شادی برکات، یک سوریه‌ای-آمریکایی از تبار فلسطینی، دانشجوی سال دوم دندانپزشکی دانشگاه UNC بود. یاسر محمد ابوصالحه، یک فلسطینی-آمریکایی، همسر ضیا برکات در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه UNC فارغ‌التحصیل شده بود. رزان محمد ابوصالحه، خواهر یاسر نیز دانشجوی رشته معماری دانشگاهUNC بود. پلیس جسد این سه جوان مسلمان را که هر سه از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند در منزل‌شان کشف کرد. اندکی پس از تیراندازی، کریگ استفان هیکس ۴۶ ساله خود را به پلیس معرفی کرد. در آن زمان رئیس پلیس چپل هیل اعلام کرد این تیراندازی به‌خاطر اختلاف بر سر پارکینگ بوده‌، اما شواهد نشان می‌داد که دلیل این اقدام وجود ‌انگیزه تنفر مذهبی بوده است. پدر یاسر و رزان در مصاحبه‌هایی گفت که این جنایت بر اثر تنفر مذهبی بوده ‌است. او گفت که این مرد قبلا هم با دختر و دامادش مشاجره داشته‌ و هر وقت با آنها حرف می‌زده، اسلحه به کمر داشته ‌است.

کلیسای ساترلند اسپرینگز مردی به کلیسایی در شهر «ساترلند اسپرینگ» در جنوب شرق شهر «سن آنتونیو» ایالات تگزاس وارد شد و به سوی شرکت‌کنندگان در مراسم دعا آتش گشود. عامل تیراندازی «دوین کلی» با سابقه چهارسال خدمت در نیروی هوایی آمریکا بود. او به دلایل نامعلوم، یک‌سال در ارتش زندانی بوده و درنهایت از نیروی هوایی اخراج می‌شود. کلی در جریان این حمله چند بار سلاح خود را پر کرده و شلیک به مردم را ادامه داده است. ۲۶ تن حاضر در کلیسا کشته و بیش از ۲۰ تن نیز زخمی شده‌اند. این واقعه مرگبار تیراندازی کلیسا در تاریخ آمریکا فراتر از کشتار کلیسای چارلستون در سال ۲۰۱۵ بوده‌ است. مرد مهاجم پس از این اقدام فرار کرده و ماموران پلیس در تعقیب خودرویش او را با شلیک گلوله از پای در آوردند.

کشتار چارلستون (نژادپرستی)

یک حادثه کشتار جمعی در کلیسای آفریقایی عمانوئیل واقع در چارلستون کارولینای جنوبی اتفاق افتاد. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای متعلق به سیاه‌پوستان آمریکا به‌شمار می‌رود. «دیلان روف» یک جوان با گرایش‌های نژادپرستی، به بهانه همراهی در مطالعه کتاب مقدس به میان جمع مردم وارد شد، مدت زمانی را در میان آنها سپری کرد و سپس به رویشان اسلحه کشید و ۹ تن از جمله کشیش این کلیسا را به قتل رساند. چند روز پس از اینکه وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا گفت احتمال دارد که این کشتار «جرمی بر پایه تنفر» باشد، مجموعه عکس‌هایی در اینترنت منتشر شد که نشانه‌های آشکاری از باور روف به برتری نژادی سفیدپوستان داشت. او در یکی از تصاویر، پرچم ایالت‌های جنوبی آمریکا (پرچم کنفدراسیون) را که حامی برده‌داری در زمان جنگ داخلی آمریکا بودند به دست گرفته بود.

تیراندازی در جشنواره موسیقی لاس‌وگاس

«استیون پداک»، مراسم پایانی یک جشنواره موسیقی را که در محیط باز برگزار می‌شد به رگبار بست. پداک 64 ساله، با یک نقشه از پیش طراحی شده، چهار روز قبل از برگزاری کنسرت، در 28 سپتامبر اتاقی در طبقه 32 هتل مندلی لاس‌وگاس اجاره کرد. این هتل دقیقا مشرف به خیابان محل برگزاری کنسرت بود. اولین اقدام او، نصب دوربین‌‌هایی برای تحت نظر گرفتن محیط اطرافش بود. پداک موفق شد روز اجرای کنسرت، 23 اسلحه و صدها گلوله به اتاقش منتقل کند.

ساعت 22:08 اول اکتبر، این پیرمرد سفیدپوست نقشه خود را عملی کرد و به سمت 22 هزار شرکت‌کننده در مراسم پایانی این جشنواره آتش گشود. در این حادثه 59 نفر کشته و 527 نفر زخمی شدند. پیش از رسیدن نیروهای پلیس به اتاق محل تیراندازی، پداک اقدام به خودکشی کرد. هیچ‌گاه مشخص نشد پداک با چه‌انگیزه‌ای این کشتار را به راه انداخت اما در بازرسی از منزلش مشخص شد او زرادخانه‌ای شامل 18 اسلحه، هزاران فشنگ و حتی مواد منفجره برای ساخت یک بمب داشته است. پس از این حادثه کارشناسان اسلحه با توجه به فیلم منتشرشده از این کشتار و بررسی صدای نواخت سلاح‌های پداک گفتند او سلاح‌هایش را ارتقا داده بوده تا بتوانند فراتر از قابلیت عادی سلاح‌هایش، با سرعت بیشتری مردم را به رگبار ببندد.

کشتار کنیسه یهودیان در پیتزبورگ (نژادپرستی)

«رابرت باوئرز» 46 ساله و سفیدپوست ساعت هشت صبح، دو ساعت پس از انتشار این متن که «یهودیان با ترغیب ورود مهاجران اشغال سرزمین سفیدپوستان را تسهیل می‌کنند» در یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب راست‌گرایان افراطی، به کنیسه «درخت زندگی» متعلق به یهودیان رفت. عامل این حادثه، برای عملیات یکی از پرجمعیت‌ترین محلات یهودی‌نشین ایالت پنسیلوانیا در شهر پیتزبورگ به نام «ساکوئریل هیل» را در نظر گرفت. او در حالی که فریاد می‌زد «همه یهودیان باید بمیرند»، با یک سلاح جنگی و دو کلت یهودیان مشغول به عبادت در کنیسه را به رگبار بست و 11 نفر را کشت. او برای اجرای نقشه‌اش روز شنبه را در نظر گرفته بود که یهودیان برای راز و نیاز به کنیسه می‌روند. باوئرز بعد از کشتار مردم در یکی از اتاق‌های کنیسه سنگر گرفت. درنهایت او بعد از زخمی کردن چهار پلیس توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

کشتار جشنواره سیر (نژادپرستی)

«سانتینو ویلیام لگان» ۱۹ ساله اقدام به تیراندازی جمعی در جشنواره سالانه سیر در شمال کالیفرنیا کرد. در این حادثه چهار نفر که در میان آنها یک کودک ۶ ساله نیز حضور داشته، کشته و 15 نفر زخمی شدند. این یکی از حدود 260تیراندازی جمعی‌ای است که از ابتدای سال 2019 در آمریکا اتفاق افتاده است. لحظاتی قبل از آنکه فرد مهاجم آتش را به سمت جمعیت در «جشنواره سیر» بگشاید، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام کتابی را که حاوی محتوای نژادپرستی بود، ترویج می‌کرد. بررسی حساب کاربری عامل این حمله مرگبار نشان‌دهنده ارتباط این فرد با جریان سفیدبرترپنداری است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به حمایت از آن پرداخته است. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، عامل حمله از تکنیک‌های مورد استفاده ملی‌گرایان سفیدپوست که سعی دارند افراد آسیب‌پذیر به‌ویژه نوجوانان را هدف قرار دهند، بهره گرفته است. بر اساس گزارش محققان افراط‌گرایی که در این پرونده با پلیس همکاری داشته‎اند، مطالب اینستاگرامی این فرد ۱۹ ساله حاوی ادبیات ملی‌گرایانه سفیدبرترپندارانه است. دونالد ترامپ در واکنش به حادثه تیراندازی در گیلروی از ساکنان این شهر خواست «مراقب باشند».

کشتار فروشگاه خرده‌فروشی ال‌پاسو (نژادپرستی)

«پاتریک کروشس» 21 ساله و سفیدپوست، وارد یک فروشگاه بزرگ خرده‌فروشی در ال‌پاسو شد و با اسلحه کلاشینکف، مردم را به گلوله بست. او بعد از کشتن 20 نفر و زخمی کردن 26 فرد دیگر خود را به پلیس تسلیم کرد. کروشس پیش از این کشتار 10ساعت رانندگی کرده بود تا بتواند خود را از شمال ایالت تگزاس به شهر مرزی ال‌پاسو در جنوب این ایالت در کنار مرز مکزیک برساند. مطالب منتشرشده از سوی کروشس در شبکه‌های مجازی نشان می‌داد او به‌شدت از لاتین‌تباران نفرت دارد. او در یکی از مطالبش اعلام کرده بود دلیل اقدامش «پاسخ به لشکرکشی اسپانیایی‌تبارها [لاتین‌تباران] به تگزاس» است. او پس از دستگیری نیز اعتراف کرد هدفش از این کشتار از بین بردن مکزیکی‌ها و ممانعت از مهاجرت آنها به آمریکا بوده است. کروشس بارها در شبکه‌های اجتماعی از دونالد ترامپ حمایت کرده بود.

کشتار دیتون اوهایو

«کانر استیون بتس»، ۲۴ ساله و سفیدپوست در محوطه بیرونی یک باشگاه شبانه در دیتون اوهایو به سمت خواهر 22 ساله‌اش و دیگر حاضران آتش گشود. تنها 30 ثانیه بعد، او پس از کشتن 9 نفر و زخمی کردن 27 نفر دیگر با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد. در بررسی وسایل او در منزل شخصی‌اش نوشته‌هایی پیدا شده که نشان می‌دهد او بدون دلایل ایدئولوژیکی به کشتن افراد دیگر علاقه داشته است.

آمارها چه می‌گویند؟

موسسه GVA (گان وایولنس آرشیو) سال 2013 تاسیس شد تا به صورت رایگان و آنلاین اطلاعات دقیق در مورد خشونت مربوط به اسلحه در ایالات متحده را منتشر کند. این موسسه صحت اطلاعات جامع در مورد خشونت ناشی از اسلحه را در ایالات متحده جمع‌آوری و بررسی می‌کند و سپس آن را به صورت آنلاین ارسال و پخش می‌کند. بر اساس آمارهایی که این موسسه از سال 2014 منتشر کرده است، تمام آمارها اعم از تعداد حوادث مسلحانه، تیراندازی‌های دسته‌جمعی، تعداد مجروحان و... با رشد همراه بوده است.

این آمارها بدون احتساب میزان خودکشی‌ها در آمریکاست. بر اساس تحقیقات دولت آمریکا، آمار خودکشی در این کشور از سال ۱۹۹۹ افزایش یافته است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، ۳۰ درصد افزایش در ۱۷ سال (2016-1999)، میزان افزایش نرخ خودکشی در بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکاست. افزایش کلی نرخ خودکشی در سراسر کشور حدود ۲۵ درصد است. این به معنای آن است که از هر ۱۰۰هزار آمریکایی، ۱۶ نفر دست به خودکشی می‌زنند. در سال ۲۰۱۶، حدود ۴۵ هزار نفر در این کشور خودکشی کرده‌اند.

تلفات اسلحه بیشتر از جنگ

بر اساس یک مطالعه جدید که در JAMA منتشر شده است، از میان 251 هزار مرگ سالانه بر اثر شلیک اسلحه در جهان، بیش از نیمی از مرگ‌ها در 6 کشور رخ می‌دهد که ایالات متحده یکی از آنها است. پنج کشور دیگر عبارتند از برزیل، مکزیک، کلمبیا، ونزوئلا و گواتمالا که مشکلات متفاوتی دارند، اما عموما دارای اقتصاد و نهادهای بسیار ضعیف‌تری - خصوصا سیستم‌های عدالت کیفری - از آمریکا هستند. هیچ کشور توسعه‌یافته دیگری به تعداد کشته‌شدگان این کشورها با خشونت اسلحه روبه‌رو نیست. شمار تلفات اسلحه در سال 2016 در برزیل43 هزار و 200 نفر، ایالات متحده 37 هزار و 200 نفر، مکزیک 15 هزار و 400 نفر، کلمبیا 13 هزار و 300 نفر، ونزوئلا 12 هزار و 800 نفر و گواتمالا 9 هزار و 50 نفر بود.

در مجموع، این کشورها کمتر از 10درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما 50.5 درصد از مرگ‌ومیر با اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در سطح جهان، بیشتر مرگ‌ومیر با اسلحه قتل‌عام بوده‌، اما در ایالات متحده، بیشتر آنها خودکشی بودند. ایالات متحده از دو منظر در ارتباط با اسلحه منحصربه‌فرد است: در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته، تعداد کشته‌شدگان با اسلحه به مراتب در این کشور بیشتر است و نسبت به سایر کشورهای جهان، از میزان اسلحه به مراتب بالاتری برخوردار است. بر اساس داده‌های سازمان ملل در سال 2012 که توسط گاردین تهیه شده است، میزان قتل با سلاح در آمریکا تقریبا 6برابر کانادا، بیش از هفت‌برابر سوئد و تقریبا 16 برابر آلمان است.

در میان کشورهای توسعه‌یافته آمریکا رتبه‌دار کشتار جمعی است. در فاصله سال‌های 2000 تا 2014، 133 فاجعه کشتار مسلحانه در اماکن عمومی شلوغ این کشور رخ داده است.

تیراندازی‌های دسته‌جمعی در حقیقت بخش کوچکی از کشته‌شدگان اسلحه در آمریکا را تشکیل می‌دهد. در سال 2016 کمتر از دودرصد از این گونه مرگ‌ومیرها ثبت شده است. تعداد آمریکایی‌هایی که از سال 2000 تا 2013 در آمریکا با سلاح گرم کشته شده‌اند، از مجموع آمریکایی‌هایی که در همین سال در اثر سوءمصرف موادمخدر و ابتلا به ایدز جان باخته‌اند یا در جنگ‌های عراق و افغانستان و حوادث تروریستی کشته شده‌اند، بیشتر است.

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: