احسان علیخانی: «عصر جدید» سخت‌ترین کار تمام عمرم بود

کدخبر: 2331425

روز گذشته و در آستانه پخش فینال «عصر جدید»، نشست خبری این برنامه با حضور اهالی رسانه و سازندگان این برنامه برگزار شد. «عصرجدید» تجربه جدیدی در عرصه برنامه‌سازی سیما به‌حساب می‌آید که با تمام نقدها توانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. حالا و پس از چند ماه، این برنامه به مرحله فینال رسیده است. در نشست خبری این برنامه، آقایان احسان علیخانی، سیدبشیر حسینی، آریا عظیمی‌نژاد و امین حیایی حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این مراسم، علیخانی درباره تشخیص استعدادها و نظارت بر عملکرد داورها در سخنانی گفت: به‌طورمشخص اگر بخواهم درباره جزئیات بگویم، در عصرجدید فراتر از ارسال ویدئو و ارزیابی آن‌ها، کم‌کاری از سمت من بوده که این زحمات را کمتر کشیده‌ام. انتقال ویدئو با واقعیتی که وجود داشت، بخش دیگر کار ما بود. هر فرد هم مجزا شناخته می‌شد. ما دو باشگاه مهارت مفصل گذاشتیم تا استادان افتخاری بیایند و به بچه‌ها آموزش بدهند. این‌طور نبوده که با صِرف ارسال یک ویدئو فرد را روی صحنه فرستاده باشیم.

وی ادامه داد: برخی مهمانان ما سخت‌شان بود روی صحنه حتی حرف بزنند و تلاش بسیاری کردیم که افراد آماده‌ روی‌صحنه‌رفتن شوند. عصرجدید برنامه تلویزیونی استعدادیابی عمومی است که همه افراد بتوانند در آن حضور پیدا کنند. در بخش دیگری از این مراسم، علیخانی درباره اینکه سرنوشت برندگان چه خواهد شد، چنین توضیح داد: ما خیلی درباره این موضوع فکر کردیم و قرار بر این شد که به نفر اول تا پنجم اعتبارات تخصصی اختصاص یابد. کار سختی بود و ما چند شعار در برنامه داشتیم که یکی از آن‌ها همین موضوع بود که فقط در حوزه استعداد و مهارتشان باشد و خودِ من به‌صورت برنامه‌ساز علاقه‌مندم این برگزیدگان در فصل بعدی همراه ما باشند.

وی با اشاره به برخی انتقادها در فضای عمومی جامعه مبنی‌بر اینکه درنهایت چه برنامه‌ای برای استعدادها در نظر گرفته می‌شود، گفت: «عصرجدید» برنامه استعدادیابی عمومی است و مدرسه تخصصی نیست؛ اما به اذعان دیگران، ما فراتر از ضبط برنامه تلویزیونی برای شرکت‌کنندگان وقت گذاشتیم. برخی این نکته را مطرح کردند آیا صرفا برای پرکردن برنامه از این بچه‌ها استفاده می‌کنیم یا از آن‌ها برای جلب مخاطب سوءاستفاده می‌کنیم؛ در‌حالی‌که باید بگویم هیچ‌کس این شرکت‌کننده‌ها را نمی‌شناخت و جز نفرات محدودی که در برخی جشنواره‌ها لوح گرفته بودند، کسی آن‌ها را ندیده بود. ما در چند قسمت نهایی برنامه به این موضوع پرداختیم و قرار شد چند اعتبار تخصصی به فینالیست‌ها داده شود؛ در‌حالی‌که این کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود. ما چند شعار برای کشف و دیده‌شدن داشتیم که شعار آخر، یعنی «رسیدن»، خیلی مهم‌تر است و همین اعتبار تخصصی که به برنده‌ها اختصاص می‌یابد، خیلی مهم است؛ چون به توسعه مهارت آن‌ها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: من تمایل دارم پنج فینالیست برنامه در فصل بعد عضو گروه ما باشند؛ در‌حالی‌که ممکن است یکی بخواهد آلبوم موسیقی بیرون بدهد و یکی دیگر بخواهد تمرین داشته باشد، موقعیت کار برایشان فراهم است تا بتوانند بعد از دیده‌شدن مسیرشان را ادامه دهند؛ چون اگر حواس‌مان به این مسیر نباشد، ممکن است پایین بیفتند. او درباره تأثیرگذاری به‌عنوان مجری در مقاطعی بر تصمیم داوران، اذعان کرد: کاملا این حرف درست است و جاهایی این اتفاق افتاده است و منکر آن نیستم.

این مجری تلویزیون درباره تغییر ساختار برنامه عصرجدید در فصل جدید نیز عنوان کرد: برای من با اختلاف سخت‌ترین کار تمام عمرم بود و فکر نمی‌کردم با چنین پروژه‌ای مواجه شوم. این کار از لحظه پیش‌تولید در آستانه یک‌ساله‌شدن است. ما ضبط‌های طولانی داشتیم و میانگین ضبط‌ها امکان ندارد کمتر از ۱۵ ساعت باشد. مونتاژ برنامه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دقیقه است که باید به ۱۰ دقیقه تبدیل شود. اسکان بچه‌هایی که از شهرستان می‌آیند، همه این‌ها کار را سخت می‌کرد. البته این‌ها را برای مظلوم‌نمایی نمی‌گویم. او درباره بازه زمانی پخش فصل جدید نیز عنوان کرد: اگر شرایط فراهم باشد، برای زمستان۱۳۹۸ کار را آماده پخش می‌کنیم.

علیخانی درادامه درباره حضورش در برنامه در مقام مجری که آن را از باقی تلنت‌شوها متفاوت می‌کند، اظهار کرد: ما خواستیم زورمان را بگذاریم که کار به‌پایان برسد و بعد بتوانیم بحث کنیم.

چند نکته درباره‌ برنامه ما وجود دارد که آن را از باقی تلنت‌شوها جدا می‌کند. حضور میزبان در برنامه ما فرق دارد و من حسم این بود که کارم به عنوان وکیل و مدعی‌العموم بچه‌هاست. زمانی‌که با شرکت‌کننده‌ها در ارتباط بودیم، بسیار مفصل بود. در تلنت‌شو ریتم خیلی بالاست، اجرا داری و تمام. من حس کردم برای بچه‌ای که دسترسی به جایی ندارد، حضور و گفت‌وگوهای من کمک‌کننده است. به هرحال، ما چهار داور داشتیم با سلایق مختلف که هر کسی روی رأی خود پافشاری می‌کرد و تماشاگران هم جایی می‌خواستند نظرشان را تحمیل کنند. من بازهم می‌گویم این دخالت من در رأی‌ها بود و قبول دارم؛ ولی خوب یا بدش بحث دیگری است.

علیخانی درادامه درباره رده‌بندی سنی که ناگهان در وسط برنامه ظاهر می‌شد، توضیح داد: ما جاهایی درباره رده سنی خیلی سخت می‌گرفتیم و به سنین زیر ۱۶ سال هشدار می‌دادیم که برخی صحنه‌ها را نبینند؛ در‌حالی‌که نوجوان امروز خیلی چیزها را می‌بیند و می‌داند. با‌این‌حال، در این هشدارها بیشتر روی سخن‌مان با خانواده‌ها بود که اگر فرزندشان را می‌شناسند که اهل ماجراجویی است، حواس‌شان به او باشد.

سیدبشیر حسینی، یکی از داوران برنامه عصرجدید در نشست خبری دیروز گفت: ما حتی ۱۰ جذابیت اول تلنت‌شوها را درآورده بودیم. دیدیم چهار جذابیت اول مثل مسائل جنسی و رقص را نمی‌توانیم اجرا کنیم. مورد دیگر حیوانات و دیگری ابزارساز است. همان ساز ابداعی هم با نگرانی ما در برنامه حضور یافت؛ پس ما تا ۴۰درصد نمی‌توانستیم از این جذابیت‌ها استفاده کنیم؛ اما مهم‌تر از همه ایمانِ علیخانی بود که این اتفاق درآمد. او گفت: به‌نظرم سوال تقلیدی‌بودن یکی‌دو ماه اول ایجاد شده بود و بعد از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند که در کار تقلیدی اگر همسان‌سازی نشود، فرهنگ ایرانی زود آن را پس می‌زند.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: