قنبری همدانی:

عدالتخواهی بدون عدالت گستری، مولد ظلم است؛ سیستم اقتصادی کشور نیازمند اصلاح انقلابی است

کدخبر: 2331679

استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی ۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی باشد، خودش فی‌نفسه فسادزاست و اصولا اگر فساد نباشد جای تعجب دارد؛ اما این سیستم نیازمند یک اصلاح انقلابی است.

حشمت‌الله قنبری همدانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام ۳۰ مردادماه در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور که در قالب نهمین دوره طرح ضیافت رضوی در مشهد گردهم آمده‌اند، به جوانان یادآور شد: نسل شما هیچ تفاوتی با نسل‌های گذشته ندارد، مگر اینکه خودتان را بسازید و با شناخت گذشتگان اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید.

وی با بیان اینکه در سرنوشت اسلام هیچ حدیثی در اسلام به اتقان حدیث غدیر نبوده و در عین حال هیچ روزی به‌اندازه غدیرخم مظلوم نیست، افزود: موضوع خلافت الهی امیرمؤمنان علی(ع) در غدیرخم محقق بود، چرا که خلافت امری الهی و اعم از امامت است؛ اما با این وجود بعد از رحلت پیامبر(ص)، عینیت نیافت، چرا که مردم منحرف شدند و از طرفی اهل بیت(ع) مامورند منطبق با ظرفیت مردم زندگی و رفتار کنند نه با عصمت خود.

قنبری همدانی با اشاره به اینکه آنان که عمدا یا سهوا بار سنگین ۲۵ سال خانه‌نشینی را به دوش امیر‌المؤمنین انداختند، دنبال آسایش و تنش‌زدایی بعد از فراز و نشیب‌های دوران پیامبر(ص) بودند، تصریح کرد: پس از ۲۵ سال نیز که به سراغ امیرمؤمنان علی(ع) رفتند نه از روی آگاهی به اشتباهشان و برای صیانت اسلام بلکه از روی ناچاری بود، لذا همین که بعد از بیعت مردم فرمود من غربالگری می‌کنم، همهمه‌ها، عداوت‌ها و نفرت‌ها آغاز شد.

عدالتخواهی بدون عدالت گستری، مولد ظلم است

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه انسان علوی، انتقاد و دفاع می‌کند ولی تحقیر نمیکند، اظهار کرد: عدالت طلبی و عدالت گستری خون دل خوردن دارد زیرا عدالتخواهی اگر به عدالت گستری نینجامد خودش مولد ظلم است و به خودی خود ارزشی ندارد؛ این است که امیرمرمنان علی(ع) در آن ۲۵ سال خانه نشینی، همچون فرد مارگزیده به خود می‌پیچید و با استخوان در گلو و خار در چشم زندگی می‌کرد.

سیستم اقتصادی کشور نیازمند اصلاح انقلابی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، معضلات و مفاسد اقتصادی موجود در کشور را اقتضای اقتصاد دولتی دانست و گفت: وقتی ۷۰درصد اقتصاد کشور دولتی باشد، خودش فی‌نفسه فسادزا است و اصولا اگر فساد نباشد جای تعجب دارد؛ اما این سیستم نیازمند یک اصلاح انقلابی است. اگر تنها ۳۰درصد آنچه برای پهباد توان و تمرکز داشتیم متمرکز شویم، بخش مهمی از معضلات در برنامه‌ریزی سه ساله قابل اصلاح است.

قنبری همدانی تاکید کرد: سهم تحریم‌ها در مشکلات معیشتی، نهایتا ۱۰درصد بوده و بقیه مسائل ناشی از بی‌تدبیری‌هاست، هم از سوی مردم که چنین مدیرانی انتخاب کرده‌اند و هم از سوی مدیران.

انسان تراز زمامداری پرورش نداده‌ایم

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام که چون انسان تراز زمامداری تربیت نکرده‌ایم، در سیستم مدیریت نظام ما به نامه ۵۳ امیرمؤمنان علی(ع) خطاب به مالک که یک منشور جامع زمامداری است، بی‌اعتنایی می‌شود و در عوض ۶۰ جلد کتاب قانون نوشته‌ایم که کمتر کسی بدان پایبند است.

وی ادامه داد: تمام گرفتاری‌ها و مصائب جامعه به خاطر دور بودن از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) به‌عنوان نسخه‌های راهبردی و کارکردی دقیق و عمیق است. ما کشور را برپایه میثاق ملی یعنی قانون اساسی اداره می‌کنیم نه موازین دینی.

قنبری همدانی در پاسخ یکی از دانشجویان معترض به نحوه اختصاص سهمیه ایثارگران یادآور شد: متاسفانه در تدوین این سهمیه، دقیق فکر نشده و خصوصا سهمیه فرزندان هیات علمی، کاملا غلط است.

معاون سابق بنیاد مستضعفان در پاسخ یکی از دانشجویان درباره مقایسه عدالت در حکومت علوی و جمهوری اسلامی، با اشاره به رهبری خردمندانه و کم‌نظیر رهبر معظم انقلاب، اضافه کرد: از نظر بدنه جامعه اسلامی جامعه ما با هیچ دوره‌ای در صدر اسلام قابل تطبیق نیست؛ اگر همین تعداد افراد پا به رکاب در کنار امیرمؤمنان(ع) بودند مسیر تاریخ عوض می‌شد.

امیرمؤمنان شهید راه فهم دقیق و انتخاب صحیح مردم شد

وی درباره عدم برخورد مستقیم رهبر انقلاب با برخی فسادها و کارشکنی‌ها خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید اکثریت مردم تعقل ندارند، یعنی از عقلشان استفاده نمی‌کنند. بر همین اساس است که حکمیت را به امیرمؤمنان علی(ع) تحمیل می‌کنند، اما اینکه حضرت، ابوموسی را عزل نکردند به خاطر میثاقی بود که مردم بسته بودند و حضرت خونش ریخته شد تا مردم به جای میثاق شکنی، فهم دقیق و انتخاب درست داشته باشند؛ در جمهوری اسلامی نیز وقتی مردم در میثاقی ملی مدیری را برای ۴ سال انتخاب کرده‌اند، ولی فقیه نمی‌تواند میثاق را بشکند.

قنبری همدانی یادآور شد: در عین حال وجود برخی مدیران خائن یا کارشکن، صرفا مزاحمت ایجاد و هزینه‌های کشور را زیاد می‌کنند، ولی نمی‌تواند مبانی و اساس انقلاب و نظام را به هم بریزد. بنابراین ذائقه‌های مردم باید اصلاح شود تا درست انتخاب کنند.

دغدغه‌ها را درست تشخیص دهید

وی به جوانان تاکید کرد: تحت تاثیر فضای غلطی که این روزها ایجاد شده و می‌خواهد القا کند همه چیز از دست رفته و انقلاب دست نااهل و نامحرمان افتاده است، قرار نگیرید؛ اشکالات هست اما فساد هرگز سیستمی نشده و انقلاب دست نااهلان نیفتاده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نماینده نسل شما محسن حججی و آن‌هایی هستند که صولت داعش را در نقطه کانونی‌اش در هم شکسته و به تاریخ سپردند. خوب درس بخوانید تا آگاه و باسواد شوید و مقتضیات زمان را خوب درک کنید، زیرا بدون درک مقتضیات و تشخیص درست دغدغه‌ها، نمی‌توانید درست کار کنید. البته یادتان باشد صرفا با اتکا به دروس رسمی و دانشگاهی نمی‌توانید باسواد شوید.

قنبری همدانی افزود: شما ضریب هوشی بالایی دارید اما تلاشتان کم است؛ تمرین کنید و یاد بگیرید زود هیجانی نشوید و فاخر بار بیایید و مجاهدانه کار کنید.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: