شرایط حضور در مراسم پیاده‌روی ایام اربعین حسینی اعلام شد

کدخبر: 2331422

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای که دیروز صادر کرد و دراختیار رسانه‌ها قرار داد، اعلام کرده است ثبت‌نام برای سفر اربعین از اول شهریور آغاز می‌شود. نکته مهم دیگری که هر سال در ایام زیارت اربعین کربلا مطرح می‌شود، مربوط به ویزاست. البته، برای امسال اعلام شده است دریافت ویزا برای ایرانی‌ها در این ایام لغو شده است؛ اما برای خروج از کشور در اربعین، ثبت‌نام در سامانه «سماح» ضروری است.

اگرچه این روزها همه خود را برای برگزاری باشکوه ایام عید سعید غدیر آماده می‌کنند، مسوولان هم در حال انجام رایزنی‌های لازم برای راهپیمایی ایام اربعین حسینی هستند. روز گذشته نیز، سازمان حج و زیارت شرایط لازم برای سفر اربعین و اقدامات لازم برای این سفر معنوی را اعلام کرد.

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای که دیروز صادر کرد و دراختیار رسانه‌ها قرار داد، اعلام کرده است ثبت‌نام برای سفر اربعین از اول شهریور آغاز می‌شود. نکته مهم دیگری که هر سال در ایام زیارت اربعین کربلا مطرح می‌شود، مربوط به ویزاست. البته، برای امسال اعلام شده است دریافت ویزا برای ایرانی‌ها در این ایام لغو شده است؛ اما برای خروج از کشور در اربعین، ثبت‌نام در سامانه «سماح» ضروری است. وزارت کشور هم اعلام کرده است از دهم ماه محرم (برابر با نوزدهم شهریور) زائران اربعین به‌شرط ثبت‌نام قبلی، اجازه خروج از کشور را دارند. سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir دراختیار هموطنان قرار دارد و می‌توانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند. همچنین، اگر دسترسی به این سایت امکان‌پذیر نبود، با مراجعه به دفاتر زیارتی، در این سامانه می‌توان ثبت‌نام کرد.

مدارک لازم برای ثبت‌نام در اطلاعیه‌ای که سازمان حج و زیارت منتشر کرده، زائران برای ثبت‌نام در سامانه سماح مدارکی آماده کنند. بر‌این‌اساس، متقاضیان اربعین پس از ثبت اطلاعات مطابق مدارک هویتی در سامانه سماح، نزدیک‌ترین دفتر خدمات زیارتی به محل سکونت خود را در این سایت انتخاب می‌کنند و به‌همراه گذرنامه معتبر و دو قطعه عکس سه در چهار پشت‌زمینه سفید و ترجیحا شبیه عکس گذرنامه به آن مراجعه می‌کنند. گذرنامه متقاضیان اربعین هم دست‌کم باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد. این سازمان مهم‌ترین ضرورت ثبت‌نام در سامانه سماح را کنترل جمعیت در مرزها دانست و اعلام کرد زائران برای بیمه و تأمین ارز موردنیاز این سفر باید در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند. رییس ستاد مرکزی اربعین پیش‌تر گفته بود طبق مذاکره با بانک مرکزی، سهم ارزی هر زائر اربعین ۱۰۰هزار دینار عراق است. البته، سازمان حج و زیارت هم در این مرحله به‌صورت رسمی هزینه‌ای برای ثبت‌نام اعلام نکرده است.

گذرنامه لازم است در روزهای گذشته، دیدارهای بین مسوولان سیاسی و انتظامی ایرانی و عراقی برای هماهنگی‌های بیشتر به‌منظور برگزاری باشکوه پیاده‌روی ایام اربعین انجام شده است. مدیرکل انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان نیز به موضوع حذف ویزا از سفر اربعین اشاره کرده و گفته است: زائران باید توجه کنند که فقط ویزا حذف‌ شده؛ اما پاسپورت و دیگر موارد قانونی برای خروج از کشور باید رعایت شود. آقای رضا نجاتی افزوده است: با هماهنگی میان دو کشور ایران و عراق، ویزا برای اربعین سال ۱۳۹۸ حذف شد که گامی مؤثر برای افزایش تعداد زائران و مشارکت همه مردم در این همایش مذهبی-معنوی است. مدیرکل انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان به بازدید مدیران دستگاه‌های مرتبط از مرز چذابه اشاره کرد و گفت: روز جمعه گذشته، همراه‌ با استاندار، مدیران کل راه‌و‌شهرسازی، حمل‌ونقل و سپاه پاسداران از مرز چذابه دیدار کردیم و پروژه‌های راه در حال انجام بود. وی ادامه داد: انتقاداتی درزمینه راه‌های دسترسی به مرزها وجود دارد؛ اما وعده تحویل پروژه راه‌های منتهی به چذابه تا قبل از آغاز مراسم اربعین داده شد. نجاتی تصریح کرد: سیل و آب‌گرفتگی جاده‌ها سبب کاهش سرعت پیشرفت پروژه‌ها در مسیر مواکب و پارکینگ‌ها شده بود که پس از خروج آب، اجرایی‌شدن آن‌ها از سر گرفته ‌شده است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف پارکینگ یکی از مصوبات جلسه روز جمعه بود، عنوان کرد: در حوزه ترافیک و پارکینگ، دیگر جایی برای اتلاف وقت و ریسک نداریم. پیمان‌کار باید هرچه‌سریع‌تر به تعهدات قبلی خود عمل کند. سردار حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی خوزستان نیز با حضور در این ستاد گفت: نیروهای آجا برای استقرار در جاده عبدالخان از چذابه به‌سمت سه‌راهی بستان، نیازمند مصوبه شورای تأمین هستند. وی با اشاره به بازدید جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا از دو مرز شلمچه و چذابه افزود: با‌توجه‌به اینکه امسال ویزای اربعین حذف‌ شده است، پیش‌بینی می‌شود تردد خودروهای شخصی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و حداقل نیازمند افزایش 30‌درصدی ظرفیت پارکینگ‌ها در دو مرز شلمچه و چذابه هستیم. عباس‌زاده تصریح کرد: پایانه مرزی شلمچه درکنار چشمه‌های حمام، به سرویس‌های بهداشتی بیشتری نیاز دارد و درکل، هر دو مرز نیازمند وسایل سرمایشی و سایه‌بان‌های بسیاری هستند. فرمانده انتظامی خوزستان ادامه داد: متأسفانه همچنان اقدامات لازم برای استقرار مواکب در مرزها انجام نشده و کار ساخت‌وساز مواکب به‌‌طورکامل انجام نشده است.

صبح نو

ارسال نظر: