ظریف به جای چین به فرانسه رفت/ آیا برجام ۲ در راه است؟!

کدخبر: 2331757

وزیر امور خارجه ایران که به صورت از پیش اعلام نشده به بیاریتز فرانسه رفته مذاکرات خود با وزیر خارجه فرانسه را آغاز کرد.

نسیم آنلاین: خبرگزاری رویترز بعدازظهر یکشنبه از آغاز مذاکره «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه نشست گروه 7 در بیاریتز فرانسه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در کاخ الیزه مذاکره ظریف و لودریان را تایید و اعلام کرد که هیچگونه گفت‌وگویی میان ظریف و آمریکایی‌ها در بیاریتز برنامه‌ریزی نشده است.

دقایقی پیش «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه در توئیتی اعلام کرد: به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها در خصوص ابتکارات اخیر بین روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد.»

وی تصریح کرد: «در این سفر با هیأت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.»

همچنین ساعتی پیش نیز خبرگزاری فرانسه ساعتی پیش از فرود یک فروند هواپیمای دولتی ایرانی در شهر «بیاریتز» فرانسه، محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت خبر داد.

گفتنی است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه ۱۵ مردادماه در ادامه سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس جمهور و لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

گفتنی است قرار بود عصر امروز ظریف راهی چین، ژاپن و مالزی شود و احتمالا بعد از بازگشت از این سفر، سفر به شرق آسیا انجام خواهد شد.

حدود ۲۰ روز پیش شبکه خبری «المیادین» به نقل از «منابع مطلع ایرانی» نوشته بود، امانوئل ماکرون (که اخیراً تماس تلفنی طولانی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران داشت)، به او طرح تزریق پانزده میلیارد دلار به اینتسکس را پیشنهاد داده است.

طبق این خبر، پنج میلیارد دلار متعلق به فرانسه است و باقی مبلغ را دیگر اعضای توافق هسته‌ای می‌گذارند. از همین رو ماکرون از روحانی دعوت کرده که در نشست سران «جی هفت» که قرار است در فرانسه برگزار شود، به عنوان میهمان افتخاری حاضر شود.

بنا بر گفته این منابع، بهانه ماکرون برای دعوت از روحانی به نشست سران جی هفت، دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده تا به گفته ماکرون، او مانع این طرح اروپا نشود.

این خبر در کنار سخنان دکتر ظریف مبنی بر پیشنهاد یک سناتور به وی مبنی بر اینکه ظرف دو هفته آینده تحریم می‌شود مگر پیشنهاد امریکا را برای مذاکره با ترامپ را بپذیرد؛ نشان می دهد ترامپ هنوز از عکس یادگاری با ایرانی ها ناامید نشده است و شاید امید دارد با تشدید فشارها ایرانی ها را مجاب به عکس یادگاری کند!

احتمال بازگشت آمریکا به برجام و تعلیق تحریم‌های نفتی ؟

روبرت مالی رئیس گروه بحران درباره حضور ظریف در محل نشست گروه هفت نوشت : تصور اینکه جواد ظریف بدون اینکه ترامپ سیگنال‌های مثبتی برای اعمال مجدد تعلیق تحریم های نفتی علیه ایران و بازگشت به برجام نشان داده باشد، به فرانسه رفته باشد بسیار سخت است. محمدجواد ظریف دقایقی پیش در اقدامی از قبل اعلام نشده وارد شهر بیاریتز فرانسه شد. در حال حاضر دونالد ترامپ به همراه سران شش کشور دیگر عضو گروه هفت برای نشست این گروه در فرانسه حضور دارند. سخنگوی وزارت خارجه هرگونه نشست مشترک با آمریکا را تکذیب کرده اما وزیر خزانه داری آمریکا از تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران خبر داده است.

ارسال نظر: