سارا هوشمندی

«فاطمه عبادی» زنی در قواره‌ی زنان تراز گفتمان انقلاب اسلامی

کدخبر: 2331644

فاطمه عبادی از آن دست زنانی است که می توان به عنوان الگوی زن اجتماعی امروز معرفی کرد. 

نسیم‌آنلاین؛ سارا هوشمندی: فاطمه عبادی از آن دست زنانی است که می توان به عنوان الگوی زن اجتماعی امروز معرفی کرد.

زنی در قواره‌ی زنان تراز در گفتمان انقلاب اسلامی.

بانوی محجوب و توانمندی که با نیروی مهربانی زنانه‌اش، هنرمندانه طوفان شن به پا می‌کند. از کودکان کار می‌گوید و از مهر مادری؛ از خوزستان و نفس‌هایی که جلوی چشم مسئولین به شماره افتاده است! نت های عدالت‌طلبی در دست‌هایش به زیبایی نواخته می‌شوند و مردم به صداقتش اعتماد می‌کنند همانطور که عدالت‌خواهان بی‌هویتی چون علینژادها را پس خواهند زد. و اینجاست که می‌گویم او نمونه‌ی عالی از زن امروزی و اصیل ایرانی است.

زنی‌که در دوره‌ی ابتذال سلبریتی‌های پرمدعا، که موفقیت زنانه را در اغواگری و دل‌بری از مردان می‌دانند و برای پیوند زدن تمام ارزش‌ها و ضد ارزش ها معرکه گرفته‌اند، حضور پررنگ اجتماعی‌اش آمیخته با متانت و نجابت است. معلم هنرمندی‌است که با پشتوانه هنرش و فارغ از عناوین پر طمتراق مدارک دانشگاهی عاشقانه شاگرد تربیت می‌کند.

مادر مهربانی‌است که قدرت لالایی مادرانه‌اش را در روایت تاثیرگذار از دردهایی که مردمش با آن دست به گریبانند بروز می‌دهد.

و این ظرفیتی است که رهبر انقلاب از آن به عنوان «عظمت زنانه» یاد می‌کنند آنجا که می‌گویند «عظمت زنانه یعنی مخلوطی از شور و عاطفه انسانی که در هیچ مردی نمی‌توان این عاطفه شورانگیز را سراغ داشت؛ همراه با متانت شخصیت و استواری روح ...»

و آنجا که روح استوار می‌شود جامعه را به سوی تعالی حرکت می‌دهد. کیست که نداند نقش زن در تربیت بالاتر از نقش مرد است. آنجا که زن جایگاه واقعی خود را بشناسد و بداند که مربی و تربیت کننده است و زنجیره‌ی پیشرفت جامعه‌ی سالم جز با حلقه‌های نقش آفرینی ماهرانه‌اش کامل نمی‌شود، راه را گم نمی‌کند.

راه پر فراز و نشیبی که از یک سو اندیشه‌های افراطی برابری جوی فمنیستی برای شبیه شدن بی حد و مرز زنان با مردان در تمام شئون زندگ و برای بهره‌کشی از پتانسیل‌های عاطفی زنان در جهت منافعشان و از سوی دیگر نگاه‌های تنگ‌نظرانه و ناآشنا با ابعاد زن امروز، برای ممانعت از حضور اجتماعی فعال و کلیدی زنان، چاه ها و چاله‌های عمیقی برایشان کنده است؛ و این امر مهم نیازمند واکاوی و بازتولید مفاهیم و مصادیق حضور اجتماعی زنان است.

همه اینها را که می‌نوشتم این قسمت از سخنرانی امام خمینی (ره) در اسفند ۵۹ و به مناسبت روز زن، از ذهنم عبور میکرد که: «هیچ توجه به صحبت‌ها و قلم‌ها و سخنرانی‌هایی که می‌شود نکنید، خودتان مستقل فکر کنید، تابع افکار دیگران نباشید. خودتان برای کشور خودتان کوشش کنید که مفید باشید. شما [زنان] هدایت کنید مردان را و هدایت کنید و نصیحت کنید دولتمردان را. شما مادران خوبی برای اطفال باشید و ناصحان خوبی برای جامعه و زحمتکشان خوبی برای مستمندان، و هستید بحمداللَّه».

ارسال نظر: