آیا اختیارات دولت روحانی کم است؟

کدخبر: 2331138

فعّال سیاسی اصول‌گرا، اجازه مذاکره بدون محدودیت با قدرت‌های خارجی را یکی از اختیارات ویژه و اختصاصی دولت روحانی دانست.

ناصر ایمانی، فعّال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به طرح موضوع کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور گفت: نیاز است یک کار مطالعاتی جدّی توسط دستگاه‌های ذیربط و رسانه‌ها انجام شود و اختیاراتی که طی ۳۰ سال اخیر از زمان مرحوم هاشمی تاکنون هر کدام از دولت‌ها داشته‌اند را مقایسه کنند.

وی اختیارات رئیس‌جمهور را به 2 دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: یک دسته از اختیارات، اختیارات قانونی است، که در قانون اساسی و قوانین مصرح مجلس برای رئیس‌جمهور و قوه مجریه وجود دارد، که برای همه دولت‌ها ثابت است. یک دسته دیگر، اختیاراتی است که به تناسب زمان، توسط رهبری نظام به دولت‌ها داده می‌شود که این اختیار را یا قانون به رهبری داده یا برگرفته از احکام حکومتی است.

ایمانی با بیان اختیارات دولت روحانی، قابل قیاس با اختیارات دولت‌های قبل نیست، گفت: دولت فعلی، علاوه بر اختیارات قانونی، از اختیارات اختصاصی بهره‌مند بوده که به هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی داده نشده بود.

فعّال سیاسی اصول‌گرا، اجازه مذاکره بدون محدودیت با قدرت‌های خارجی را یکی از اختیارات ویژه و اختصاصی دولت روحانی دانست و گفت: طی دولت‌های قبل از روحانی، مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای در محدوده خاصی بود که اتفاقاً همان مقداری هم که بود در زمان آقای خاتمی انجام شد. یعنی در دولت احمدی‌نژاد هیچ مذاکره مستقیمی با طرف‌های خارجی درباره هسته‌ای نداشتیم و صرفاً مذاکرات محدودی در زمان خاتمی داشتیم.

ایمانی ادامه داد: به محض اینکه روحانی زمام امور را در دست گرفت، رهبری انقلاب اجازه مذاکرات گسترد‌ه‌ با کشورهای پنج به‌علاوه یک را به روحانی داد و این هم بلافاصله بعد از انتخاب او به ریاست جهوری بود، درحالی که به فاصله چندماه قبل از اینکه روحانی سر کار بیاید، اجازه برای مذاکره مستقیم به احمدی‌نژاد داده نشد.

وی، مذاکره با مسئولان عالی‌رتبه ایالات متحده را یکی دیگر از اختیارات اختصاصی دولت روحانی دانست و گفت: این مذاکرات در همه سطوح جریان داشت، نه صرفاً مذاکره دور یک میز، بلکه به‌صورت دوجانبه.

ایمانی خاطرنشان کرد: اجازه مذاکره مستقیم با مسئولان ایالات متحده، به دولت خاتمی هم داده نشد و در آن زمان با آمریکایی‌ها مذاکره نکردیم، بلکه فقط با اروپایی‌ها مذاکره کردیم.

وی با بیان اینکه اجازه مذاکره با آمریکا، امکان بسیار بزرگی را برای دولت روحانی بوجود آورد، اظهار داشت: من با حوادث بعد از آن و اتفاقاتی که درباره برجام رخ داد، کاری ندارم، امّا اجازه این مذاکرات برای اولین بار بود که داده می‌شد و به‌طور خاص به دولت روحانی داده شد. حتی دولت هاشمی هم به دلایل خودش چنین اجازه‌ای را پیدا نکرد.

ایمانی به اختیارات قابل توجه اقتصادی که از سوی رهبر انقلاب در قالب شورای هماهنگی سران قوا به رئیس‌جمهور اعطا شده اشاره کرد و گفت: در گذشته چنین چیزی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: دولت با تنگناهایی روبه‌رو بود و رفع این تنگناها در زمان تحریم، بعضا از طرق قانونی ممکن نبود یا زمان زیادی می‌طلبید. از این روی، رهبری از اختیارات حکومتی خودشان به جلسه سران قوا تفویض فرمودند تا در جمعی سه نفره که البته مسئولان دیگری هم هستند، دولت بتواند تصمیمات مهمی را به‌سرعت بگیرد تا تنگناهای خودش را رفع کند.

ایمانی، تصمیمات ارزی خوبی که در یکسال گذشته در جلسه مشترک سران قوا گرفته شده را یکی از دستاورهای این جلسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: آخرین مورد از این مصوبات هم اخیراً در مسئله انتزاع برخی مسئولیت‌های بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن‌ها به وزارت بازرگانی بود. در حالی که این موضوع در هفت سال پیش مصوبه مجلس را داشته و این تصمیم موقتاً مصوبه مجلس را کنار گذاشت تا در کارهای دولت گشایش ایجاد شود.

ایمانی، اختیارات وسیعی که رهبر انقلاب برای فروش نفت به دولت داده را یکی دیگر از اختیارات ویژه روحانی دانست و گفت: البته از جزئیات آن اطلاعات دقیقی نداریم.

فعّال سیاسی اصول‌گرا با بیان اینکه اختیارات روحانی در شش سال گذشته، به‌ویژه یکسال اخیر بی‌نظیر بوده، تصریح کرد: مجموع این اختیارات به‌مراتب از اختیارات دولت‌های قبلی بیشتر بوده است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: