خسارت ۳۴ هزار میلیارد تومانی کشور از حذف کارت سوخت!

کدخبر: 2331279

معاون سابق وزیر نفت در امور پتروشیمی، میزان واردات بنزین روزانه به کشور در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۸ را به دلیل حذف کارت سوخت ۸.۸ میلیون لیتر دانست و اعلام داشت که بابت این مقدار واردات بنزین به کشور ۸ میلیارد دلار ارز پرداخت شده که با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومانی، رقم پرداخت شده حدود 34 هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون سابق وزیر نفت در امور پتروشیمی، میزان واردات بنزین روزانه به کشور در فاصله زمانی 92 تا 98 را به دلیل حذف کارت سوخت 8.8 میلیون لیتر دانست و اعلام داشت که بابت این مقدار واردات بنزین به کشور 8 میلیارد دلار ارز پرداخت شده که با محاسبه دلار 4200 تومانی، رقم پرداخت شده حدود 34 هزار میلیارد تومان بوده است.

اصغر ابراهیمی اصل گفت: واردات روزانه 8.8 میلیون لیتر بنزین روزانه را کف واردات بنزین به کشور دانست زیرا در برخی از روزها 12 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است.

وی حذف کارت سوخت را یک اقدام اشتباه و به ضرر منافع ملی توصیف کرد که وزیر نفت باید پاسخگوی این اقدام خود باشد و تاکید کرد که اگر کارت سوخت حذف نمی‌شد، دیگر نیازی به واردات 8 میلیارد دلار بنزین به کشور نبود و متاسفانه به همین اندازه که بنزین وارد کشور شده، بنزین از کشور قاچاق شده است.

ابراهیمی اصل اضافه کرد که با حدف کارت سوخت، زمینه قاچاق بنزین از کشور تسهیل شد و در عین حال، الگوی مصرف را جابجا کرده و به مصرف بی رویه دامن زد.

وی بنزین‌های وارداتی به کشور را یورو 2 و یورو 3 خوانده و گفته است که بنزینی که به اسم یورو 4 به کشور وارد شده همان بنزین‌های یورو 2 و یورو 3 بوده و کیفیت آن نیز به مراتب پایین‌تر از بنزین ترکیبی با محصولات پتروشیمی در داخل کشور بوده است.

به گفته ابراهیمی اصل، عده‌ای با واردات بنزین باکیفیت پایین و فروختن آن به قیمت بنزین باکیفیت بالا و بعد هم قاچاق کردن بنزین به خارج کشور سود کلانی برده‌اند که پیدا کردن افرادی که بنزین را به کشور وارد کرده اند کار بسیار ساده‌ای است.

معاون سابق وزیرنفت در امور پتروشیمی تاکیدکرد: سرطانزابودن بنزینی که پیشتر با مخلوط کردن محصولات پتروشیمی تهیه می‌شد کذب محض بوده و جریان ناسالمی پشت این جوسازی‌ها وجود داشت.

وی اذعان داشت که زنگنه در فاصله زمانی 92 تا 98 آگاهانه یا نا آگاهانه تصمیم به حذف کارت سوخت گرفته که این تصمیمات برای اقتصاد کشور تصمیم درستی نبوده هر چند که در زمستان سال گذشته قرار شد استفاده از کارت سوخت را اجرایی کند که با گذشت 10 ماه تازه اکنون اجرایی می‌شود.

ابراهیمی اصل، تصریح کرد که زنگنه به عنوان وزیر نفت دستور حذف کارت سوخت را صادر کرده و مسولیت آن با شخص وزیر بوده و حالا هم حق نظام است که از او بپرسد که چرا کارت سوخت را حذف کرده و اگر زنگنه پاسخ درستی ندارد باید با او برخورد شود.

وی بیان داشت که به دلیل حذف کارت سوخت فضای هیجانی و فرصت طلبی قاچاق سوخت مهیا شد زیرا 15 درصد بنزین کشور به دلیل حذف کارت سوخت قاچاق می‌شود که اگر کارت سوخت وجود داشت قاچاق سوخت به نیم درصد می‌رسید.

نود اقتصادی

ارسال نظر: