بازگشت به زندان؛ زکزاکی عزت را معامله نکرد

کدخبر: 2331360

شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه پس از اینکه نتوانست به‌خاطر کارشکنی‌های متعدد دولت نیجریه و تیم پزشکی مستقر در هند، تحت درمان قرار بگیرد روز گذشته به کشورش بازگشت تا براساس خواسته‌های او در کشور دیگری مورد درمان قرار گیرد؛ بازگشتی که پس از زمان زیادی انتظار در فرودگاه ابوجا، خبرنگاران اجازه دیدار با شیخ زکزاکی را در فرودگاه نیافتند و نیروهای امنیتی، او را از در پشتی فرودگاه خارج و به محلی نامعلومی(زندان) منتقل کردند.

چند روز پیش دادگاه نیجریه به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی شیخ زکزاکی، مجوز آزادی وی و همسرش را صادر کرد و شیخ زکزاکی هفته گذشته به اتفاق همسرش برای درمان وارد هند شد تا رأی دادگاه ابوجا پس از دو هفته تأخیر به اجرا درآید. گفته می‌شود روند درمان زکزاکی با نظارت و همراهی نیروهای دولت نیجریه در بیمارستان مشخص‌شده‌ای در هند در حال شکل‌گیری بود و به‌خاطر اینکه بر خلاف نظرات شیخ زکزاکی بود، ایشان از ادامه روند درمان صرف نظر کردند و صلاح دانستند تا به کشور خود بازگردند.

انتقال دوباره زکزاکی به زندان ابوجا شیخ زکزاکی روز دوشنبه گذشته از کادونا عازم فرودگاه ابوجا، پایتخت نیجریه شده و از آنجا به هند سفر کرد؛ این سفر در حالی صورت گرفت که قاضی گفته بود سلامتی شیخ رو به وخامت است و هر لحظه ممکن است از دنیا برود.

عدم آگاهی پزشکان هندی از بیماری شیخ زکزاکی اجرایی‌شدن رأی دادگاه ابوجا، در سفر زکزاکی به هند پس از آن صورت گرفت که مسلمانان نیجریه و چهره‌های مختلف سیاسی جهان ماه‌ها به رسیدگی‌نشدن به وضعیت سلامتی شیخ‌زکزاکی، اعتراض‌ها و تحصن‌های متعددی از خود نشان دادند و حتی در اعتراض به تأخیر در اجرای آن در مقابل سفارت نیجریه در لندن تحصن چندروزه انجام دادند اما متاسفانه کارشکنی و بدعهدی دولت ابوهاری نیجریه در هند هم ادامه یافت و مانع انجام درمان ایشان در دهلی شد چرا که آزمایشات و مطالعاتی که پیش از این در روند درمان شیخ زکزاکی انجام گرفته بود به بیمارستان هند ارسال نشد و انجام آزمایشات مجدد و برخی دیگر از دستورات پزشکی که قبلاً توسط تیم‌های پزشکی بین‌المللی روی شیخ انجام شده بود باید ادامه می‌یافت که متاسفانه دولت بوهاری نتایج آن آزمایشات را به هند تحویل نداد و شیخ زکزاکی صلاح در این دانست که در بیمارستان هند، مورد جراحی قرار نگیرد چرا که نتیجه آزمایشات ایشان در نیجریه مشخص بود و به این خاطر ایشان برای بهبودی به خارج از کشور اعزام ‌شدند.

منابع آگاه اعلام کردند که شیخ زکزاکی همچنین افزوده که فرستادگان دولت نیجریه اطلاعات غلطی در مورد پرونده سلامت وی در اختیار مقام‌های هندی قرار داده‌اند و همین امر روند درمان را مختل کرده و باعث شده تا پزشکان هندی بگویند که از بیماری‌های او هیچ اطلاعی ندارند و روند آزمایشات باید از ابتدا آغاز شود.

خبر بازگشت شیخ زکراکی را پیش‌تر حساب کاربری دفتر وی نیز تایید کرده و گفته بود که ایشان قرار است ساعت ۲۲:۰۰ جمعه شب به وقت دهلی‌نو عازم نیجریه شود.در پیام تصویری منتشرشده، شیخ «ابراهیم زکزاکی» به تشریح کارشکنی‌های صورت‌گرفته توسط دولت نیجریه پرداخته و اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد به کشور خودش بازگردد و از آنجا در صورت امکان به کشور دیگری برود که شرایط درمان مهیا باشد. به گفته شیخ زکزاکی، مقام‌های نیجریه‌ای برخلاف برنامه از پیش تعیین‌شده ابتدا قصد داشته‌اند وی را به بیمارستان دیگری منتقل کنند.

نپذیرفتن شرایط درمانی شیخ زکزاکی از سوی هند در ادامه شیخ زکزاکی با متهم کردن دولت نیجریه به‌ دروغگویی، افزوده است: دولت هند فقط دو ساعت به ما وقت داد که تصمیم بگیریم آیا شرایط بیمارستان را می‌پذیریم یا می‌خواهیم به نیجریه بازگردیم. به آن‌ها گفتیم که این شرایط را نمی‌پذیریم و ترجیح می‌دهیم که به کشور خودمان بازگردیم اما با گذشت ۲۴ ساعت، هنوز پاسخی نداده‌اند. کشورهای بسیار دیگری وجود دارند. ما به نیجریه بازمی‌گردیم و اگر هر یک از آن کشورها شرایط ما را پذیرفتند، به آنجا می‌رویم.

دکتر شجره از همراهان تیم پزشکی شیخ زکزاکی در ویدئویی که از مقابل بیمارستان رهبر شیعیان نیجریه در هند ضبط کرده است، گفت : ما همه از این اتفاقات عصبانی هستیم. در اینجا مانند یک تروریست و بسیار بد با شیخ زکزاکی رفتار شده است. ما به اعتراضات ادامه می‌دهیم تا ایشان به حق خود یعنی امکانات درمانی برسند.

بیانیه جنبش اسلامی نیجریه به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه «شیخ ابراهیم زکزاکی» بدون پایان مراحل درمان در هند به نیجریه بازمی‌گردد، جنبش اسلامی نیجریه بیانیه‌ای درباره چرایی این اقدام صادر کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: به‌دنبال فقدان پیشرفت در بن‌بستی که در زمینه درمان شیخ ابراهیم زکزاکی در دهلی‌نو ایجاد شد، این موضوع که شیخ در حال بازگشت به ابوجا پایتخت نیجریه است، تأیید می‌شود.

این بن‌بست در نتیجه امتناع شیخ (زکزاکی) از تن دادن به شرایط مدنظر نیروهای امنیتی نیجریه برای درمان که با همکاری همتایان هندی آن‌ها صورت گرفته بود، ایجاد شد.

دخالت دولت نیجریه و تعجیل آن در کل فرایند درمانی، دلیل اصلی این بن‌بست است در حالی که حکم دادگاه آن بوده که دولت در روند درمان نقش نظارتی داشته باشد. دولت از همان اول هم نمی‌خواست با مرخصی درمانی و خروج شیخ زکزاکی موافقت کند و با همه ابزارهایش ممکنش همه کار کرد تا مانع از انجام این کار شود.

جنبش اسلامی (نیجریه) کاملاً از اقدام تازه (دولت نیجریه) ناخرسند است و ما قویاً این باور را داریم که تک‌تک صلح‌دوستان در نیجریه هم همین احساس را دارند. شیخ چرا باید به دولتی که هزاران نفر از حامیان و پسرانش را کشته و به او و همسرش گلوله شلیک کرده و آن‌ها را در معرض مسمومیت با سرب قرار داده، اعتماد کند؟

هفته گذشته زمانی که شیخ زکزاکی وارد هند شده بود، یکی از نزدیکان رهبر شیعیان نیجریه عنوان کرده بود که شیخ زکزاکی پس از درمان و بازیافتن سلامت خود علاقه‌مند به بازگشت به نیجریه است؛ البته درمانی که مطابق نظر ایشان ادامه پیدا نکرد و ایشان تصمیم گرفتند که قبل از طی کردن روند درمان به ابوجا بازگردند تا مقصد دیگری برای درمان انتخاب شود.

نیجریه را می‌توان سومین کشور پرجمعیت شیعه جهان پس از ایران و عراق به شمار آورد؛ کشوری با حدود ۱۷۰میلیون نفر جمعیت که ۴۰درصد آن را مسیحیان و 50درصد دیگر را مسلمانان تشکیل می‌دهند؛ مسلمانانی که به برکت تلاش‌های «شیخ ابراهیم زکزاکی» حدود ۱۰ میلیون نفر از آنان طرفدار انقلاب اسلامی و مذهب جعفری شده‌اند. این مساله را می‌توان در راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی روز اربعین و مراسم روز عاشورا در این کشور به خوبی دید. قطعاً نیجریه یک استثنا نیست و می‌توان این‌گونه برنامه‌های موفق را دیگر کشورهای جهان هم دید؛ اما تلاش‌های 30 ساله شیخ زکزاکی واقعیت دیگری را در این نقطه از غرب آفریقا به تصویر می‌کشد. او بدون پشتوانه مالی و سازمانی و با ایثار و همت مردم توانست گامی موفق در توسعه ارزش‌های اسلامی بردارد؛ ایثار و بندگی‌ای که می‌توان با شهادت 6 فرزند رهبر شیعیان نیجریه در راه احیا و بیداری مردم در سال‌های اخیر به روشنی مشاهده کرد.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: