سکوت برلین در مورد استفاده از تسلیحات آلمانی در جنگ یمن

کدخبر: 2331786

یک روزنامه آلمانی درباره عدم تمایل دولت آلمان برای شفاف سازی درباره مسئله تسلیحات آلمانی که در جنگ علیه مردم یمن استفاده می‌شوند خبر داد.

روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی به مسئله جنگ یمن پرداخته و نوشت: شمار غیر نظامیان کشته شده در یمن مطمئنا بیشتر از آنچه که تا به حال تخمین زده شده است می باشد.

دولت آلمان با وجود انتقادهای شدید از طرف گروه های مختلف نمی خواهد در این باره شفاف سازی کند که آیا تکنیک های آلمانی هم در جنگ یمن به کار گرفته شده است. با وجود اینکه قرارداد دولت ائتلافی آلمان ارسال سلاح به کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن را رد می کند اما ائتلاف بزرگ همچنان مجوز صادرات تسلیحاتی به کشورهای عربستان، امارات و مصر را تصویب کرده است. این کشورها عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هستند که از سال 2015 علیه مردم یمن جنگ به راه انداخته‌اند.

اینکه آیا از سلاح های آلمانی در جنگ یمن استفاده شده مسئله‌ای است که شفاف سازی نشده است. بر اساس گزارش های رسانه‌ای، دولت آلمان در این باره اظهار نظری نمی کند. اشپیگل اخیرا در گزارشی نوشته است که برلین این موضع گیری را اتخاذ کرده است که دقیقا مشخص نیست که چه کسی در جنگ یمن مشارکت می کند. به این ترتیب استفاده از تسلیحات آلمانی در این جنگ دقیقا نمی تواند شفاف سازی شود.

دولت آلمان در پاسخ به سوالی در این باره از طرف حزب چپ آلمان گفته است که در به اصطلاح ائتلاف عربی جنگ علیه یمن مسئله یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مطرح است که در آن دایره کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن و آن هایی که شرکت نمی کنند مشخص نیست.

"استفان لیبیش"، از کارشناسان حزب چپ آلمان در هفته نامه اشپیگل به پاسخ دولت آلمان در این باره انتقاد وارد کرده و گفته است: من این را فاجعه بار می دانم که دولت فدرال آلمان در این جا اظهار بی اطلاعی می کند. در نهایت در اینجا این مسئله مطرح است که شرکت های آلمانی بتوانند همچنان تسلیحاتی برای استفاده در این جنگ وحشتناک را ارائه دهند. هزینه این رویکرد آلمان را مردم غیر نظامی یمن پرداخت می کنند.

از زمان وقوع درگیری ها در یمن در ماه مارس سال 2015 حداقل صد هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند. این آمار جدید و بالا از طرف سازمان غیر دولتی Acled آمریکا اعلام شده است. بر این اساس بمب های ائتلاف عربی حداقل در جنگ یمن 11700 غیر نظامی را کشته‌اند.

از مهمترین ارسال کنندگان تسلیحات و حمایت کنندگان فنی برای این جنگ آمریکا و انگلیس هستند. البته فرانسه و آلمان هم مولفه های مهم و یا سیستم های تسلیحاتی کلی را برای احزاب شرکت کننده در این جنگ فراهم می کنند.

در گزارش گاردین درباره شمار قربانیان جنگ یمن، یکی از نمایندگان حزب کارگر انگلیس گفته است که این آمارها به سادگی نشان می دهند که دولت ما برای عربستان این امکان را فراهم می کند که اساس اجتماعی یک کشور را برای پول نابود کند. یک نسل یمنی ها حالا از انگلیسی ها نفرت دارند.

از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2016 تنها کشور انگلیس تسلیحاتی به ارزش بیش از 4.7 میلیارد پوند را برای عربستان سعودی تصویب کرده است. کارشناسان انگلیسی همچنین مدت طولانی خلبانان سعودی را آموزش می دادند.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: