دسترسی CIA و پنتاگون به شبکه اینترنت کشور

تحریم اینترنت، «شبکه ملی اطلاعات» و نقش GTT در ایران!

کدخبر: 2331732

تکرار چندین باره اختلال و قطعی اینترنت در کشور در کنار روی زمین ماندن پروژه «شبکه ملی اطلاعات» طی سال های اخیر ابهامات در خصوص اتصال اینترنت ایران به شبکه GTT که از سوی بسیاری از مراکز بازوی سازمان سیا معرفی می‌شود را بیشتر کرده است. 

حجم ویدیو: 32.67M | مدت زمان ویدیو: 00:04:04 دانلود ویدیو

نسیم آنلاین : در روز ابتدایی شهریور ۹۸ اینترنت سراسری ایران برای ساعاتی با قطعی مواجهه شد. بعد از این اتفاق سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت( tic.ir ) در توئیتی این مشکل را گردن در شرکت تأمین‌کننده بین‌المللی انداخت.

هرچند این ادعا خیلی زود از سوی آذری جهرمی به‌نوعی تکذیب شد. آذری در توئیتی مدعی شد این قطعی ناشی از کم‌کاری شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است.

اما این قطعی اینترنت که شرکت ارتباطات زیرساخت عامل آن را خارجی می‌داند بهانه‌ای شد که این سؤال مطرح شود که آیا منظور سجاد بنایی از شرکت بین‌المللی، شرکت آمریکایی GTT بوده است؟

شرکت GTT چیست؟

نام شرکت آمریکایی GTT برای نخستین بار در سال ۹۴ از رسانه‌های ایران به گوش رسید. در آن برهه روزنامه آمریکایی دیلی بیست (thedailybeast) در مقاله‌ای به معرفی شرکت مخابراتی و ارائه‌کننده خدمات اینترنتی جی‌تی‌تی (GTT Communications Inc) پرداخت. به گفته این روزنامه، جی‌تی‌تی توسط مأمورانی از سازمان‌ CIA و وزارت جنگ آمریکا اداره می‌شود .

در ابتدای این مقاله آمده است: «یک شرکت که برای جاسوسان و ژنرال‌های آمریکایی کار می‌کند، بی‌سروصدا ارائه سرویس اینترنتی به جمهوری اسلامی را آغاز کرده است. این کمپانی فناوری محور که پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا) بزرگ‌ترین مشتری آن است، خط مقدم جدیدی را ترسیم خواهد کرد: ارائه خدمات اینترنتی به ایران.»

دیلی بیست با اشاره به فاصله 15 دقیقه‌ای ساختمان مرکزی شرکت جی‌تی‌تی از مقر اصلی سازمان سیا نوشت: «یکی از این کابل‌ها از داخل شهر بندری بوشهر می‌گذرد، جایی که تأسیسات هسته‌ای این شهر وجود دارد. این شرکت توسط تعداد زیادی از مأموران بی‌نام اطلاعاتی آمریکا و اپراتورهای ماهواره‌ای این کشور استخدام شده است.»

در آن برهه وزارت ارتباطات این خبر را به کلی تکذیب کرد. محمدرضا فرنقی زاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات ایران در روز ۱۳ آبان ۹۴ مدعی شده بود: فقط شرکت ارتباطات زیرساخت (تی‌آی‌سی) در ایران خدمات اینترنت می‌دهد و این شرکت با شرکت مخابراتی جی‌تی‌تی (گلوبال تلکام و تکنولوژی) در آمریکا ارتباط ندارد .

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه همایش پدافند غیرعامل(سال ۹۴) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش مبنی بر احتمال همکاری اپراتور «ای پی اند تی» آمریکایی با این وزارتخانه برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: این موضوع را تکذیب می‌کنم اما در عین حال راه اندازی و توسعه این شبکه را با همکاری ۱۲ مشاور خارجی پیش خواهیم برد.

تائید خبری تکذیب شده بعد از ۴ سال

سجاد بنایی در تاریخ ۶ تیرماه که زیرساخت‌های ایران همانند روز ۱ شهریور شاهد قطعی گسترده بود در توئیتی علت چرایی قطعی را باری دیگر به خارج از ایران حواله کرد. اما وی در آن توئیت صراحتاً نام شرکت بین‌المللی را آورده بود. آن شرکت نامی آشنا داشت: « GTT »

بنایی در توئیت دیگری ادعای وزیر جوان ارتباطات در خصوص چرایی قطعی‌های مقطعی اینترنت در ماه‌های اخیر را هم زیر سؤال می‌برد تا بر حاشیه‌ها و ابهامات این موضوع افزوده شود.

گفتنی است اینترنت کشور در تاریخ ۱۶ خرداد امسال هم با قطعی‌هایی روبرو شد که در آن برهه هم بنایی آن را به خارج از کشور و قطعی دو خط فیبر نوری بین‌المللی ارجاع داد.

«شبکه ملی اطلاعات» به کجا رسید؟

یکی از مهم‌ترین راهکارهای مواجهه مبتکرانه با آسیب‌های فضای مجازی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است. برخی کشورها مانند روسیه و کره جنوبی توانستند با راه‌اندازی این شبکه بر بسیاری از آسیب‌ها فائق آیند . آمریکا برای دستیابی به اهداف خود از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کنند. یکی از کارآمدترین ابزارها برای تحقق نظم نوین جهانی منطبق بر خواست و اراده سلطه‌طلبان، فضای مجازی می‌باشد .

آمریکایی‌ها می‌توانند از طریق فضای مجازی، محتوای موردنظر خود را به اقصی نقاط عالم برسانند و در مقابل، مانع از گسترش محتواهایی که مخالف منویات آنان است بشوند. ازاین‌رو تدابیر ویژه‌ای برای بسط و گسترش فضای مجازی در تمامی کره زمین اندیشیده‌اند. به‌عنوان‌مثال هیچ کشوری را در اصل استفاده از اینترنت تحریم نمی‌کنند و برخی خدمات خود مانند موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت رایگان در اختیار کشورها ازجمله جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهند .

پروژه بر زمین‌مانده «شبکه ملی اطلاعات» سال‌هاست که قرار است اجرایی شود. این شبکه ظرفیت لازم برای «نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به‌منظور توسعه خدمات الکترونیکی» و «دسترسی به اینترنت» از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند اما از سال ۸۹ تاکنون هنوز به مرحله اجرای کامل نرسیده است.

ضرورت تشکیل این شبکه از آنجایی جدی شد که در سال ۹۵ شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را با هدف تبیین الزامات فنی شبکه ملی اطلاعات تهیه و ابلاغ کرد و 6 محور تکالیفی را بر عهده وزارت ارتباطات قرارداد. سرفصل این محورها شامل مشخصه‌های ارتباطات در فضای مجازی کشور، استقلال شبکه، مدیریت شبکه، خدمات شبکه، امنیت و سالم‌سازی شبکه و درنهایت مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

وزارت ارتباطات مدعی است که ۸۰ درصد از تکالیف مربوط به الزامات فنی شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسیده است و همچنین سجاد بنایی نایب‌رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه گفته بود: در تجهیزات غیرفعال شبکه ملی اطلاعات از ۷۰ درصد توان داخلی و در تجهیزات فعال این شبکه از ۱۵ درصد توان بومی استفاده شده است.

اما باید گفت فارغ از میزان ادعایی پیشرفت در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در مورد تجهیزات خارجی در شبکه ملی اطلاعات نگرانی‌های جدی ایجاد شده است که باید شفاف‌سازی شود. چراکه بر اساس گفته‌های مسئولان انجمن صنفی یارانه‌ای تاکنون به علت عملکرد غلط سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات تجهیزات شبکه‌ای قاچاق و بی‌کیفیت در کشور زیاد شده است و از سوی دیگر فعالان حوزه تجهیزات شبکه و جدول ارز اختصاص داده‌شده به واردات اذعان دارد که عمده تجهیزات شبکه‌ای در کشور وارداتی و وابسته به خارج است. بنابراین لازم است که وزارت ارتباطات نسبت به ادعاهای خود بیشتر شفاف‌سازی کند.

این ابهام را پاسخ دهید

در حالی که امریکا تحریم اینترنت ایران را مطرح می‌کند تکرار چندین باره اختلال و قطعی اینترنت در کشور در کنار روی زمین ماندن پروژه «شبکه ملی اطلاعات» طی سال های اخیر ابهامات در خصوص اتصال اینترنت ایران به شبکه GTT که از سوی بسیاری از مراکز بازوی سازمان سیا معرفی میشود را بیشتر کرده است.

حجم ویدیو: 32.67M | مدت زمان ویدیو: 00:04:04 دانلود ویدیو
ارسال نظر: