بن‌سلمان قصد تجزیه یمن را دارد

کدخبر: 2331851

رئیس جنبش معارض «اصلاحات اسلامی» در عربستان سعودی، از تبانی ریاض و ابوظبی برای تقسیم یمن به شمال و جنوب خبر داد و افزود جدایی‌طلبان تحت حمایت امارات کنترل بیشتر نهادهای وابسته به دولت مستعفی را در جنوب یمن به دست گرفته‌اند.

«سعد الفقیه» از مخالفان برجسته در عربستان سعودی و رئیس جنبش معارض «اصلاحات اسلامی» فاش کرد که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور با «کودتای» شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات علیه دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و نیز تقسیم یمن به شمال و جنوب موافق است.

الفقیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» افزود، زمانی‌که نیروهای «شورای انتقالی جنوب» دست به کودتا در عدن زدند عربستان سعودی با امارات و شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت آن در یمن، از طریق متوقف کردن امدادرسانی و حمایت لجستیکی از نیروهای منصور هادی در عدن و خارج کردن گردان «العمالقه»- که نسبت به نیروهای منصور هادی قدرتمند است- تبانی کرد.

الفقیه گفت: «با وجود تبانی سعودی- اماراتی علیه دولت منصور هادی، اختلافات موجود میان دو همپیمان درباره نحوه نشان دادن تصویر کودتا به جهانیان وجود دارد؛ پادشاهی سعودی می‌خواهد درباره اعلام تشکیل دولت در جنوب( یمن) صبر کند و نیروهای انتقال جنوبی تحت لوای دولت منصور هادی بمانند. در حالی‌که امارات می‌خواند تصویر جدیدی را برای ارائه به جهانیان ترسیم کند مبنی بر این‌که آنچه که در عدن اتفاق افتاد آغاز یک دولت جدید در یمن و جدایی کامل است و عربستان سعودی را به این امر ترغیب کند ولی هر دو کشور درباره تقسیم یمن اتفاق نظر دارند.»

این مخالف برجسته سعودی خاطرنشان کرد، جدایی‌طلبان تحت حمایت امارات بعد از درگیری‌های خونین و 4 روزه با نیروهای دولت مستعفی، کنترل بیشتر نهادهای دولت منصور هادی در جنوب، پایتخت موقت را در دست گرفته‌اند. طبق اعلام نهادهای محلی و بین‌المللی ناظر بر حقوق بشر، در این درگیری‌ها بیش از 40 تن، از جمله شماری غیرنظامی، کشته شدند.

درباره مساله ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول در اوایل اکتبر 2018، الفقیه تأکید کرد که بن‌سلمان دستور این جنایت را صادر کرد و سپس از قاتلان استقبال و به آنها میلیون‌ها دلار اهدا کرد.

وی تصریح کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل مواضع شخصی که نقطه پیوند وی با بن‌سلمان شده است برای این شاهزاده مصونیتی به منظور ممانعت از هرگونه اقدام و مجازات بین‌المللی علیه او به دلیل جنایت قتل خاشقجی، ایجاد کرد.

این مخالف برجسته عربستان سعودی، محاکمه قاتلان خاشقجی در داخل کشور را «نمایشنامه» توصیف کرد و گفت: «بن‌سلمان می‌خواست از طریق ایجاد وضعیت گشایش و اصلاحات در کشور، این تصویر را به جهانیان نشان دهد که می‌خواهد دین را از سعودی‌ها دور نگه دارد و افکار عمومی غرب را جلب کند ولی ترور خاشقجی مانع از موفقیت او در این هدفش شده است.»

وی در مورد احتمال اعتراضات مردمی علیه حکومت آل‌سعودی، ابراز عقیده کرد که سعودی‌ها به دلیل نداشتن هرگونه تجریه سیاسی یا اتحادیه‌ای در کشور، قبل از این‌که به رویکرد مسالمت‌آمیز متمایل شوند به سلاح گرایش دارند.

سعد الفقیه همچنین اظهار داشت که مقام‌های سعودی برخی فعالان زندانی را تحت فشارهای شدید بین‌المللی به‌ویژه از سوی کنگره آمریکا، نهادهای حقوق بشر و سفارت‌خانه، آزاد کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: