«شورای انتقالی جنوب» در یمن، آتش‌بس در عدن را پذیرفت

کدخبر: 2331129

سخنگوی شورای انتقالی جنوب در یمن اعلام کرد که این شورا درخواست ائتلاف عربی و دولت سعودی برای آتش‌بس در عدن را می‌پذیرد و آماده گفت‌وگوست.

«نزار هیثم» سخنگوی «شورای انتقالی جنوب» بامداد امروز اعلام کردکه دعوت «ائتلاف عربی» به رهبری عربستان سعودی، برای آتش‌بس در «عدن» را می‌پذیرد.

سخنگوی شورای انتقالی، با اعلام موافقت شورا با آتش‌بس، از اظهار‌نظر درباره عقب‌نشینی از مواضعی که طی چهار روز گذشته در عدن تصرف شده، خودداری کرد اما گفت که این شورا برای گفت‌وگو آماده است.

ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای که شب گذشته در پایان چهار روز درگیری و سقوط کاخ ریاست جمهوری (معاشیق) صادر شد، از شورای انتقالی خواست که از کاخ و دیگر مواضع تصرف شده عقب‌نشینی کند.

وزیر خارجه دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن که در ریاض مستقر است، اقدام شورای انتقالی را کودتا علیه این دولت توصیف کرد. همچنین وزیر مشاور دولت هادی در امور پارلمانی نیز اعلام کرد که این کودتا با حمایت امارات انجام شده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری روسیا الیوم امروز به نقل از یک منبع در ائتلاف سعودی ادعا کرد که نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب، عقب‌نشینی از برخی مناطق تحت تسلط خود در «عدن» را آغاز کرده‌اند. به ادعای این منبع، عقب‌نشینی پس از آن از برخی مناطق انجام شده که جنگنده‌های ائتلاف سعودی برخی از مراکز این شبه‌نظامیان را شب گذشته هدف قرار داده‌اند.

شبکه الاخباریه عربستان نیز گفته است که جنگنده‌های سعودی یک مرکز مهم وابسته به شبه ‌نظامیان وابسته به امارات را که «تهدیدی مهم برای دولت منصور هادی بود» بمباران کردند.

ائتلاف سعودی شب گذشته در ضرب‌الأجلی به نیروهای شورای انتقالی تهدید کرد که اگر آنها خواسته ریاض برای عقب‌نشینی را بی پاسخ بگذارند، حملات بعدی در راه خواهد بود.

شبه‌نظامیان جدایی‌طلب وابسته به «شورای انتقالی یمن» از جمله عناصر «کمربند امنیتی» که مورد حمایت امارات هستند؛ روز گذشته توانستند تمامی مناطق شهر «عدن» را به کنترل خود در آورند. «احمد المسیری» معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی نیز از شهر فرار کرد و کاخ ریاست‌جمهوری «معاشیق» نیز به دست شبه نظامیان افتاد.

درگیری‌های مسلحانه در شهر عدن، از چهارشنبه هفته گذشته پس از آن آغاز شد که «هانی بن بریک» نایب رئیس «شورای انتقالی جنوب» از نیروهای تحت امر خود خواست به سمت کاخ المعاشیق (که بعد از سیطره بر آن به «الیمامه» تغییر نام یافت) حرکت کرده و آن را تصرف کنند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: