پیشروی‌های فوری ارتش سوریه و متحدین در ادلب؛ چند قدم مانده تا خان شیخون!

کدخبر: 2331323

در صورت آزادسازی خان شیخون، تحول بزرگی در معادلات سوریه و منطقه ادلب ایجاد می‌شود؛ زیرا گروه‌های تروریستی مستقر در شمال غربی استان حماه در محاصره کامل قرار می‌گیرند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا مجیدی: در دور جدید عملیات ارتش سوریه در جنوب استان ادلب و شمال غرب استان حماه، پیشروی‌های متحدین با سرعت زیاد ادامه دارد؛ به طوری که تنها طی سه روز اخیر یک شهر استراتژیک و بیش از ۱۰ روستا و شهرک آزاد شده‌اند.

عملیات ارتش سوریه حدود دو ماه قبل در شمال غرب استان حماه آغاز شد. طی نزدیک به ۶ هفته، طراحی و فرماندهی این عملیات بر عهده مستشاران روس بوده و نیروهای عملیاتی روی زمین آن نیز عمدتا سوری بودند. در محور «کبانی» و «جبل شحشبو» تعدادی نیروهای تکاوری روس نیز حضور داشتند که در پی اشغال «الحمامیات» به این منطقه حساس ارسال شدند.

با این حال در دور جدید عملیات ارتش سوریه و متحدین، علاوه بر نیروهای عملیاتی سابق از نیروهای جبهه مقاومت و تعدادی از همپیمانان روسیه مانند نیروهای ویژه چچنی نیز حضور دارند. حتی برخی منابع از حضور نیروهای صرب نیز خبر می‌دهند. این موضوع باعث تغییر موازنه قوا و پیشروی سریع متحدین دمشق شده است.

در همین راستا آخر هفته قبل روستاهای «حصرایا» و «مزرعه دناور» از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد شدند. روستای حصرایا، بارانداز عملیاتی «جیش العزه» برای حمایت از خط الجبین و تل ملح بود و پاکسازی آن باعث از هم گسیختگی ساختار دفاعی معارضین می شد. روز بعد متحدین در این محور توانستند روستاهای «ابورعیده» و «الاربعین» را آزاد کنند. با آزادسازی این دو روستا، راه برای آزاد کردن شهرک «الزکاة» باز شد تا به این ترتیب جاده استزاتژیک «اللطامنة» و «کفرزیتا» زیر آتش توپخانه‌های ارتش سوریه قرار گیرد.

در مورد اهمیت شهرک الزکاة کافی است بدانیم مهم‌ترین پایگاه‌های «جیش العزه» شهرهای «اللطامنة» و «کفرزیتا» می‌باشد. جیش العزه نیز مهم‌ترین گروه وابسته به ارتش آزاد فعال در نبردهای شمال غرب استان حماه می‌باشد. بعد از جیش العزه، فعال‌ترین گروه نبرد در این محور عملیاتی، گروه تروریستی «جبهه وطنیه» است که مرکز آن‌ها در استان حماه شهرهای «مورک» و «کفرنبل» می‌باشد. فاصله اللطامنة تا مورک نیز تنها ۷.۵ کیلومتر است.

محوری های پیشروی ارتش سوریه

اما پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدین به «الزکاة» محدود نشد. متحدین در محور «کفرنبودة» با پیشروی به سمت شرق، ابتدای هفته جاری موفق شدند شهر استراتژیک «الهبیط» را از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد سازند. «الهبیط» یکی از مهم‌ترین شهرها در گردنه منطقه کوهستانی «جبل شحشبو» می‌باشد و با آزادسازی آن، راه برای ورود به «خان شیخون» باز می‌شود. شهر الهبیط بر فراز تپه‌ای به ارتفاع ۶۰۰ متر از سطح دریا بوده و حاشیه آن را جلگه‌هایی تشکیل می‌دهد که ارتفاع آن کم‌تر بوده و مانند دامنه کوه در مقایسه قله کوه می‌باشند. برای تقریب ذهن کافی است بدانیم ارتفاع شهر «خان شیخون» ۳۵۰ متر بوده که تقریبا معادل نصف ارتفاع الهبیط می‌باشد. فاصله الهبیط و خان شیخون نیز تنها ۸ کیلومتر می‌باشد. در نتیجه با تثبیت سیطره ارتش سوریه بر الهبیط و استقرار توپخانه‌های سوری و روسی در ارتفاعات آن، خان شیخون به طور کامل زیر آتش توپخانه ارتش سوریه قرار می‌گیرد.

نقشه پیشروی ارتش سوریه تا ظهر روز چهارشنبه ۲۳ مرداد

بعد از پاکسازی الهبیط در ابتدای هفته جاری، گروه‌های معارض مسلح تمام توان و همت خود را به کار گرفتند تا بار دیگر این شهر را اشغال کنند. آن‌ها طی دو روز با چند عامل انتحاری به مواضع ارتش و متحدین حمله کردند؛ اما در حملات خود ناکام ماندند!

ارتش سوریه از دیروز در این محور پیشروی‌های خود را از سر گرفت و با آزادسازی «خربة المرشد»، «کفر عین» و «تل عاس» به فاصله ۴ کیلومتری خان شیخون رسیدند. حتی عصر دیروز متحدین موفق شدند پاسگاه موسوم به «حاجز السلام» را نیز تصرف کنند؛ اما معارضین مسلح در پاتک خود بار دیگر این پاسگاه را اشغال کردند. حاجز السلام در فاصله سه کیلومتری شهر خان شیخون قرار دارد.

نکته بی‌سابقه در عملیات اخیر ارتش سوریه، دامنه یا طول محور عملیاتی است. در گذشته متحدین به سختی می‌توانستند همزمان در دو محور عملیاتی بجنگند؛ اما طی هفته گذشته در سه محور پیشروی کرده و در یک محور نیز به نبرد ادامه دادند تا مجموعا در چهار محور که طول آن‌ها به بیش از ۵۰ کیلومتر می‌رسد در حال نبرد با گروه‌های تروریستی باشند.

سومین محوری که متحدین در آن پیشروی کردند، شرق شهر مورک و جنوب شرقی خان شیخون می‌باشد که ارتش برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ توانسته در این محور به دروازه‌های شهر التمانعة برسد. ابتدای هفته جاری، متحدین در این محور توانستند از طریق شهرک «عطشان» وارد ارتفاعات «تل سکیک» شوند و بعد از نبردهای بسیار سنگین در این محور، تل سکیک را آزاد کنند. ارتش سوریه پس‌از آزادسازی تل سکیک، فورا به سمت روستای «سکیک» حمله کرده و موقتا این روستا را آزاد کردند؛ اما گروه‌های تروریستی به محوریت هیئت تحریر الشام با نیروهای انتحاری به سکیک حمله کرده و بار دیگر آن را اشغال کردند. نبرد بر سر سکیک دو روز به شدت ادامه داشت تا این‌که روز شامگاه دوشنبه بار دیگر ارتش سوریه توانست این روستا را آزاد کنند. در همین حال، حملات معارضین به سکیک همچنان ادامه دارد و در این محور، تلفات طرفین بسیار بالا گزارش می‌شود.

چرا عملیات خان شیخون مهم است؟

روز سه شنبه ارتش سوریه و متحدین با تداوم پیشروی در محور تل سکیک موفق شدند ارتفاعات «تل ترعی» را آزاد کنند. تپه‌های موسوم به تل ترعی با ارتفاع حدودا ۴۰۰ متر در جنوب شهر «التمانعة» قرار دارد. شهر «التمانعة» کم‌تر از ۳ کیلومتر با «تل ترعی» فاصله داشته و از نظر ارتفاعی نیز تقریبا هم‌سطح می‌باشند. از طرف دیگر تل ترعی با فاصله تقریبی ۷ کیلومتر در شرق خان شیخون واقع شده است و به این ترتیب ارتش سوریه از دو سمت شرق و غرب به سمت خان شیخون در حال پیشروی است.

در صورت آزادسازی خان شیخون، تحول بزرگی در معادلات سوریه و منطقه ادلب ایجاد می‌شود؛ زیرا گروه‌های تروریستی مستقر در شمال غربی استان حماه در محاصره کامل قرار می‌گیرند.

ارسال نظر: