عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

افزایش ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی مانع مهاجرت جوانان و خروج ارز می‌شود

کدخبر: 2331712

وحدتی درباره طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی گفت: با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی علاوه بر جبران کمبود پزشک در کشور، می­توانیم پزشک به دیگر کشورها بفرستیم که موجب ارزآوری خواهد شد.

نسیم آنلاین : بر اساس آمار در کنکور امسال رقابت فشرده‌ بیش از 600 هزار نفر برای تصاحب کرسی پزشکی صورت گرفت درحالیکه تنها حدود 1.5 درصد داوطلبان قادر به رسیدن به آن هستند. چندی پیش طرحی تحت عنوان افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی عنوان با امضای 85 نفر از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. موافقان این طرح، دلیل مشکلات گسترده کنونی در حوزه خدمات درمانی به ویژه در مناطق محروم را کمبود پزشک در کشور می‌دانند.

پیش از این، حریرچی معاون کل وزیر بهداشت نیز به کمبود جدی پزشک در کشور اشاره کرده بود. موافقان افزایش ظرفیت‌ها بر این باورند که واگذاری تعیین ظرفیت ها به وزارت بهداشت به عنوان ذی‌نفع این حوزه، سبب ایجاد نوعی تعارض منافع شده است. آنها معتقدند بر همین اساس، پزشکان با کنترل ورودی‌های پزشکی سعی در کاهش تعداد پزشکان در کشور و ایجاد انحصار در این حوزه دارد.

انحصار رشته‌های پزشکی تهدیدی اجتماعی است

محمد وحدتی درباره وضعیت کمبود پزشک در کشور گفت: رشته­های پزشکی، حساس هستند زیرا با سلامت انسان­ها سروکار دارند. در حال حاضر افرادی که مایل هستند در این رشته­‌ها تحصیل کنند به خارج کشور می­‌روند. این کار باعث خروج ارز از کشور، مواجهه با اندیشه­‌های مختلف و تهدید امنیت اجتماعی جوانان می‌­شود.

وی ادامه داد: هدف مجلس از ارائه طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی، الزاما دو یا سه برابر کردن ظرفیت نیست. بلکه وزارت بهداشت با کار کارشناسی، تا جایی که مقدور است این کار را انجام دهد، به گونه­‌ای که به کیفیت آموزش و تحصیلات دانشجویان آسیبی نرسد.

نماینده مردم بستان­‌آباد در مورد هجمه‌­ای که نسبت به این طرح وارد شده است عنوان کرد: افرادی که از کم و کیف قضیه خبر ندارند، به طرح مجلس هجمه وارد می­‌کنند. ما تاکید داریم که نمی­‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم. من خودم پزشک بوده و به این مسائل واقف هستم.

وی خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس متوجه هستند که باید پزشک­ها باسواد باشند. در این راستا برای افزایش تربیت پزشکان بیشتر از ظرفیتی که در کشور چه در دانشگاه‌­های دولتی و چه در دانشگاه‌­های آزاد می‌­توان استفاده کرد. با این کار به کیفیت آموزش هم آسیبی وارد نمی‌شود. نکته دیگر اینکه در حالی که ما در همه مسائل در حال توسعه هستیم، باید در حوزه دانشجوی پزشکی هم این روند اجرایی شود.

وحدتی در پایان گفت: بحث دیگر این است با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی علاوه بر جبران کمبود پزشک در کشور، می­توانیم پزشک به دیگر کشورها بفرستیم که موجب ارزآوری خواهد شد.

ارسال نظر: