چرخش محسوس تحلیل‌ها رسانه‌های قطری

تجزیه یمن توطئه امارات برای پایان رهبری سعودی بر جهان عرب؛ آیا یمن پایان دوره همپیمانی ریاض و ابوظبی است؟

کدخبر: 2331904

در حالی که از ابتدای درگیری‌های عدن، رسانه‌های وابسته به قطر به طور جدی بر روی توافق پیشین ریاض و ابوظبی برای خیزش تجزیه‌طلبان و سقوط دولت منصور هادی مانور می‌دادند، در پی رویدادهای روز گذشته و تصرف دوباره فرودگاه عدن توسط نیروهای وفادار به هادی، به مرور فضای تحلیلی رسانه‌های قطری نیز تغییر کرده‌است.

نسیم آنلاین : در حالی که از ابتدای درگیری‌های عدن، رسانه‌های وابسته به قطر به طور جدی بر روی توافق پیشین ریاض و ابوظبی برای خیزش تجزیه‌طلبان و سقوط دولت منصور هادی مانور می‌دادند، در پی رویدادهای روز گذشته و تصرف دوباره فرودگاه عدن توسط نیروهای وفادار به هادی، به مرور فضای تحلیلی رسانه‌های قطری نیز تغییر کرده‌است.

در همین راستا سایت خبری تحلیلی عربی۲۱ از مهم‌ترین اقمار رسانه‌ای وابسته به قطر، سرمقاله خود را با عنوان «آیا یمن ابتدای دوره پایان همپیمانی سعودی و امارات است؟» به این موضوع اختصاص داد.

«احمد مصطفی» نویسنده این مطلب در ابتدا نوشته است: «دیگر اختلاف شدید میان ریاض و ابوظبی در حوزه یمن بر کسی پوشیده نیست. ابتدا فعالین رسانه‌ای طرفین به تقابل با هم پرداختند و حالا مواضع رسمی و نیمه‌رسمی دو دولت به وضوح از یکدیگر قابل تمایز است، هرچند در ظاهر از تداوم اتحاد و همپیمانی سخن می‌گویند. از ابتدای "کودتای تجزیه‌طلبان" در عدن، در همه رسانه‌ها از نیروهای نیابتی و همپیمانان دو کشور سخن گفته می‌شد که به جنگ یکدیگر رفته‌اند.»

عمر عیاصره از کارشناسان اردنی مورد توجه رسانه‌های قطر در این مورد می‌گوید: «طی چند سال اخیر امارات و عربستان در عرصه‌های مختلف همپیمان یکدیگر بوده‌اند. آن‌ها در مصر، لیبی، سودان و... کاملا متحد و هماهنگ به نظر می‌رسند و حتی در همین یمن نیز در سال ۲۰۱۵ به نظر می‌رسید کاملا هماهنگ باشند، اما به مرور اختلافات در یمن بالا گرفت و حالا اختلاف طرفین حرف اول را می‌زند!»

عیاصره در ادامه این تفاوت را بیش‌تر تشریح کرد: «نگرانی اصلی ریاض،‌حضور حوثی‌ها در مرزهای جنوبی است. اما امارات خطر اصلی را اسلام سیاسی و حزب اصلاح وابسته به اخوان می‌داند و سودای تجزیه را در سر دارد.»

انیس منصور، مشاور امور رسانه‌ای سفارت یمن (منصور هادی) در ریاض نیز در این مورد می‌گوید: «اختلافات ریاض و ابوظبی امر جدیدی نیست؛ بلکه کسانی که پرونده یمن را دنبال می‌کنند، می‌دانند از قدیم اختلافات جدی میان طرفین وجود داشت و در این زمینه ولیعهد سابق امیر محمد بن نایف هیچ مسامحه‌ای از خود نشان نمی‌داد.»

او در ادامه تجربه بهار عربی را در کشورهای مختلف از همین منظر بازخوانی کرد و در پایان گفت: «اعتقاد دارم ابوظبی از سال‌ها قبل در انتظار بود تا ریاض را از رهبری جهان عرب به زیر بکشد. سفر هیئت اماراتی به ایران در اوج تنش‌های خاورمیانه، اجرای پروژه تجزیه یمن و بیرون راندن دولت هادی از پایتخت و... از مواردی است که آشکارا به موقعیت عربستان در قامت رهبری جهان عرب ضربات جدی وارد می‌سازد.»

معمر الاریانی، وزیر امور رسانه‌ها در دولت منصور هادی نیز با تأیید سخنان انیس منصور مبنی بر این‌که «ملت یمن این روزها امارات را دشمن اصلی و اول خود می‌داند» افزود: «نبردها اخیرا با پیروزی قاطع دولت مرکزی پیش می‌رود: در شهرستان‌های استان عدن، در سرتاسر استان ابین و در نقاط اصلی استان لحج شبه‌نظامیان تجزیه‌طلب موسوم به الحزام الامنی شکست سختی خورده و پا به فرار گذاشته‌اند.»

ارسال نظر: